Efter Karl Henrik Flyums modeller

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Karl Henrik Flyums model
Advertisements

7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
AT 2 Hvem kan huske hvad AT står for? Almen studieforberedelse
Fordybelse i et projekt
FORDYBELSESDAG - RELIGION
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Titel på naturvidenskabsprojekt
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Höstmöte i Stockholm dag 2 den 21. oktober 2009
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Introduktion til DHO Aalborg Katedralskole 1.G 2018
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Flyums 5-afsnitsmetode
Karl Henrik Flyums model
International økonomi for matematikere
Sådan bruger du præsentationen
Historisk overbliksforløb ↓ AT1 – 1800-tallet DHO SRO/AT4 SRP/ATX
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Skrivedag 6: Metode og videnskabsteori
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Quiz Uge 2 – mandag.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7

At målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål at finde og udvikle et foreløbigt fokus til et område/emne at udvikle en spontan og upræcis tematisk idé til et første udkast på en fokuseret og begrundet afgrænsning af et område

7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Udvælgelse af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget

1. led At benytte hurtigskrivning Skriv alt, hvad du kan finde på om dit emne Fast tid (5 minutter) Skriv hele tiden Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten Skriv i hele sætninger

2. – 4. led Formålet er med udgangspunkt i hurtigskrivningen at indskrænke/begrænse det emne, du arbejder med. Det, du skal nå frem til, afhænger af, hvilke fag der indgår i din opgave. I nogle fag skal du finde et hovedbudskab, du vil arbejde med. I andre fag skal du finde det specielle emne, du vil arbejde med. I det følgende skal hovedbudskabet så forstås netop som dette specielle emne.

2. led At formulere et hovedbudskab i én sætning Mål at få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus med udgangspunkt i hurtigskrivningen Sætningen kan f.eks. begynde med: det, jeg prøver at få frem her, er … hovedpointen er … helt præcist så tænker jeg …

3. led At omformulere sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Først slettes : ”det, jeg prøver at få frem her, er …” Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Overvej peger det i den rigtige retning? er det der, jeg vil hen? er det interessant? er det for abstrakt eller generelt?

4. led At formulere alternative spørgsmål (til hovedbudskabet) Byt spørgeord, og se hvad der sker med dine tanker … Spidsformuler spørgsmålet, f.eks. ved at stille det på en overdreven, fræk eller naiv måde Prøv at stille spørgsmålet så konkret og simpelt som muligt Prøv at opdele det i led: hovedspørgsmål – sidespørgsmål – underspørgsmål Mindst tre alternative spørgsmål skal formuleres

5. led At diskutere/vurdere spørgsmålene med en anden person Som hjælp til at vurdere og forbedre hovedbudskabet Vejledende samtale med din sidemand Diskuter forskellige veje til svarene på de alternative spørgsmål

6. Led At vælge et af spørgsmålene At bestemme sig…. Vælg ét af dine spørgsmål som grundlag for det videre arbejde som foreløbigt hovedbudskab Skriv det valgte spørgsmål øverst på en ny side - Eller: Kan nogle af dine alternative spørgsmål være med til at kvalificere dit hovedspørgsmål?

7. led At forklare og begrunde hvorfor spørgsmålet er værd at stille og få svar på Begrund dit hovedbudskab skriv den med tre stikord Nedskriv disse begrundelser, f.eks. med hurtigskrivning

Resultat At målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål Du har nu skitseret/udviklet et fokuseret og afgrænset hovedbudskab og en begrundelse for det. Medbring dette til næste vejledning.

Forberedelse til 2. vejledning Besvar nu de følgende spørgsmål udførligt og send svarene til dine vejledere senest 3 dage før din anden skemalagte vejledning, så de har mulighed for at forberede sig til vejledningen. Den anden vejledning har til hensigt at hjælpe dig til en opgaveformulering og hjælpe dig med det videre arbejde.

Forberedelse til 2. vejledning Beskriv, hvor langt du er med indsnævringen af emnet med henblik på opgaveformuleringen. Beskriv, hvad du hidtil har arbejdet med i de to fag, og hvad du har arbejdet med vedrørende sammenhængen mellem fagene. Hvilket materiale har du brugt? Har du det materiale, du skal bruge? Hvad er din plan for det videre arbejde?