”Avanceret” Programmering
Indhold og mål Variabler Funktioner Betingelser Løkker
Variabler Variabler er containere der indeholder værdier Eks. En flaske er en container. Den kan indeholde vand, sodavand, osv. Variabler kan indeholde flere forskellige datatyper Tal Tekst Når man laver en variable i JavaScript siger man at man erklærer den var bilNavn; En erklæret variabel indeholder ikke en værdi. En værdi skal tildeles. bilNavn = ”Mercedes”;
Variabler Eksempler
Variabler En variables kan siges at være en værdi 42 ”Vand” ”316-16”
Funktioner En funktion er en mængde kode der udfører en bestemt opgave. En JavaScript funktion bliver aktiveret når ”noget” kalder den. En Javascript funktion defineres ved: Keywordet function Et navn (), paranteserne kan indeholde parametre, en slags variabler der kan benyttes i funktionen. Den kode der skal udføres placeres i {}
Funktioner
Funktioner Funktioner gør det nemt at genbruge kode. Kan sammenlignes med et program eller Wait for it En funktion på en opvaskemaskine
Betingelser Betingelsessætninger benyttes til at udføre bestemte handlinger baseret på en betingelse. Det benyttes ofte når forskellige beslutninger skal medføre forskellige resultater I JavaScript findes følgende betingelser If Else Else if Switch Du skal kunne benytte if betingelsen
Betingelser
Betingelser En betingelse er en forgrening i koden. Hvis betingelsen er opfyldt sker der én ting Hvis ikke, sker der noget andet. Eksempel: Hvis du siger A siger konen/manden/kæresten B
Løkker Løkker kan udføre et stykke kode flere gange I JavaScript findes følgende løkker: For For/in While Do/while Du skal lære while løkken at kende
Løkker
Løkker I en løkke kører programmet i ring, indtil en betingelse bliver opfyldt Eksempel: Hvis du siger A, siger manden/konen/kæresten Bla bla
En Simpel Lommeregner En øvelse i tålmodighed og programmering Du skal bruge 2 tekstfelter <input type=”text” id=”etnavn” /> 1 knap <button type=”button” onclick=”function(parameter, parameter”) >Beregn</button> 1 JavaScript Function Når du trykker på knappen skal værdierne af de to tekstfelter lægges sammen, og vises (evt. ved hjælp af alert(noget);)
En Simpel Lommeregner En øvelse i tålmodighed og programmering I skal hjælpe hinanden med at løse opgaven. Vi bruger elementer i har set i PowerPoint, i Koden (husk at brug jeres egne kodefiler fra tidligere som hjælp), og i videoerne. Jeg hjælper selvfølgelig gerne, men først når i har prøvet selv og forhørt jer hos jeres klassekammerater.