Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klasser og objekter (Afsnit 4 + 5 i manualen).

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klasser og objekter (Afsnit 4 + 5 i manualen)."— Præsentationens transcript:

1 Klasser og objekter (Afsnit i manualen)

2 Grundbegreber Klasser og objekter Attributter og metoder Indkapsling
beskrivelse oprettelse Attributter og metoder tilstand opførsel Indkapsling afskærmning datarepræsentationsuafhængighed dIntProg, E14

3 Klasser og objekter Eksemplificér medDate-eksemplet i BlueJ
dIntProg, E14

4 Tilstand og opførsel Tilstand Opførsel
ethvert objekt har sin egen tilstand Opførsel objekters opførsel er defineret ved et sæt metoder udførelse af en metode kan ændre et objekts tilstand en metode kan have parametre; ved kald af metoden leveres et passende antal argumenter dIntProg, E14

5 Tilstand og opførsel for Wombat
dIntProg, E14

6 Eksempler på basale begreber
Tilstand Opførsel Feltvariabel Type Konstruktør Metodesignatur Metode Returtype Parameter Argument Accessor Mutator Tildeling dIntProg, E14

7 Tilstand og opførsel for Person
dIntProg, E14

8 Klasse for begrebet Person
public class Person { private String name; private int age; public Person(String n, int a) { name= n; age= 0; } public void birthday() { age= age + 1; } public int getAge() { return age; } } Tilstand Opførsel dIntProg, E14

9 Tilstand Attribut (feltvariabel) Primitiv type Objekttype Variabler
public class Person { private String name; private int age; ... } Attribut (feltvariabel) access modifier type (værdi) navn Primitiv type int, boolean, ... 42, true, ... Objekttype String, Date, Skuespiller, ... ””, (3, 9, 2012), (”David”, 69) Variabler primitiv variabel: variabel der kan holde en værdi af den anførte type objektreference: variabel der kan referere til et objekt af den anførte type age 7 Primitiv variabel name ”David” Objekt-reference dIntProg, E14

10 Personreference og personobjekt
(”David”, 69) Person p= new Person(”David”, 69); dIntProg, E14

11 Personreference og personobjekt
(”David”, 71) Person p= new Person(”David”, 69); p.birthday(); p.birthday(); dIntProg, E14

12 En reference, to objekter
p Person p; p= new Person(”David”, 69); p.birthday(); p (”David”, 70) Person p; p= new Person(”David”, 69); p.birthday(); p= new Person(”Chris”, 19); p Dej, udstiksforme og lakridssnøre… (”David”, 70) (”Chris”, 20) dIntProg, E14

13 Opførsel (metoder) Konstruktør Mutator (!) Accessor (?) Returtype
public class Person { /** Opret en person * med navn n og alder a */ public Person(String n, int a) { ... } /** Personen fylder år **/ public void birthday() /** * Returnerer personens alder public int getAge() } Konstruktør ingen returtype samme navn som klassen Mutator (!) opdaterer (del af) objektets tilstand Accessor (?) aflæser (del af) objektets tilstand Returtype specificerer hvilken type værdi der returneres fra metoden (void  mutator) Parametre type og navn ved flere parametre adskilles med komma dIntProg, E14

14 Afskærmning (synlighed)
public class Person { private String name; private int age; public Person(String n, int a) { ... } public void birthday() public int getAge() } Attributter objektets indkapslede tilstand erklæres (oftest) private kan kun tilgås fra klassens egne metoder (vedkommer ikke andre) Metoder objektets facade (også kaldet grænseflade) til omverdenen erklæres (oftest) public kan kaldes fra andre klasser signatur: hovedet af en metode (access modifier, returtype, navn og parametre) dIntProg, E14

15 Syntaktiske elementer i Java
Keywords (nøgleord, reserverede ord) class, new, public, private Identifiers (navne) Person, p, a, turn, move, Date, day, month, year, ... Literals ”Aarhus Universitet”, 1928, ... Special characters (specialtegn) (, ), ., {, }, =, +,  ==, <, <=, //, /*, */, /**, ... White space linieskift, mellemrum, tab, ... kan indsættes vikårligt mellem syntaktiske elementer uden at betydningen påvirkes dIntProg, E14

16 Eksempel ? ? ? ? ? Keyword Identifiers Literals Special characters
White space dIntProg, E14

17 Opsummering (engelsk/dansk)
Object objekt, forekomst, instans Field feltvariabel, instansvariabel, attribut Constructor konstruktør Method metode Method signature metodesignatur Method body metodekrop Parameter return type og return statement Accessor (?) aflæsningsmetode Mutator (!) opdateringsmetode Assignment tildeling (=) Næste gang: Declaration erklæring (variabel, metode, ...) Initialization initialisering Block blok: { ... } Statement sætning dIntProg, E14


Download ppt "Klasser og objekter (Afsnit 4 + 5 i manualen)."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google