Problem- and play- based Learning Lars Peter Jensen Lektor ved Aalborg Universitet Afdeling for Proceskontrol Fredrik Bajers Vej 7C, 9220 Aalborg Øst Tlf: + 45 96358740, e-mail: lpj@control.auc.dk URL: http://www.control.auc.dk/~lpj 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Problem- and play- based Learning Program: Læringsstil hvad, hvorfor, test Læring Forskellige opfattelser Passiv/aktiv læring Erfaringsbaseret læring To TEAM or not to TEAM – lille øvelse Samarbejds- og læringsøvelse 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Problem- and play- based Learning Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil. 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Hvorfor teste læringsstil? For at blive bevidst om hvordan man lærer … og derigennem forbedre sin læreproces For at man som gruppe kan tage hensyn til gruppemedlemmernes forskellige læringsstil … og derigennem forbedre gruppesamarbejdet 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Læringsstil – testen (1) Sæt ring om a eller b for hvert af de i alt 44 udsagn: 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Problem- and play- based Learning 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visual ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Forskellig læringsstil 2: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Forskellig læringsstil 3: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system-tænkning 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Problem- and play- based Learning Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder. 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Problem- and play- based Learning Hvad er læring ? Den psykologiske fejlforståelse: Vi lader som om der er sammen-fald mellem det der bliver under-vist i og det der bliver lært. 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Læring – to forskellige opfattelser Viden er objektiv, målbar, bevidst. Læring er at modtage viden udefra. Undervisning er at videregive viden (’tankpasser’ pædagogik). B Viden er subjektiv, ikke målbar, personlig. Læring er egen transformation af personlige erfaringer. Undervisning er at iscenesætte erfarings transformation – d.v.s skabe rum for læring. 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Passiv versus aktiv læring Et studie udført af Socony-Vacuum Oil Company viser at studerende lærer: 10 % af hvad de læser 26 % af hvad de hører 30 % af hvad de ser 50 % af hvad de ser og hører 70 % af hvad de siger 90 % af hvad de siger og gør Passiv læring Aktiv læring 11/11/03 Problem- and play- based Learning
Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). 11/11/03 Problem- and play- based Learning