Problem- and play- based Learning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Danehofskolens værdigrundlag
Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)
Forøg din indflydelse i jobsituationen
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
En pragmatisk tilgang Udgangspunkt i arbejde af: Knud Illeris, se f.eks. ”Læring”, RUC 2007 særligt inspirationen fra læringsteoretikeren: David A. Kolb,
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Arkitektur - data.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
SANSENING og INTUITION er måder vi får/tager information på Sansefunktionen tager informasion ved hjælp af de fem sanser, syn, hørelse, følelse, lugt og.
Vejledning i projektarbejde
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Introduktion til programmering
Introduktion til nyansatte – krop i læring
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Individet i gruppen Mine læringsmål
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
- Var ude aktivt og ”finde” duft indtryk. - Delte vi hinandens observationer. - Grupperede og analyserede vi vores observationer. - Fremlagde vores projekt.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Problem- and play- based Learning Lars Peter Jensen Lektor ved Aalborg Universitet Afdeling for Proceskontrol Fredrik Bajers Vej 7C, 9220 Aalborg Øst Tlf: + 45 96358740, e-mail: lpj@control.auc.dk URL: http://www.control.auc.dk/~lpj 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Problem- and play- based Learning Program: Læringsstil hvad, hvorfor, test Læring Forskellige opfattelser Passiv/aktiv læring Erfaringsbaseret læring To TEAM or not to TEAM – lille øvelse Samarbejds- og læringsøvelse 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Problem- and play- based Learning Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil. 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Hvorfor teste læringsstil? For at blive bevidst om hvordan man lærer … og derigennem forbedre sin læreproces For at man som gruppe kan tage hensyn til gruppemedlemmernes forskellige læringsstil … og derigennem forbedre gruppesamarbejdet 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Læringsstil – testen (1) Sæt ring om a eller b for hvert af de i alt 44 udsagn: 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Problem- and play- based Learning 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visual ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Forskellig læringsstil 2: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Forskellig læringsstil 3: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system-tænkning 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Problem- and play- based Learning Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder. 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Problem- and play- based Learning Hvad er læring ? Den psykologiske fejlforståelse: Vi lader som om der er sammen-fald mellem det der bliver under-vist i og det der bliver lært. 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Læring – to forskellige opfattelser Viden er objektiv, målbar, bevidst. Læring er at modtage viden udefra. Undervisning er at videregive viden (’tankpasser’ pædagogik). B Viden er subjektiv, ikke målbar, personlig. Læring er egen transformation af personlige erfaringer. Undervisning er at iscenesætte erfarings transformation – d.v.s skabe rum for læring. 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Passiv versus aktiv læring Et studie udført af Socony-Vacuum Oil Company viser at studerende lærer: 10 % af hvad de læser 26 % af hvad de hører 30 % af hvad de ser 50 % af hvad de ser og hører 70 % af hvad de siger 90 % af hvad de siger og gør Passiv læring Aktiv læring 11/11/03 Problem- and play- based Learning

Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). 11/11/03 Problem- and play- based Learning