Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
13. Aktivitetsoptimering
Advertisements

Driftsøkonomi kapitel 5
Dummyvariabler 13. oktober 2006
Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Indtægter (indtjening)
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Erhvervsøkonomi Kapitel 12 Videregående optimering
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
31. Aktivitetsoptimering
6. Virksomhedens indtægter
Videregående optimering PL Kap 12
11. Virksomhedens indtægter
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
10. Virksomhedens indtægter
Andengradsfunktioner
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Kapacitetsstyring.
Økonometri 1: F3 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 15. september 2006.
Aktivitetsoptimering
Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
7. Virksomhedens omkostninger
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Økonomistyring og budgettering
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
6. Virksomhedens indtægter
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Budgetmetoder og styringsniveauer
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Økonometri 1: Dummyvariabler1 Økonometri 1 Dummyvariabler 15. marts 2006.
25.3 Afsætning og omsætning
Ekstraordinær generalforsamling AB Sønderhus Altaner Alle priser og beløb er anslået og der tages generelt forbehold for fejl og mangler.
Andengradsfunktioner Navn:. Disposition Introduktion Definition af en andengradsfunktion Parametrenes betydning Bevis for nulpunktsformlen Bevis for toppunkt.
Kapitel 11 Anlægsaktiver.
Virksomhedens omkostninger
Kapitel 13 Budgetter.
Kapitel 25 Kalkulationer.
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
Pris som handlingsparameter
Strategisk investering & finansiering 2016
28.3 Omsætning og kapacitetsomkostninger
Kapitel 26 Prisoptimering.
31. Aktivitetsoptimering
Du bestemmer din salgspris
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Dækningsbidrag   Forskellen mellem dine indtægter ved salg og de direkte omkostninger kaldes bruttofortjeneste eller dækningsbidrag Beløbet fortæller,
6. Virksomhedens indtægter
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Salgsbudgetter og budgetkontrol
7. Virksomhedens omkostninger
Handels- og procentregning
8. Virksomhedens indtjening
8. Virksomhedens indtjening
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Klar til smart vækst / GATE21
Præsentation af forretningsplan
Kap Budgetter HG21.
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
6. Virksomhedens indtægter
8. Virksomhedens indtjening
Præsentationens transcript:

Kapitel 27 Nulpunktsberegninger

Nulpunktsberegninger Kap. 27: Nulpunktsberegninger Nulpunktsberegninger Hvis et firma ønsker at ændre: Pris Kvalitet Reklameindsats må den beregne ændringen i stykantallet, hvis den ønsker at fastholde dækningsbidraget uændret. Det nye tal for afsætning kaldes nulpunktsafsætning. På de næste sider ses eksempler på beregninger.

Prisændring Kap. 27: Nulpunktsberegninger En virksomhed forventer at kunne sælge 800 stk. havelamper til 650 kr. pr. stk. Variable omkostninger er 270 kr. Hvis salgsprisen ændres til 590 kr., hvor mange lamper skal sælges mere?

Kvalitetsændring Kap. 27: Nulpunktsberegninger Virksomheden sælger også væglamper. Forventet salg 1200 stk. ved en salgspris på 900 kr. pr. stk. Variable omkostninger er 400 kr. Hvis man ønsker at forbedre kvaliteten, så VE stiger fra 400 kr. til 420 kr, Hvor mange stk. skal så sælges med samme dækningsbidrag?

Ændring i reklameindsats Kap. 27: Nulpunktsberegninger Ændring i reklameindsats En tredje af virksomhedens modeller koster 1300 kr. pr. stk. ved et salg på 1000 stk. Variable omkostninger er 620 kr. Hvis firmaet bruger 85.000 kr. ekstra på en reklamekampagne. Hvor mange lamper skal så sælges mere? Der kan anvendes to metoder: Nulpunktsafsætning Reklamenulpunkt Eksempler på næste side.

Kap. 27: Nulpunktsberegninger Metode 1. 1. Dækningsbidrag pr. stk.: 1.300 kr. – 620 kr. 680 kr. 2. Dækningsbidrag i alt uden reklamestigning: 1.000 x 680 kr. 680.000 kr. 3. Nødvendig dækningsbidrag med reklamen: 680.000 kr. + 85.000 kr. 765.000 kr. 4. Nulpunktsafsætning: 765.000 : 680 1.125 stk. 5. Stigning i afsætning: 1.125 stk. – 1.000 stk. 125 stk. Metode 2.