Kapitel 27 Nulpunktsberegninger
Nulpunktsberegninger Kap. 27: Nulpunktsberegninger Nulpunktsberegninger Hvis et firma ønsker at ændre: Pris Kvalitet Reklameindsats må den beregne ændringen i stykantallet, hvis den ønsker at fastholde dækningsbidraget uændret. Det nye tal for afsætning kaldes nulpunktsafsætning. På de næste sider ses eksempler på beregninger.
Prisændring Kap. 27: Nulpunktsberegninger En virksomhed forventer at kunne sælge 800 stk. havelamper til 650 kr. pr. stk. Variable omkostninger er 270 kr. Hvis salgsprisen ændres til 590 kr., hvor mange lamper skal sælges mere?
Kvalitetsændring Kap. 27: Nulpunktsberegninger Virksomheden sælger også væglamper. Forventet salg 1200 stk. ved en salgspris på 900 kr. pr. stk. Variable omkostninger er 400 kr. Hvis man ønsker at forbedre kvaliteten, så VE stiger fra 400 kr. til 420 kr, Hvor mange stk. skal så sælges med samme dækningsbidrag?
Ændring i reklameindsats Kap. 27: Nulpunktsberegninger Ændring i reklameindsats En tredje af virksomhedens modeller koster 1300 kr. pr. stk. ved et salg på 1000 stk. Variable omkostninger er 620 kr. Hvis firmaet bruger 85.000 kr. ekstra på en reklamekampagne. Hvor mange lamper skal så sælges mere? Der kan anvendes to metoder: Nulpunktsafsætning Reklamenulpunkt Eksempler på næste side.
Kap. 27: Nulpunktsberegninger Metode 1. 1. Dækningsbidrag pr. stk.: 1.300 kr. – 620 kr. 680 kr. 2. Dækningsbidrag i alt uden reklamestigning: 1.000 x 680 kr. 680.000 kr. 3. Nødvendig dækningsbidrag med reklamen: 680.000 kr. + 85.000 kr. 765.000 kr. 4. Nulpunktsafsætning: 765.000 : 680 1.125 stk. 5. Stigning i afsætning: 1.125 stk. – 1.000 stk. 125 stk. Metode 2.