Kommunikation Modul A.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
RBU Jon Kristian Lange.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
KOMMUNIKATION OG KROPSSPROG
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Velkommen.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Kommunikation mellem mennesker
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Den vanskelige samtale
Vejlederens kommunikation
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Et mærkeligt skib.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Hvordan spørger man anerkendende?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Kommunikation.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Målrettet kommunikation
Pleje og observation af den døende patient
Pleje og observation af den ældre patient
Konflikter og kommunikation
Læring gennem registrering og indberetning
Relationer på arbejdet.
Pleje og observation af den konfuse og udadreagerende patient
Introduktion til SPV-kursus
Verbal kommunikation Ord og samtale
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Demens Anne Mette Jensen.
KMA/LMS - logbog.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
"De er jo så søde alle sammen"
Stresshåndteringsgruppe
MOT’s virkemidler.
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Kommunikation Modul A

Læringsmål for kommunikation At kursisterne får kendskab til de teoretiske og praktiske færdigheder, som det er nødvendigt at besidde i forbindelse med kommunikation med patienterne

Verbal / nonverbal kommunikation Er kun de ord, der kommer ud af vores mund. Den verbale kommunikation er bevidst Nonverbal kommunikation: Er al den kommunikation, som IKKE er ord. Den nonverbale kommunikation er ikke altid bevidst. Nonverbal kommunikation er fx: Kropssproget (fagter, kropsholdning) Valg af påklædning, smykker, frisure m.m. Mimik (ansigtsudtryk, øjenkontakt) Tonefald og stemmeleje Afstand til andre personer (tæt – langt fra)

Spørgsmåls-typer Åbne og lukkede spørgsmål Åbne spørgsmål giver patienten mulighed for at give et uddybende svar, og selv bestemme hvad han vil svare. Stil lukkede spørgsmål når du har brug for en bestemt oplysning. Man kan ofte svare med få ord. Brug kun åbne spørgsmål, når du har tid til at lytte til svaret Hvornår kan det være godt, at du bruger et lukket spørgsmål?

Aktiv lytning Den talende er midtpunkt Husk det er taleren, der selv skal løse problemet. Lytteren er blot en hjælper. Tale er sølv, tavshed er guld Den talende er midtpunkt Anerkend patienten, også selvom du ikke nødvendigvis har den samme opfattelse Samtalen er på talerens præmisser Den der lytter, tænker sammen med den der taler – ikke om eller for Opmærksom på den talendes ord, tonefald og kropssprog Stil åbne spørgsmål – vær nysgerrig/undrende Anvend evt. ”Papegøjesnak” Pauser! Bekræft, at du har forstået det rigtigt? Vær tilstede – tænk på dit eget kropssprog

EMPATI Hvorfor er det vigtigt, at du som SPV-vagt bruger din empati? Evnen til at genkende og forstå andres følelser, uden af involvere sig så meget, at man ikke kan handle professionelt. Empati Sympati Objektiv Subjektiv Evnen til at genkende og forstå andres følelser. Det beskrives ofte som evnen til at sætte sig i andres sted. Evnen til at dele følelse med en person, dvs. at man selv oplever samme følelse som personen. Du lever dig ind i den andens situation, uden at være den anden. Forudsætter ikke nødvendigvis erfaring inden for det givne område / problem Du går selv ind og mærker smerten: ”Det kender jeg godt” ”Det er synd for ham” Man bliver ikke handlingslammet, fordi man formår at se situationen udefra Man mister overblikket. Man bliver handlingslammet.