Anbragte børns hverdagsliv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Endeligt forslag til ”Lys i øjnene” Præsentation af politikken før høringsrunde.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Hvad render vi rundt og laver?
kursusmateriale til plejefamilier
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Relationer – børn og voksne
Præsentation Fagchef for Læring
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Konfliktforebyggelse
Konsultative praksisformer i PPR
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Velkomst Folkeskolereform Forventninger Orienteringer Opstart Praktiske oplysninger Velkomst Folkeskolereform Forventninger Orienteringer Opstart Praktiske.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Inklusion og Specialviden
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Tværprofessionelt følgeskab i børn og unges skolegang og fritidsliv Ida Schwartz, ph.d. og lektor, Center for tværprofessionelt.
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
Fleksible fællesskaber
Spejdernes Lejr juli (uge 30)
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
SSO - Større skriftlig opgave
Det handler om eleverne
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Trafikpolitik for Durup Skole.
Sommerlejr juli 2017 v. Red Barnet Mariagerfjord
Grundkursus i at være plejefamilie
Præsentationens transcript:

Anbragte børns hverdagsliv Kursusdag Familieplejen Guldborgsund Anbragte børns hverdagsliv Ved lektor, cand psyk Ida Swartz den 27.10.2015 kl. 08.30-15.00 Baggrund Ida S er en kapacitet indenfor socialpædagogik målrettet anbragte børn og unge. Hendes forskning viser, hvordan man bedst kan kvalificere anbragte børn til voksenlivet. Hendes fokus er på ”barnet” og ikke på diagnoser. Børn og unge bosat uden for eget hjem er afhængige af, at mange professionelle samarbejder om at skabe sammenhæng i deres hverdagsliv og livsforløb. En socialpædagogisk støtte, der bakker op om at gøre børn til livsduelige voksne, må tage udgangspunkt i, hvordan børnene oplever krav, udfordringer og muligheder i de forskellige steder, hvor de færdes. Livsførelse handler om at lære, hvordan man forfølger egne muligheder gennem deltagelse i og bidrag til fællesskaber. Hvis børnene ikke kvalificeres til voksenlivet De får svært ved at finde rundt i alle de spilleregler der findes i samfundet og i de fællesskaber, vi alle indgår i – med fare for ikke at kunne fastholde uddannelse, job og sikre at egne børn kan fungere i fællesskaber. Om Ida Swartz Forsker, lektor, cand. psych. og ph.d.i socialpædagogik, programleder for "Inklusion og hverdagsliv” ved Center for Anvendt Velfærdsforskning. Ida Swartz har skrevet flere bøger, senest: Hverdagsliv og livsforløb - tværprofessionelt samarbejde om støtte til børn og unges livsførelse Praktiske oplysninger Sted SOSU Nykøbing F Vestensborg Allé 78 4800 Nykøbing F Lokale Se informationstavle Forplejning Fuld forplejning. Morgenkaffe kl. 08.30-09.00   indhold Hvordan kan man bedst kvalificere plejebarnet til voksenlivet Væk fra fokus på diagnoser og ”fejl” over mod at SE hele barnet, som det ER De mange samarbejder om det enkelte barn Udvikling af omsorgskæder Tilmelding Via mail til kursussekretær: Dorte Hudlebusch. mail: dhu@sosunyk.dk Senest 27.09.16