Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Oplæg ved Erik Dorph Sørensen Folketingets Ombudsmand
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Mindreåriges patientrettigheder
Ændringsforslag til lovforslag L1 §12. stk 4 Grupperådsmøde •Oprindeligt forslag Tilføjes til §12, stk. 4: ”Kopi af indkaldelsen med dagsorden og bilag.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udlændingelovgivningens kvalitet v/ Holger Kallehauge Tidl. Landsdommer Stedfortræder for Folketingets Ombudsmand Formand for PTU – Landsforeningen af.
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Specialundervisningens rammer
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Muligheder og rettigheder
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Kapitel 3 Retssystemer.
Dato: Dok.nr. Titel: Det nye samarbejde Høringer v/Vibeke Volmers.
R etsplejelovens § 115 b. Tavshedspligt POA Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax:
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Voksenansvar
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Arrangementer på færdselslovens område
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Bandepakken 3
Kontakt til deltagerne
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Personligt Tillæg Folkepension.
Specialundervisningens rammer
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Præsentationens transcript:

Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger Voksenansvar for anbragte børn og unge Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger

Rettighed og indgreb heri VÆR ALTID OPMÆRKSOM PÅ: § 18 i lov om voksenansvar er en undtagelse fra hovedreglen – retten til privatliv, som den er formuleret i grundlov og internationale konventioner. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Privatliv Ret til respekt for sit privatliv Begrebet ”privatliv” beskytter individets personlige sfære i bred forstand Privatliv omfatter bl.a.: Integritet Familieliv Hjem Korrespondance og anden kommunikation Personfølsomme oplysninger Væsentlige bestemmelser: Grundlovens § 72 Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8 FN’s Børnekonventions artikel 16 Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Kontakt med omverdenen Unge, der er anbragt på sikrede institutioner i varetægtssurrogat er omfattet er retsplejelovens regler (§§ 771-772) Kontakt til omverdenen gennem besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation, kan for unge i varetægt helt eller delvis afskæres Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Ret til ukontrolleret besøg: Besøgskontrol Den unge kan modtage besøg, hvis det er i overensstemmelse med orden og sikkerhed på den sikrede døgninstitution eller den særlig sikrede afdeling. Politiet kan af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, at den unge modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol. Ret til ukontrolleret besøg: Den unge har ret til ukontrolleret besøg af sin forsvarer Den unge har ret til ukontrolleret besøg af kommunalbestyrelsen i sin opholdskommune, dvs. myndighedssagsbehandleren Den unge har ret til ukontrolleret besøg af socialtilsynet Den unge kan kræve, at politiets afgørelser om afslag og kontrol af besøg skal forelægges for retten til afgørelse. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Besøgskontrol Ved besøgskontrol: Politiet skal godkende at den unge får besøg af andre personer, end de tre ovennævnte grupper Politiet kan af efterforskningsmæssige hensyn modsætte sig, at den unge får besøg af en given person Politiet kan bestemme, at de vil overvære besøget Der kan således afholdes møder med eksterne deltager, hvor den unge også er med Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Brevkontrol Den unge kan som udgangspunkt modtage og afsende breve. Den unge har ret til ukontrolleret brevveksling med: Forsvareren Opholdskommunen Socialtilsynet Domstolene Andre offentlige myndigheder En række internationale organisationer Medlemmer af Folketinget For unge med udenlandsk statsborgerskab: Hjemlandets diplomatiske eller konsulære repræsentanter, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Brevkontrol Kontrol med breve til og fra andre personer/organisationer: Politiet kan gennemse brevene før afsendelsen eller før modtagelsen Hvis politiet har fastsat brevkontrol efter retsplejelovens § 772, stk. 1, sendes brevene gennem politiet Politiet skal som udgangspunkt straks udlevere eller sende brevene Politiet kan dog tilbageholde et brev hvis det sker af hensyn til efterforskningen eller for at opretholde orden og sikkerhed på den sikrede institution. Retten skal godkende tilbageholdelsen af brevet Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Telefonkontrol Bestemmelser om telefonkontrol er fastsat i bekendtgørelsen om voksenansvar Den unge har altid ret til ukontrolleret telefonkontakt med sin forsvarer Politiet kan bestemme, at den unge ikke må føre samtaler, eller at samtalerne skal overhøres Den unge kan kræve, at politiets afgørelse forelægges for retten til afgørelse Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Retskilder Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 619 af 8. juni 2016), § 18 Lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om folkeskolen (Lov nr. 647 af 8. juni 2016) Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1543 af 13. december 2016), § 3 Lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1544 af 13. december 2016), § 3 Bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge (Bek. nr. 1707 af 20. december 2016), § 21 Vejledning til lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Vejl. nr. 10370 af 21. december 2016), pkt. 132-135 Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Lovens ordlyd Lov om voksenansvar: § 18 Stk. 1. For unge, der efter § 765 i retsplejeloven er anbragt på sikrede døgninstitutioner efter § 66, stk. 1, nr. 6, i lov om social service, gælder § 771 og § 772, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., i retsplejeloven tilsvarende. Stk. 2. Social- og indenrigsministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere regler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Bekendtgørelsens ordlyd - besøgskontrol Bekendtgørelse om voksenansvar over for anbragte børn og unge § 21 Stk. 1. For unge, der efter § 765 i retsplejeloven er anbragt i varetægtssurrogat på en sikret døgninstitution efter § 66, stk. 1, nr. 6, i lov om social service, kan politiet foretage kontrol med besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation, når kontrollen sker som led i politimæssige foranstaltninger efter retsplejeloven, jf. lov om voksenansvar for anbragte børn og unge § 18. Ved anden kommunikation forstås blandt andet elektronisk kommunikation via mobiltelefon og internet. Stk. 2. Den unge har ret til ukontrolleret brevveksling mv. med og besøg af kommunalbestyrelsen i den unges opholdskommune samt det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn. Stk. 3. Den unge har endvidere ret til ukontrolleret brevveksling m.v. med domstolene, Procesbevillingsnævnet, forsvareren, anklagemyndigheden, justitsministeren og politiet, Folketingets Ombudsmand, Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Den Europæiske Torturkomité, FN’s Menneskerettighedskommission og FN’s Torturkomité. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Bekendtgørelsens ordlyd Bekendtgørelse om voksenansvar over for anbragte børn og unge § 21 fortsat Stk. 4. Udover de i stk. 3 nævnte myndigheder m.v. har den unge ret til ukontrolleret brevveksling m.v. med andre offentlige myndigheder og med medlemmer af Folketinget. Stk. 5. En udenlandsk ung har tillige ret til ukontrolleret brevveksling m.v. med hjemlandets diplomatiske eller konsulære repræsentanter, medmindre politiet af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætter sig det på grund af ganske særlige omstændigheder. Hvis politiet har fastsat brevkontrol efter § 772, stk. 1, i retsplejeloven, sendes brevene gennem politiet. Stk. 6. Politiet kan af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, at en ung i varetægtssurrogat fører telefonsamtaler eller anden kommunikation. Politiet kan endvidere stille krav om, at telefonsamtaler og anden kommunikation overhøres. Stk. 7. Den unge skal underrettes om politiets beslutning efter stk. 6 og kan forlange den forelagt for retten til afgørelse, jf. retsplejelovens § 773. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Lovens ordlyd - Besøgskontrol Retsplejeloven § 771 En varetægtsarrestant kan modtage besøg i det omfang, opretholdelse af orden og sikkerhed i varetægtsfængslet tillader det. Politiet kan af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, at varetægtsarrestanten modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol. Nægter politiet besøg, skal varetægtsarrestanten underrettes herom, medmindre dommeren af hensyn til efterforskningen træffer anden bestemmelse. Varetægtsarrestanten kan kræve, at politiets afslag på besøg eller krav om kontrol forelægges retten til afgørelse. Arrestanten har altid ret til ukontrolleret besøg af sin forsvarer. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt

Lovens ordlyd - brevkontrol Retsplejeloven § 772 En varetægtsarrestant har ret til at modtage og afsende breve. Politiet kan gennemse brevene inden modtagelsen eller afsendelsen. Politiet skal snarest muligt udlevere eller sende brevene, medmindre indholdet vil kunne være til skade for efterforskningen eller opretholdelse af orden og sikkerhed i varetægtsfængslet. Tilbageholdes et brev, skal spørgsmålet, om tilbageholdelsen bør opretholdes, straks forelægges retten til afgørelse. Opretholdes tilbageholdelsen, skal afsenderen straks underrettes, medmindre dommeren af hensyn til efterforskningen træffer anden bestemmelse. Stk. 2. En varetægtsarrestant har ret til ukontrolleret brevveksling med retten, forsvareren, justitsministeren, direktøren for kriminalforsorgen og Folketingets Ombudsmand. Besøgs-, brev- og telefonkontrol for unge i varetægt