Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Advertisements

1 Om pædagogik Pædagogikken i Thorning Skoles Specialafdeling bygger på 5 principper: 1.Hånden under barnet. Lærere og pædagoger skal sikre barnet nærvær,
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Børnebakkens Indsatser
Børnehuset Peblingevej
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Trivsel og værdier - i skoletasken
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Nysgerrighed og indsats
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Rolle og arbejdsområder
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Alle rettigheder forbeholdes
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Trivsel og værdier - i skoletasken
Digital dannelse - Digital Genial
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner Sammen kan vi mere !

SSP i Næstved ønsker med dette diasshow at give inspiration til dannelse af forældrenetværk. Et godt forældresamarbejde er af stor betydning for at kunne styrke den sociale kapital i klassen. Social kapital bygger på et netværk, der har tillid og gensidighed som vigtige elementer og er med til at give tryghed og trivsel i klassen. Dette er en afgørende forudsætning for at kunne modtage læring. Således er jeres indsats omkring dannelse af forældrenetværk medvirkende til at give jeres børn bedre læringsmuligheder.

Hvad er et forældrenetværk? Et forældrenetværk er et debatforum, hvor man kan dele viden og holdninger og drøfte relevante problemstillinger. Hensigten med netværket er, at du vil føle dig bedre rustet til at træffe beslutninger alene og i fællesskab. Et forældrenetværk vil også give dig mulighed for at være på forkant med problemerne. Når man kender hinandens holdninger, er det også nemmere at kontakte de andre forældre, hvis der opstår problemer enten med ens egne børn eller med nogle af klassekammeraterne. Det vigtige er, at alle deltager aktivt og lytter til hinandens synspunkter.

Gode råd: Start så tidligt som muligt. Vælg et par forældre der er tovholdere (forældrerepræsentanter). Information er vigtig. Husk altid at sende indkaldelse til alle. Efter mødet er det vigtigt at sørge for , at alle forældre får tilsendt referat. Skab en atmosfære på møderne hvor alle føler, at de spiller en vigtig rolle for børnene. Ingen kan undværes! Alles mening har en betydning for fællesskabet. Brug hinanden. Ring hvis du føler, at det kan hjælpe dit eget eller andres børn. Mange problemer opstår pga. misforståelser eller dårlig kommunikation. Det er vigtigt, at der afsættes tid på forældremøderne, så forældrene har mulighed for at debattere. Det er også vigtigt, at klasselæreren deltager. Aftalerne skal lægges på den enkelte klasses opslagstavle på intra. Inddrag børnene i temaerne, hvis det skønnes gavnligt.

Hvordan kommer du i gang? Det vigtigste ved et forældrenetværk er, at alle forældre kender hinanden og tør bruge hinanden. Alle forældre kan være med til at sætte dagsorden for møderne og få gang i aktiviteter, der er til gavn for klassen som helhed. Jo før man kommer i gang med at bruge hinandens ressourcer, jo bedre. Man står stærkere sammen end alene. Kontakt skolens SSP-lærer, hvis I har brug for hjælp til at komme godt i gang.

Ideer til forældresamarbejdet i indskolingen Fokus på forældres bidrag til styrkelse af den sociale kapital i klassen ved hjælp af f.eks. sociale arrangementer og legegrupper. Trivsel for at imødegå mistrivsel. Håndtering af konflikter: Hvordan forældrene agerer konstruktivt i forhold til tackling af konflikter mellem lærer-forældre, elev-elev, forældre-forældre, lærer-elev. Kommunikation blandt forældrene: Forældrene skal bruge forældreintra dagligt og sikre en god tone. Forældrene opfordres til at kontakte hinanden ved eventuel bekymring for børn i klassen. Aftaler vedr. f.eks. fejring af fødselsdage. Netetik: Brugen af sociale medier. Herunder brug af mobiltelefon og åbne chatrooms. Hvordan forældre sikrer, at alle elever er repræsenteret ved forældremøder og arrangementer. Forældrenetværksaftaler indgås og lægges på intra.

Ideer til forældresamarbejde på mellemtrinet. Fokus på forældrenes bidrag til styrkelse af den sociale kapital i klassen ved hjælp af f.eks. sociale arrangementer og trivselsgrupper. Netetik: Brugen af sociale medier. Herunder brugen af mobiltelefoner og åbne chatrooms. Brugen og forståelsen af begrebet flertalsmisforståelser. Kommunikation blandt forældre: Forældrene skal bruge forældreintra dagligt og sikre en god tone. Forældrene opfordres til at kontakte hinanden ved eventuel bekymring for børn i klassen. Rammer om sociale sammenkomster. Citynight og lignende arrangementer. Hvordan forældrene sikrer, at alle elever er repræsenteret ved forældremøder og arrangementer. Forældrenetværksaftaler indgås og lægges på intra. ~

Ideer til forældresamarbejdet i udskolingen. Netetik: Brugen af sociale medier. Herunder brugen af mobiltelefoner og åbne chatrooms. Brugen og forståelsen af begrebet flertalsmisforståelser. Fokus på gruppepres. Rusmidler: Forebyggelse omkring brugen af rusmidler. Festkultur i klassen. Fokus på forældrenes bidrag til styrkelse af den sociale kapital i klassen ved f.eks. sociale arrangementer. Kommunikation blandt forældre: Forældrene skal bruge forældreintra dagligt og sikre en god tone. Forældrene opfordres til at kontakte hinanden ved eventuel bekymring for børn i klassen. Hvordan forældrene sikrer, at alle elever er repræsenteret ved forældremøder og arrangementer. Forældrenetværksaftaler indgås og lægges på intra.

Held og lykke med arbejdet ! På vegne af SSP i Næstved. Bjørn Mazur Andersen og Anne G. Mortensen www.ssp-naestved.dk