Kandidatuddannelse 2017 Byrådets arbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Endeligt forslag til ”Lys i øjnene” Præsentation af politikken før høringsrunde.
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Skolebestyrelsesvalg 2014 Bredagerskolen. Valg her til foråret • Ny reform ny bekendtgørelse • Byrådet fastlægger rammen for valg her i foråret samt datoer.
Ungdomsudveksling - årsberetning 2010/11 Søren W. Hansen District Chair 1450.
Brændpunkter i fremtidens lokale idrætspolitik IDAN 20. april 2006.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
DTaF’s Lovmappe Afsnit 2 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
Beslutningsreferat fra 2. smagning 08 maj 2009: Formanden bød velkommen og gennemgik referatet fra sidste generalforsamling (stiftende) Ses herunder: Navnet.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
GENERALFORSAMLING 2011.
Klubhuse/mødelokaler K
Hvordan integreres diabetes i en national forebyggelsesstrategi? Diabetestinget 8. april 2008 Morten Grønbæk Professor, dr. med. & ph.d. Formand for Motions-
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Forårs Banquet for frivillige i Kerteminde Kommune Kertemindehallen d. 29. maj 2013.
2-01.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Skolebestyrelsesvalg 2014 Bekendtgørelse nr. 28 af Kommunale regler for valgprocedure.
Politisk temamøde den 8. maj 2014 Det specialiserede social- og specialundervisningsområde Borgmester Mogens Gade, formand for KKR Nordjylland.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Den røde tråd fra vision til handling
Hvor mange ældrerådsmedlemmer 13 medlemmer Ældrerådet.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Formålet med dagen Styrke Handicaprådenes samarbejde og indflydelse i kommunerne Ny viden, erfaringsudveksling og inspiration til det fremtidige arbejde.
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Ved Peter Petersen Formand for Oksbøl Vandværk 24. marts 2015.
EPOS Konference Midtjylland 21. sep Hvad kan AMU tilbyde indenfor Social- og sundhedområdet og det pædagogiske område Birthe Bak Andersen
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Serviceloven §50 Undersøgelse §52 mulige støtteforanstaltninger: Friplads i fritidsklub, ungdomdsklub o.l. Støtte i hjemmet Familiebehandling Aflastning.
Informationsmøde NSF HELHEDSPLANEN. Agenda Forløbet frem til NSF involvering i helhedsplanen Repræsentantskabets overvejelser i forhold til økonomien.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Kongressen Øverste myndighed Partistyrelsen Daglig ledelse Den politiske organisation Et antal Underudvalg.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Områdeforældrebestyrelsens arbejde
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Overordnede bestemmelser
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Konkrete forhold Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Orientering omkring Budget
Personligt Tillæg Folkepension.
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Hvorfor interesse for mig?
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Få mere at vide - LYT - SPØRG
Praktik – en orientering
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Kandidatuddannelse 2017 Byrådets arbejde

Konstituering Mellem 1.-15. december i valgåret fastsat til den 4. december 2017 kl. 18.30 Byrådsmedlem med højst anciennitet indkalder og leder mødet indtil borgmester er valgt Valgmetoder Flertalsvalg Forholdstalsvalg (d’Hondts metode) Gruppeanmeldelser

Konstituering eksempel på forholdstalsvalg Gruppe 1: 7 mandater, Gruppe 2: 6 mandater, Gruppe 3: 2 mandater Hvis der skal vælges 5 medlemmer bliver fordelingen. 3 medlemmer til gruppe 1 og 2 medlemmer til gruppe 2 Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 1) 7  6  2 2) 3,5  3  1 3) 2,333  0,7 4) 1,75 1,5 0,5

Konstituering Forholdstalsvalg – mindretalsbeskyttelse Har en gruppe ikke ved forholdstalsvalg fået så mange pladser i de stående udvalg, som den ville have fået ved en fordeling under ét af samtlige pladser i disse udvalg, har gruppen ret til at få det manglende antal anvist ved overtagelse af pladser fra den eller de grupper, der ved den første fordeling har opnået for mange Kan kræve, at der ikke anvises mere end én plads i hvert udvalg Suppleringsregel: Hvis en gruppe herefter mister flertallet i et udvalg, kan gruppe udpege et så stort antal overtallige medlemmer af vedkommende udvalg, som er nødvendigt for at bevare flertal i dette

Generel inhabilitet Valgrupperne foretager udpegningen af medlemmer til Økonomi- og Planudvalget og de stående udvalg, men….. Udelukkelse fra medlemskab af stående udvalg Udelukkelse fra medlemskab af Økonomi- og Planudvalget Generelt i forhold til konkret inhabilitet

Hverv 3 hovedgrupper Udpegninger og indstillinger, som byrådet skal foretage på det konstituerende møde Udpegninger og indstillinger, som byrådet kan foretage efter det konstituerende møde Udpegninger og indstillinger, som foretages af kommunerne i regionen i forening og som forestås af kommunekontaktrådene (KKR)

Hverv Forskellige sondringer Udvalg, råd, nævn, bestyrelser, kommissioner m.v. Interne eller eksterne Lovbestemte eller frivillige Byrådsmedlemmer eller ikke-byrådsmedlemmer Kommunale, regionale eller nationale

Vederlag Fast vederlag Alle byrådsmedlemmer bortset fra borgmesteren Anses for vederlæggelse for hele det kommunalpolitiske arbejde bortset fra arbejdet som udvalgsmedlem eller som formand herfor samt hvervet som viceborgmester Pr. 1.april 2017: 7.623,92 kr. månedligt. Udbetales månedsvis forud. Alternativ: Erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.

Vederlag Udvalgsvederlag For medlemskab af Økonomi- og Planudvalget, stående udvalg samt Børn og unge-udvalget. Ikke formanden. Byrådet træffer beslutning om fordeling af udvalgsvederlag mellem de enkelte udvalg En samlet pulje på 305 % af borgmesterens vederlag til fordeling mellem udvalgsvederlag og formandsvederlag Ikast-Brande Byråd har besluttet, at der afsættes 147 % af puljen til udvalgsvederlag. Der sker en ligelig fordeling mellem Økonomi- og Planudvalg og seks stående udvalg (38 menige udvalgsmedlemmer). Ét byrådsmedlem i Børn og Unge-udvalget vederlægges 25 % af vederlaget til medlemmer af Økonomi- og Planudvalget og de stående udvalg. Pr. 1. april 2017: et medlem af et udvalg får 3.214,76 kr. pr. måned i udvalgsvederlag

Vederlag Formandsvederlag En samlet pulje på 305 % til fordeling mellem udvalgsvederlag og formandsvederlag Ikast-Brande Byråd: 158 % af borgmesterens vederlag Formanden for Teknik- og Miljøudvalget: 26 % Formanden for Børne- og Undervisningsudvalget: 26 % Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget: 20 % Formanden for Sundheds- og Omsorgsudvalget: 26 % Formanden for Arbejdsmarkedsudvalget: 16 % Formanden for Erhvervskontaktudvalget: 20 % Formanden for Folkeoplysningsudvalget: 5 % Formanden for Børn og Unge-udvalget: 3 % Formanden for § 17, stk. 4-udvalg: 16 %

Vederlag Borgmesterens vederlag Fastlægges på grundlag af kommunens indbyggertal Pr. 1. april 2017: 83.649,42 pr. måned Viceborgmesterens vederlag Indtil 10 % af borgmesterens vederlag Ikast-Brande Byråd: 10%, som udgør 8.364,94 pr. 1. april 2017

Vederlag Børnetillæg Et tillægsvederlag til byrådsmedlemmer, der har ét eller flere børn under 10 år boende i hjemmet Beløbet er uafhængigt af antallet af børn Pr. 1. april 2017: 1.179,58 kr. pr. måned

Vederlag Godtgørelser Befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet. Godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap og Godtgørelse af dokumenterede, nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende. Godtgørelse af andre udgifter, som er forbundet med byrådsmedlemmernes deltagelse i møder m.v. eller yde anden støtte i forbindelse hermed.

Vederlag Eksempel Byrådsmedlem To hjemmeboende børn under 10 år 1 udvalgspost 1 formandspost (”stort udvalg”) Fast vederlag 7.623,92 Børnetillæg 1.179,58 Udvalgsvederlag 3.214,76 Formandsvederlag 21.748,84 I alt pr. måned 33.767,10