Konflikter og kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Workshop almene boligdage
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tilgivelse.
Konflikthåndtering.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
AKT på Dybbøl Skolen.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan man bekæmper mobning
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Målrettet kommunikation
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Kommunikation Modul A.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
God kommunikation og godt kollegaskab
Centralforeningen for Stampersonel
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
RRR Modellen.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Konflikter og kommunikation Kap. 3

Hvad oplever du….??????

Konflikter opstår i alle relationer Mellem kollegaer Mellem en medarbejder og en borger, samarbejdspartner, elev osv. Mellem medarbejder og leder Mellem mellemleder og øverste leder I parforhold og familier I venskaber Blandt studerende I øvrige relationer vi indgår i Det er hvordan vi møder en konflikt der er afgørende …

Hvad kan konflikter omhandle… Hvordan man løser en opgave… Fordelingen af ressourcer… Vores forskelige værdier…

Konflikter opstår i alle relationer Jeres fokus i dag er: Konflikter på arbejdspladsen

Se side 64 i ”Grundforløb 2” Konflikttrappen En model der viser hvordan konflikter udvikler sig, hvis der ikke tages hånd om dem Se side 64 i ”Grundforløb 2”

Grønt stadie Uoverensstemmelse er den mildeste form for konflikt. Og den betragtes som en positiv konflikt. Uoverensstemmelsen kan føre til udvikling, ny forståelse og personlig erfaring, hvis den løses hurtigt og konstruktivt. Fokus er, i dette stadie, på konflikten og ikke personen.

Uoverensstemmelser Hvordan har i det med mindre uoverensstemmelser i hverdagen? Tror i alle oplever dem som ”fare-fri”?

Gult stadie

Gult stadie På andet trin sker der en personificering, og fokus flytter sig fra sag til person. Det er den anden, der ses som problemet. På tredje trin vokser problemet, man finder nye problemer og tager evt. tidligere konflikter frem. Der generaliseres sprogligt ved at bruge ord som du, altid og aldrig.

Gult stadie På fjerde trin opgiver parterne at tale sammen. De undgår og afviser hinanden og taler om hinanden men ikke længere med hinanden.  Samtale reduceres Kender i det? ”Stilleleg”, kold tavshed, mv

Rød konflikt .

Rød konflikt Her dannes fjendebilleder, åben fjendtlighed og polarisering Konflikten er nu ”en krig”, hvor de involverede anklager hinanden Konflikten kan være åben og synlig eller Parterne trækker sig og forsøger at undvige konflikten

Rød konflikt   Den oprindelige problemstilling er stort set forsvundet, og konflikten handler næsten kun om modparten. Det handler om magt, om at opnå overtaget over modparten. Parterne bebrejder, fortolker og anklager hinanden Modparten ses som en fjende, der er helt uden for menneskelig rækkevidde

Rød konflikt På sjette trin er konflikten så alvorlig, at fjendtligheden er åbenlys for enhver, der er i nærheden af parterne. Konflikten fylder det hele, og parterne kommer med destruktive angreb mod hinanden – der kan være tale om både verbale og fysiske angreb. 

Rød konflikt At danne fjendebilleder er menneskeligt, og det bygger på at vi generaliserer, udelader og forvrænger ting fra helheldsbilledet – vi bliver subjektive i stedet for objektive. Vi handler ud fra dårlige erindringer/erfaringer, følelser og frygt mv og ikke ud fra neutrale, modne betragtninger.

Rød konflikt Polarisering, det at stille to modstridende standpunkter hårdt op mod hinanden.

https://www.youtube.com/watch?v=D93V2xw_deM Eksempel på konflikt 1 min

Konfliktoptrappende kommunikation Du sprog Negative ord Aggressivt tonefald Afbryder Fokuserer på personen og ikke sagen Truende kropssprog Angriber/anklager

Konfliktoptrappende kommunikation DU-Budskaber: (Virker ofte som et angreb) ”Du er altid så negativ” ”Du kommer altid for sent” Nedgør/er ikke anerkendende: ”Jeg forstår ikke hvad du mener” ”Jeg synes det er forkert, dét du siger”. ”Du skal også altid være på tværs” Fokuserer på fortiden: ”Det du gjorde dengang, var forkert” ”Jeg blev gal den dag du sagde dét og dét”

Konfliktnedtrappende kommunikation Jeg sprog Lytter til ende Er interesseret Bliver på egen banehalvdel Stiller åbne spørgsmål Udtrykker følelser og behov Fokuserer på nutid og fremtid

Konfliktnedtrappende kommunikation. Jeg i stedet for ”Du”/udtrykke egne behov og følelser: Når du siger sådan/gør sådan, så bliver jeg ked af det/irriteret/såret/vred mv. Jeg ville ønske vi kunne snakke om det på en anden måde. Jeg ville gerne, at der blev lyttet mere til, hvad jeg siger”

Konfliktnedtrappende kommunikation. Stiller åbne spørgsmål: ”Hvordan påvirker det dig, når jeg siger sådan?”. ”Hvordan synes du det skal være i stedet for?” Hvornår passer det dig bedre, at vi snakker om det her?”

Konfliktoptrappende versus konfliktnedtrappende kommunikation Se side 66

https://www.youtube.com/watch?v=G7W-ASmDLjo Eksempel på konflikt 8 min Navn: Vibeke Knigge - København d. 12-12-11 https://www.youtube.com/watch?v=G7W-ASmDLjo Eksempel på konflikt 8 min