IT-værktøjer i Jobrettet indsats Viborg d. 5.12.16 Anette Clausen – Sagsbehandler Jobparate kontanthjælpsmodtagere Maria Tribler – Projektleder Jobrettet Samtale
Joblog, CV og selvbooking Baggrund Skanderborg jobcenter deltog i projekt Jobrettet samtale i 2015 Grundet deltagelse i projektet, kom der stort fokus på de digitale redskaber, bl.a. Joblog, CV og selvbooking
Joblog Øget fokus på Joblog grundet projekt forhøjet antallet af jobs der skal søges Joblog er et godt redskab til sagsbehandleren, der kan forberede sig inden samtalen kvalitet i vejledningen Joblog et godt redskab for borgeren til at holde styr på jobsøgningen. jobsøgning er samlet ét sted Jobloggen holder fokus på arbejdsmarkedet frem for ret og pligt
Statistik dfdg - Joblog Andel der benytter Joblog 2.2. på landsplan
CV Under projekt Jobrettet samtale, kom der mere fokus på borgerens CV Vi vejleder borgerne, så de får en forståelse for, hvad CVét bruges til Bl.a. kontaktoplysninger er vigtige Tættere samarbejde med Udvidet Erhvervsservice Borgerne kan selvbooke virksomhedskonsulent Nyt og tidssvarende design der bevirker, at borgeren ser CVét som et nyttigt redskab Hjælp til udarbejdelse af CV på Kompetencecenteret
Selvbooking Automatisk udsendelse af breve til alle jobparate kontanthjælpsmodtagere ved tilmelding på Jobnet Vejledning på kommunens hjemmeside Udleverer folder eller visitkort til alle samtaler med dato for næste samtale Undervisning i selvbooking Ringe op til borgerne - reminder
Visitkort & Folder
Gevinst ved selvbooking… Tilfredse borgere, der oplever ejerskab til deres egen proces Borgerne er glade for at kunne flytte samtalerne hvilket også sparer tid for sagsbehandleren Højere fremmødeprocent
Sæt mål! Chefen skal have fokus på selvbooking og stille krav til sagsbehandlerne.. Udvikling i selvbooking 2.2. under projektet
Statistik dfdg - selvbooking Selvbookingsprocent 2.2.
Gode råd For alle digitale redskaber gælder det, at sagsbehandlerne skal have tid til at sætte sig ind i systemerne, så de selv bliver trygge ved at bruge dem Medarbejderne skal have en øvebane Læringsgruppemøder hvor det aftales hvad der skal fokus på til næste gang ex. selvbooking, Joblog eller CV Supervisionssamtaler kollegaerne imellem ex. med fokus på de digitale redskaber
Gevinst Når de digitale redskaber er indarbejdet som en naturlig del af hverdagen, oplever sagsbehandlerne, at borgerne tager ansvar for egen jobsøgning, og at de får øget fokus på at komme i job = Færre ledige
Tak for nu