FORRETNINGSPLAN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Erhvervsservicecenter for Københavns Amt
Erhvervsøkonomi projekt nr. 1
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Struktur: ”Quiz og byt”
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Marketingplanlægning
Strukturer velegnet til…
Egenkapital Ejerens indskud af kapital i virksomheden Banklån
Arbejdspladsudvikling
- Research og Konceptudvikling Af : Dennis, Rune, Mike, Serge og Søren.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Markedsvurdering.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Spilleregler.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Virksomheder - definition
Relationer – børn og voksne
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Behovet for regnskabsvæsen
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Cooperativ learning - også kaldet CL
Wischmann Innovation ©
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Etablering af virksomhed
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
GRUPPE 6.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretningsplanen Emner du skal have viden om ved start: Download forretningsplan i en word-fil på
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
Afskrivninger Hvad er anlægsaktiver? Er aktiver, som virksomheden anvender i længere tid f.eks. Biler Bygninger Inventar (borde, reoler, IT-netværk mm.)
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul. Kap. 30: Debitor-, kreditor- og lagermodul Økonomistyringssystemer FordeleUlemper Indtastning af bilag er.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Virksomhedsformer og hæftelse
Etablering af virksomhed
Virksomhedens udvikling
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul.
Kapitel 4 Regnskabet.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
konkurrencesituation
Navn på jeres idé Jeres navne:
Idegrundlag og målsætninger
Kapitel 10 Egenkapital og privatforbrug.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Company programme - Veda
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Velkommen til EØ.
Mission, vision og forretningsidé
Det samlede regnskabssystem
Virksomhedstyper og ejerforhold
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Præsentationens transcript:

FORRETNINGSPLAN

Indhold SWOT – analyse Vision, mission (idé) og værdier Operationelle mål Politikker Interessenter Konkurrenter Registrering af virksomhed (ejerform) Økonomi

1. SWOT-analyse INTERN SITUATION EKSTERN SITUATION Stærke sider (Strengths) Svage sider (Weaknesses) Gode lokaler Ingen kapital Branchekendskab Rodehoved EKSTERN SITUATION Muligheder (Opportunities) Trusler (Threats) Ingen konkurrenter tæt på Finanskrise Nethandel i vækst Høj arbejdsløshed

Ping Pong Pen Du er sammen med din skuldermakker Hvis I er 3 i gruppen, arbejdes sammen alle 3 I skal tage udgangspunkt i jeres virksomhed I skal efter tur skrive ét forslag i SWOT-analysen, turen går videre Skrivetid i alt: 5 min.

2. Vision, mission og værdier Drømmen om f.eks. 5 eller 10 år. Mission: Idé: HVAD til HVEM HVORDAN Værdier: Grundlæggende tanker og overbevisninger

Par på tid Du er sammen med din skuldermakker Hvis I er 3 i gruppen, arbejdes sammen alle 3 Tænketid Makker 2 forklarer, den anden/andre lytter Anden/andre giver feedback Der byttes roller Hvad betyder: VISION, MISSION (IDÈ), VÆRDIER

3. Operationelle mål Krav til operationelle mål: Realistiske (muligt) Konkrete (målbart i f.eks. kroner eller antal eller %) Tidsbestemte (hvornår skal målet være opnået) Forenelige (målene trækker i samme retning)

Mix – par - svar MIX (gå rundt i rummet) Jeg siger: Find en partner Hvad vil det sige, at et mål skal være: Realistisk Konkret Tidsbestemt Foreneligt

4. Politikker Politikker er retningslinjer for hvordan, man opnår de operationelle mål. Personalepolitik Prispolitik Indkøbspolitik

Ordet rundt Hvad skal jeres personalepolitik indeholde? Hvordan skal jeres prispolitik være? Hvilken indkøbspolitik vil I have?

5. Interessenter Virksomhedens interessenter Giver Til og Får Fra

Bordet rundt Du er sammen med din gruppe I skal efter tur skrive (og sige højt) ét svar på arket og give blyant og ark videre til den næste i gruppen. Fortsæt bordet rundt i 5 min. Find interessenter i forhold til jeres virksomhed

6. Konkurrenter Konkurrent-analyse Konkurrent-identifikation Hvem er de? Hvor er de? Hvor mange er de? Konkurrenters målsætning Hvad vil de gerne opnå? Konkurrenters markedsføring Hvordan markedsfører de sig? Konkurrenters stærke og svage sider Hvad er deres styrker og svagheder?

Møde på midten Du er sammen med din gruppe I skal skrive i hvert sit felt I skal skrive samtidig Skrivetid: 3 min. Lav konkurrent-analyse i forhold til ”jeres” butik Ordet rundt: Et medlem fortæller om KUN ET af sine svar Gruppen taler om det og skriver fælles svar i midten Turen går videre

7. Registrering af virksomhed Oplysning til registrering af virksomhed Oplysninger: Registrering: Navn & adresse Navn og adresse på butikken Virksomhedstype Detail (hvor i distributionskæden?) Ejerform Personligt ejet, I/S, ApS, A/S? Branche Hvilket brancheområde? Antal ansatte Hvor mange ansatte?

Etablerings- og finansieringsbudget 8. Økonomi Etablerings- og finansieringsbudget Etableringsbudget      Finansieringsbudget Inventar Fx PC, møbler, hylder, kasseapparat. Egenkapital Det beløb som ejeren har indskudt i virksomheden. Bil Fx virksomheden skal levere varer til kunder. Varekreditorer Gæld til vareleverandører. Varelager Varer der skal sælges videre. Andre kreditorer Lån i banken. Kasse- beholdning Penge i kasseapparatet Bank Penge stående på en bankkonto i banken. I alt

De 5 ejerformer

Mix – par - svar MIX (gå rundt i rummet) Jeg siger: Find en partner Forklar om følgende ejerform: Enkeltmandsvirksomhed Interessentskab I/S Iværksætterselskab IVS Anpartsselskab ApS Aktieselskab A/S

God fornøjelse!