FORRETNINGSPLAN
Indhold SWOT – analyse Vision, mission (idé) og værdier Operationelle mål Politikker Interessenter Konkurrenter Registrering af virksomhed (ejerform) Økonomi
1. SWOT-analyse INTERN SITUATION EKSTERN SITUATION Stærke sider (Strengths) Svage sider (Weaknesses) Gode lokaler Ingen kapital Branchekendskab Rodehoved EKSTERN SITUATION Muligheder (Opportunities) Trusler (Threats) Ingen konkurrenter tæt på Finanskrise Nethandel i vækst Høj arbejdsløshed
Ping Pong Pen Du er sammen med din skuldermakker Hvis I er 3 i gruppen, arbejdes sammen alle 3 I skal tage udgangspunkt i jeres virksomhed I skal efter tur skrive ét forslag i SWOT-analysen, turen går videre Skrivetid i alt: 5 min.
2. Vision, mission og værdier Drømmen om f.eks. 5 eller 10 år. Mission: Idé: HVAD til HVEM HVORDAN Værdier: Grundlæggende tanker og overbevisninger
Par på tid Du er sammen med din skuldermakker Hvis I er 3 i gruppen, arbejdes sammen alle 3 Tænketid Makker 2 forklarer, den anden/andre lytter Anden/andre giver feedback Der byttes roller Hvad betyder: VISION, MISSION (IDÈ), VÆRDIER
3. Operationelle mål Krav til operationelle mål: Realistiske (muligt) Konkrete (målbart i f.eks. kroner eller antal eller %) Tidsbestemte (hvornår skal målet være opnået) Forenelige (målene trækker i samme retning)
Mix – par - svar MIX (gå rundt i rummet) Jeg siger: Find en partner Hvad vil det sige, at et mål skal være: Realistisk Konkret Tidsbestemt Foreneligt
4. Politikker Politikker er retningslinjer for hvordan, man opnår de operationelle mål. Personalepolitik Prispolitik Indkøbspolitik
Ordet rundt Hvad skal jeres personalepolitik indeholde? Hvordan skal jeres prispolitik være? Hvilken indkøbspolitik vil I have?
5. Interessenter Virksomhedens interessenter Giver Til og Får Fra
Bordet rundt Du er sammen med din gruppe I skal efter tur skrive (og sige højt) ét svar på arket og give blyant og ark videre til den næste i gruppen. Fortsæt bordet rundt i 5 min. Find interessenter i forhold til jeres virksomhed
6. Konkurrenter Konkurrent-analyse Konkurrent-identifikation Hvem er de? Hvor er de? Hvor mange er de? Konkurrenters målsætning Hvad vil de gerne opnå? Konkurrenters markedsføring Hvordan markedsfører de sig? Konkurrenters stærke og svage sider Hvad er deres styrker og svagheder?
Møde på midten Du er sammen med din gruppe I skal skrive i hvert sit felt I skal skrive samtidig Skrivetid: 3 min. Lav konkurrent-analyse i forhold til ”jeres” butik Ordet rundt: Et medlem fortæller om KUN ET af sine svar Gruppen taler om det og skriver fælles svar i midten Turen går videre
7. Registrering af virksomhed Oplysning til registrering af virksomhed Oplysninger: Registrering: Navn & adresse Navn og adresse på butikken Virksomhedstype Detail (hvor i distributionskæden?) Ejerform Personligt ejet, I/S, ApS, A/S? Branche Hvilket brancheområde? Antal ansatte Hvor mange ansatte?
Etablerings- og finansieringsbudget 8. Økonomi Etablerings- og finansieringsbudget Etableringsbudget Finansieringsbudget Inventar Fx PC, møbler, hylder, kasseapparat. Egenkapital Det beløb som ejeren har indskudt i virksomheden. Bil Fx virksomheden skal levere varer til kunder. Varekreditorer Gæld til vareleverandører. Varelager Varer der skal sælges videre. Andre kreditorer Lån i banken. Kasse- beholdning Penge i kasseapparatet Bank Penge stående på en bankkonto i banken. I alt
De 5 ejerformer
Mix – par - svar MIX (gå rundt i rummet) Jeg siger: Find en partner Forklar om følgende ejerform: Enkeltmandsvirksomhed Interessentskab I/S Iværksætterselskab IVS Anpartsselskab ApS Aktieselskab A/S
God fornøjelse!