Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ørestad Skoles værdier
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
”At finde og dyrke talenter - et opgør med Tordenskjolds soldater og opfattelsen af den erfarne, som den mest kompetente”. Talentudvikling 8.oktober 2013.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kvalitet i praksis Processen har været undervejs i … år SAKT lægger sig op ad de europæiske standarder i forhold til terapeut-kompetencer På baggrund.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Stressende faktorer i miljøet Personlig mestrings- evne (Coping) Beskyttende faktorer i miljøet Ceps Gruppe tilbud Sårbarhedsmodel.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan måler man psykosociale ressourcer?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hvordan bruger vi metoden
Demens Anne Mette Jensen.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Socialt Velfærdsindeks Status
Aut. klinisk psykolog Helle Kjær
Individuel kommunikation
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed. Cand. psych. Susanne Landorph Specialist i psykoterapi Specialist & supervisor i klinisk børnepsykologi Specialpsykolog i børne- og ungdomspsykiatri

Psykolog Susanne Landorph Præsentation Cand. psych i 1977/78 Arbejdet indenfor børneområdet: Støttepsykolog, PPR, behandlingshjem, børne-ungdomspsykiatri (familieterapi, spædbørnspsykiatri) Videreuddannelse: terapi voksne Nu: små børn, familie, voksne individuelt, forskning, supervision, undervisning. 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Små børns symptomer Spisning Søvn Kontakt, kommunikation Tilfredshed/utilfredshed (gråd, utrøstelighed) Aktivitetsniveau, arousal, sensitivitet Dvs: regulation Senere: udviklingsforsinkelser (fx sprog), vanskeligheder f.eks. emotionelt, socialt og vedr. adfærd/tilknytning/opmærksomhed 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Helhedsvurdering af psykisk helbred hos 0-3 årige Somatisk tilstand Senso-motorisk funktion Neurofysiologisk regulation Kognitiv udvikling, sprog Adfærdsbeskrivelse Kontakt og socialt samspil Emotionalitet 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Udviklingsniveau, tests perception kognition sprog motorik forarbejdning færdigheder opgaveløsning 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Bayley scales– Bayley III Afløser BSID II Standardiseret i USA i 2004, 1700 børn Udgivet 2006 SES repræsentativ Validitet og reliabilitet ok Bayley III er mildere end Bayley II 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Bayley III Bayley Scales of Infant Development 1 - 42 mdr. 5 skalaer: Kognition, sprog (impressivt og expressivt), motorik (fin- og grov-), social-emotional, herunder sensorisk forarbejdning og adaptive behavior Endvidere adfærdsvurdering 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Opbygning af de 3 skalaer En kontinuerlig række af items i stigende sværhedsgrad Der angives startsted for aldersintervaller, hvorfra der gås frem eller ved fejl gås tilbage 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Bayley, opgørelse Råscore Scaled Score Composite Score Percentile rank Udviklingsalder 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Dansk version Følgende er oversat og tillempet: Manual vedr. administration af items Registreringsskema for de 5 skalaer Ikke oversat: Socio-emotionel skala Adaptiv skala Teknisk manual 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Bayley III Kognitiv skala perception informationsbearbejdning imitation, opgaveløsning udvikling af leg tal/mængde-begreber 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Bayley III – Sproglig skala Impressivt (receptive): opmærksomhed, evne til at lytte til og reagere på stemme, følge fokus, vise interesse, reagere på og skelne lyde i omgivelserne, lokalisere lyd, forstå ord og opfordringer, reagere på opfordringer, vise/udpege, udpege ting i rummet/genstande/tøj/billeder, følge instruks 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Sproglig skala, fortsat Ekspressivt: opmærksomhed, evne til at vokalisere, udtrykke stemning, nasallyde, vokallyde, konsonantlyde, pludre, gentagne stavelser, imitation, ordtilnærmelser, ord (et - flere), benævne genstande/billeder, kommunikere, besvare, stille spørgsmål 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Motorisk skala Finmotorisk skala, f.eks. følge med blik, øje-hånd-koordination, greb, kombination, tegne, klippe Grovmotorisk skala, f.eks. brug af arme og ben, holde hoved, maveleje, trille, sidde, trække sig op at sidde/stå, kravle, bære egen vægt, gå, løbe, hoppe, gå på trappe, kaste, sparke 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Social-emotionel skala Sensorisk processing: -lyd -syn -berøring Kontakt: reaktion på andres kontakt – egne initiativer Interesse for omverdenen Beroligelse Kommunikation Forståelse af kommunikation Imitation Leg 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Adaptiv adfærd 0 – 1 år: Kommunikation Sundhed/sikkerhed Leg/fritidsaktiviteter Selvhjulpenhed Selfdirection/regulation Social funktion Motorik 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Psykolog Susanne Landorph Adaptiv adfærd II Som fra 0 – 1 år + følgende: Community use Præakademiske færdigheder Funktion i hjemmet 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph

Problematisering - sprog Standardiseret i USA Nogle sproglige items er ikke umiddelbart til at overføre (f.eks. brug af -ingform) Sprogindlæring forskellig i USA og DK Danske børn lærer typisk ord senere? Er dansk sværere? 23-10-2017 Psykolog Susanne Landorph