Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring"— Præsentationens transcript:

1 Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring
Autismekonferencen maj 2003 Interessegruppe 45 ABA i praksis Linda Lundgaard Andersen Cecilia Brynskov

2 Hvad er det særlige ved ABA?
Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring Autismekonferencen maj 2003 Hvad er det særlige ved ABA?

3 Hvad er det særlige ved ABA?
Autismeforståelse – individualitet • Læringsforståelse • Intensitet • Integration i typiske børnemiljøer: børnehave eller skole • Kvalitetssikring: supervision, team-organisering og dataregistrering • Forældre som samarbejdspartnere ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

4 Trinvis læring Opsplitning – succes Forstærkning og belønning
Prompting Genralisering ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

5 Trinløs integration 1:1-træning Omvendt integration Integration
ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

6 Træningsområder 1 Øjenkontakt, imitation og fælles opmærksomhed
Koncentration og opmærksomhed Diskrimination – matching og sortering Sprog og kommunikation Leg og samspil Socialitet Følelser og sanser ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

7 Træningsområder 2 Kreative færdigheder Motorik Selvhjælpsfærdigheder
Søvn og spisevaner Skolefærdigheder Fritidsinteresser Begrænsning af uhensigtsmæssig adfærd ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

8 At lære at forstå en historie
Formål At lære Rud at forstå større sætninger og at handle på flere små sætninger. Styrke hans hukommelse ved at skulle huske historien et øjeblik inden handling Sikre hans forståelse gennem at bede om udpegning på spørgsmål. ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

9 At lære at forstå en historie
Metode Trinvis læring 1:1-træning Receptiv udpegning af billeder Promptning Positiv forstærkning ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

10 Ruds forudsætninger før træningsområdet begyndes
ABA træning i knapt to år intet ekspressivt sprog stor impressiv sprogforståelse kommunikerer med PECS, gesti og lyde arbejder med alternativt Læse- og Skriveprogram trænet koncentrationstræning, grov-og finmotorisk imitation, receptiv udpegning af hverdagens områder og andre kategorier, verbal imitation, leg og legekæder ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

11 Træning trin-for-trin
trin tempotræning og hukommelsestræning i receptiv udpegning sensommer 2003 trin receptiv udpegning af ca 50 verber sommer 2003 trin omvending af udpegning af verber: træner viser en handling Rud udpeger rigtigt billede ca 25 verber september 2003 ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

12 Træning trin-for-trin
trin receptiv udpegning af naturlige billeder med handlinger udført af mand, kvinde, dreng og pige = verber. ’Pigen drikker. Hvad gør pigen?’ ca. 40 verber efteråret 2003 trin receptiv udpegning af steder - Hvor….? : ’Pigen drikker i køkkenet. Hvor drikker pigen?’ ca. 15 billeder efteråret 2003 ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

13 Træning trin-for-trin
trin: receptiv udpegning af personer og steder - Hvem …? Pigen drikker i køkkenet. Hvem drikker i køkkenet? Foråret 2004 trin: receptiv udpegninger af kombinationer af Hvem og Hvor…? Pigen drikker i køkkenet. Hvem drikker i køkkenet? Hvor drikker pigen? Foråret 2004 ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

14 Eksempel: Verber ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

15 Eksempel: Hvor ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

16 Samlet oversigt over trin
tempo- og hukommelsestræning receptiv udpegning af verber omvending af udpegning af verber udpegning af naturlige billeder af verber udpegning af steder – Hvor…? udpegning af personer – Hvem…? udpegning af kombination Hvem – Hvor..? ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

17 David (3;10) Grovmotorisk imitation med voksen
Grovmotorisk imitation med andet barn ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

18 David (6;7) Refleksive verber – det refleksive pronomen
Baseline: ”Vasker mig/dig/sig/os/jer” UDEN anvendelse af det refleksive pronomen Mestret: ”vasker mig/dig/sig” MED anvendelse af det refleksive pronomen ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

19 David (6;10) Rap-sang Baseline, verbal imitation Under indlæring
ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

20 David (6;5) Rundbold Baseline: rollerne
Mestret: vurdering af, om man kan løbe på bolden. ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

21 Information ABA-forum www.abaforum.dk
ABA-foreningen Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master

22 Købes hos Videnscenter for Autisme
Ny pjece om ABA Købes hos Videnscenter for Autisme Pris: 50 kr.

23 Information ABA-forum www.abaforum.dk
ABA-foreningen Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master


Download ppt "Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google