Målrettet annoncering baseret på brugerdata

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Big Data - nogle juridiske aspekter
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Klager og den vanskelige samtale
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Mindreåriges patientrettigheder
Søren Sandfeld Jakobsen IT-retlige nyheder marts – oktober 2009.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Datatilsynets hjemmeside:
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
2. semester uge : Online Markedsføring
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Sponsorater/Reklamer
Loyalitet – hvad siger juraen?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
- Et par tommelfingerregler
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
-markedsføring Sofia og Mattias, 2hh11oma. Online-markedsføring.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
Stigende krav til behandling af persondata
Forslaget til ny Markedsføringslov
Evaluering.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Lov om forsøg i folkekirken
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Kapitel 7 Likvide beholdninger Kasserapport.
Baggrund for DM Media Opbygning af permission base
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Persondataforordning
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Foreningsliv & Persondataforordning
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Dansk Boldspil-Union – IT leveregler
Persondataforordningen
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Personoplysninger i årsrapporter, bestyrelsesreferater og medlemsblade
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Databehandleraftaler
FIR morgenmøde 22. november 2018
Dansk Boldspil-Union – IT leveregler
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Persondata-forordningen en introduktion
Præsentationens transcript:

Målrettet annoncering baseret på brugerdata 6. oktober 2016 Frederik Stege This template is corporate Egmont, but we recommend that you use a template where your company logo is shown.

Persondataretlige problemstillinger Videregivelse eller overladelse af (ikke-følsomme) kundedata til Facebook (Custom Audience) eller Google (Customer Match) (eventuel hashing / kryptering) Indsamling af kundedata i forbindelse med et køb Markedsføring overfor kunderne (på news feed, som banner eller lignende) Markedsføringsretlige problemstillinger

Persondataretlige problemstillinger Relevant hjemmel / retligt grundlag for behandlingen: PDL § 6, stk. 1, nr. 1, samtykke (frivilligt, specifikt og informeret) Interesseafvejningsreglen i PDL § 6, stk. 1, br. 7, (+ grundlæggende behandlingsbetingelser, særligt princippet om formålsbestemthed). OK?

Persondataretlige problemstillinger Overførsel og markedsføring via Facebook/Google: Har det betydning, at persondata krypteres (hash’es)? Videregivelse eller overladelse? Finder PDL § 6, stk. 2-4 (og § 36) i givet fald anvendelse / er der tale om (i) videregivelse af oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller (ii) anvendelse af oplysningerne på vegne af en anden virksomhed? Overførelse til usikkert tredjeland?

Markedsføringsretlige problemstillinger Markedsføring via Facebook/Google under en brugers nyheder (i nyheds-feed eller lignende): NEJ! Er der tale om ”elektronisk post” i henhold til MFL § 6, stk. 1? Der er tale om ”brug af andre midler til fjernkommunikation” i henhold til MFL 6, stk. 3 (jf. FOM sagsnummer 16/05971 samt De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier) = ikke krav om samtykke (opt-out løsning). FOM: Forbrugeren kan frabede sig henvendelser, og der er derfor ingen markedsføringsretlige problemer (eller hvad?)

Markedsføringsretlige problemstillinger Opt-out og Robinsonlisten: MFL § 6, stk. 3:   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation (…) hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed…”

Markedsføringsretlige problemstillinger Opt-out og Robinsonlisten: De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier (s. 7, note 17):   Det er formentlig i praksis ofte ikke muligt for danske erhvervsdrivende, der markedsfører sig via sociale medier, at vide, hvem henvendelsen bliver videresendt til og tjekke Robinsonlisten. Det kan derfor være vanskeligt at håndhæve pligten til forudgående at tjekke Robinsonlisten over for erhvervsdrivende, der markedsfører sig via sociale medier.

Markedsføringsretlige problemstillinger Opt-out og Robinsonlisten: FOM i sag 16/05971:   Facebook har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at hvis modtagerne af sådanne meddelelser klikker i meddelelsens højre hjørne, kan meddelelsen fra den pågældende virksomhed skjules. Kravet om, at modtagerne skal have mulighed for at frabede sig sådanne meddelelser, vil på den baggrund formentlig være opfyldt. Korrekte forudsætninger? Hvad hvis den erhvervsdrivende har tilstrækkelige oplysninger til at tjekke Robinsonlisten?

Opsummering Et samtykke (der opfylder lovens krav) er at foretrække. Interesseafvejningsreglen vil efter omstændighederne kunne udgøre hjemmel til markedsføring – men der er som nævnt en række betragtelige udfordringer / risici / problemstillinger (vedr. f.eks. videregivelse, grundlæggende behandlingsregler m.v.) forbundet med (kun) at støtte ret på denne regel.

Afsluttende bemærkninger om den kommende lovgivning Kommende markedsføringslov Kommende persondataforordning