Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Specialundervisningens rammer
Advertisements

Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Love, bekendtgørelser, og andre generelle retsregler Værdibaseret personalepolitik Værdier og direktionsbeslutninger Fx sygemeldinger, alkoholpolitik Byrådsbeslutninger.
7. Minutters oplæg på Børne- og ungdomsudvalgets og Danske Handicaporganisationers borgermøde vedr. Inklusion i hverdagen og den fremtidige organisering.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Udviklingen på førtidspensionsområdet 1.Hvordan har udviklingen været? 2.Hvad sker der inden indstilling til førtidspension og hvad sker der efter en afgørelse?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Vejledningssamtale - rådgivning Skolens ledelse har en forpligtelse til at rådgive og vejlede ansatte, som har behov for det. Hvis skolens leder vurderer,
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Respekt for Grænser Fakta
Hvad er et forældrepålæg
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Studieretningsprojektet
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Studieretningsprojektet
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolernes kvalitetsrapport
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Inklusion – Skolereform Hvad betyder det for vores børn
Skriv ansøgning 10 gode råd.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Inklusion i Folkeskolen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Specialundervisningens rammer
Lasersvejsning.
Indkøb under tærskelværdierne
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
Skolebestyrelsens årsberetning
Skolebestyrelsens principper
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Velkommen til Risskov Skole
professionsideal for lærere
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
Præsentationens transcript:

Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?

Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved Ret og pligt LOV ER LOV – men SKØN kan variere Der kan være stor forskel på hvordan den enkelte kommune og skole håndhæver loven. Grundlæggende har alle børn ret til skolegang i folkeskolens grundskole. De har undervisningspligt. Det er skolelederens pligt at sikre, at alle elever, der er optaget i skolen, deltager i undervisningen. Folkeskolen skal være rummelig. Og skal kunne tage hånd om alle elever . Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Folkeskolen – hvem beslutter hvad Børns trivsel er som udgangspunkt ikke en skoleopgave, men at finde nøglen til hvordan børn lærer. Omvendt: TRIVSEL er én af nøglerne for læring. Folkeskolen har – for elever med særlige behov - muligheder for indsatser som: 1. Supplerende undervisning 2. Specialundervisning Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Supplerende undervisning m.v. Efter folkeskolelovens § 3 a skal børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til lovens § 5, stk. 5. OMFANG: Max. 9 undervisningstimer á 60 min. = 12 lektioner. Forældre kan ansøge skolelederen – ligesom skolelederen kan tage initiativ til iværksættelse af supplerende undervisning. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Supplerende undervisning - fortsat En beslutning om supplerende undervisning og anden faglig støtte kan sættes i gang af skolen UDEN inddragelse af PPR /PPC (Pædagogiske-Psykologisk-Rådgivning) Der er som udgangspunkt ikke klageadgang til Klagenævnet for specialundervisning i sager om supplerende undervisning. Klager rettes direkte til skolelederen. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved Specialundervisning Der er tale om specialundervisning når støttebehovet overstiger 9 undervisningstimer á 60 min. = 12 lektioner Specialundervisning kan ske i Specialklasser. Specialskoler. I hold-klasser – m.v. – der er mange lokale løsninger. Procedure: Forældre ansøger skolelederen om specialundervisning til sit barn – evt. på opfordring fra andre professionelle omkring barnet. Skolelederen træffer en afgørelse – og indstiller eleven til Pædagogisk- Psykologisk vurdering hos PPR / PPC. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Specialundervisning - fortsat Henvisning til specialundervisning sker ud fra at PPR afgiver deres vurdering af elevens behov – og efter samråd og samtykke fra eleven og forældrene. Skolelederen træffer beslutning om det konkrete specialundervisning på skolen, men skolelederen kan ikke træffe beslutning om henvisning til andre skoler – det sker ofte i et visitationsudvalg. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Undervisningspligt = RET Mange forældre føler, at skolen ikke kan rumme deres barn og ikke tilbyder den påkrævende særlige støtte. Mange børn går uden et reelt skoletilbud i en længere periode. Jf. folkeskolelovens §32 har ethvert barn undervisningspligt – og man må modsætningsvis slutte, at et hvert barn har ret til undervisning. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Folkeskolens muligheder Reglerne er kompliceret. Og kommunerne har forskellige procedure. SÅ DET BEDSTE RÅD ER – Spørg din lokale skoleleder om hvordan proceduren er i din kommune. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved Klagemuligheder Der er klageadgang til Klagenævnet for specialundervisning. ANMOD ALTID OM EN SKRIFTLIG AFGØRELSE. Du har 4 uger til at indgive din klage i. Når du har klaget – skal kommunen ALTID genvurdere deres afgørelse – fastholder de afgørelsen, skal de inden for 4 uger sende den videre til klagenævnet. Hvis man er utilfreds med skolens mål, rammer og principper som kommunalbestyrelsen / skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke påklages til andre end skolelederen – fastholder skolelederen kan man henvende sig til ombudsmanden. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved Indhold i en klage Det behøver ikke være kompliceret at klage. Gør det gerne kort og præcist. Fx: Jeg klager over xx kommunes afgørelsen om mit barns skolegang. Det er min vurdering, at kommunens begrundelse ikke er rigtig, da (skriv faktuelle årsager). Det fremgår ikke af begrundelsen, at kommune har anlagt en individuel helhedsvurdering. (Inddragelse af Jeres ønsker – er andres oplysninger/anbefalinger medtaget?). Der henvises til (list bilag op). Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Inddragelse og samarbejde Lovgivningsmæssigt er følgende tydeliggjort: Der skal lægges betydelig vægt på forældrenes ønsker med hensyn til den nærmere tilrettelæggelse af den specialpædagogiske bistand. Forældrenes og elevernes ønske med hensyn til den skolemæssige placering skal så vidt muligt følges. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Historier fra min egen hverdag Drengen som ikke var i trivsel på sin folkeskole – der blev forsøgt skoleskift - kom tilbage i sit vante miljø igen med succes. Pigen som ikke kunne trives på hendes specialskole – og hvordan hun på trods af afslag fra visitationsudvalget – alligevel kom i det rette tilbud. Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved Nyttige links dukh.dk danskepatienter.dk/skole-for-mig ast.dk/naevn/klagenaevnet-for-specialundervisning socialstyrelsen.dk/viso sfi.dk/publikationer/inklusion-set-i-et-elevperspektiv-12632/ boerneraadet.dk/materialer Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved

Børne- og Ungdomspsykiatrien Afslutning Tak for nu. Bente A. Jensen Børne- og Ungdomspsykiatrien Næstved Børne- og Ungdomspsykiatrien - Næstved