Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Introduktion til Sprogpakken
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Oplæg om den nye dagtilbudslov
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
2014 | Elevtrivselsundersøgelsen For erhvervsuddannelserne SOSU C Svarprocent: 88% (809 besvarelser ud af 921 mulige)
Lærings- og praksisfortælling
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
DPU – Aarhus Universitet
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
…………Skal blive så dygtige som de kan
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kvalitetsudvikling hvordan
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Stort fokus på kvalitet i dagtilbud
Målformuleringer i et børneperspektiv
Præsentation af resultater fra visionsmåling
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Hvad er en Feltrapportage?
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud

Måleredskaber i dagtilbud Målinger er en blandt mange muligheder for at arbejde systematisk med kvalitet i dagtilbud. Et måleredskab består af et sæt af spørgsmål, som giver et billede af det, vi ønsker at måle. Nogle måleredskaber er beregnet til at iagttage det enkelte barns kompetencer og udvikling, mens andre måleredskaber er beregnet til at iagttage hele læringsmiljøer, fx en institution eller en stue. Måleredskaber i dagtilbud

To formål med at bruge måleredskaber i dagtilbud Den enkelte kommune kan udvikle sine egne redskaber, men kan også vælge at bruge redskaber, som andre har udviklet og afprøvet. Man kan bruge måleredskaber med to formål: som refleksionsværktøj til egentlig kvalitetsmåling I begge tilfælde er det væsentligt, at ledere og medarbejdere i dagtilbuddet oplever redskabets spørgsmål og resultater som meningsfulde og relevante for kvalitetsudviklingen af den pædagogiske praksis. Måleredskaber i dagtilbud

Opmærksomhedspunkter ved brug af måleredskaber Det er vigtigt, at redskabets spørgsmål og resultater opleves som meningsfulde og relevante for kvalitetsudvikling af den pædagogiske praksis. Vær opmærksom på, at måleredskaber giver et øjebliksbillede af kvaliteten. Måleredskabet kan ikke besvare, hvorfor kvaliteten ser ud, som den gør. Måleredskaber i dagtilbud

elementer af resultatkvalitet (børns kompetencer, børns trivsel m.m.) Hvad måler redskabet? Meget forskning tager afsæt i tre elementer af kvalitet i dagtilbud. Det er derfor væsentligt at vurdere, om redskabet måler: elementer af strukturel kvalitet (nromeringer, fysiske rammer, personalet uddannelse m.m.) elementer af proceskvalitet (interaktion mellem børn og voksne og mellem børn indbyrdes m.m.) elementer af resultatkvalitet (børns kompetencer, børns trivsel m.m.) Måleredskaber i dagtilbud

Det bør du vide om måleredskaber Hvor stammer måleredskabet fra? Hvilken type redskab er der tale om? Hvilken målgruppe passer redskabet til? Hvad ved vi om redskabets lødighed og kvalitet? Hvordan er redskabets kvalitet? Er det undersøgt, om redskabet er pålideligt, dvs. måler præcist? Måler redskabet det, du gerne vil måle? Hvordan er redskabets praktiske anvendelighed? Måleredskaber i dagtilbud

Hvor stammer måleredskabet fra? Overvej følgende, inden I vælger redskab: Hvis redskabet kommer fra et andet land: Er det tydeligt, hvilke tilpasninger der er foretaget i forbindelse med oversættelsen? Giver de enkelte spørgsmål mening på dansk? Er redskabet gennemprøvet i Danmark eller kun i oprindelseslandet? Passer redskabet til den lokale kontekst i Danmark, i den enkelte kommune og i det enkelte dagtilbud? Måleredskaber i dagtilbud

Hvilken type redskab er der tale om? Overvej følgende inden I vælger redskab: Hvordan indsamler man besvarelser af spørgsmålene i måleskemaet? Ved hjælp af en observatør eller ved hjælp af skemaer til selvudfyldelse? Eller er der tale om en kombination? Observationsredskab: Hvem skal observere? Er det en ekstern observatør eller dagtilbuddets egne medarbejdere? Skal observatøren uddannes til at bruge redskabet? Er der klare retningslinjer for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af observationer? Er der klare retningslinjer for registrering af besvarelser? Selvrapporteringsredskaber: Hvilke grupper skal udfylde skemaerne? Er spørgsmålene i redskabet klare og forståelige for alle i målgruppen? Er der klare retningslinjer for, hvordan man udvælger svarpersoner? Er der klare retningslinjer for, hvordan man opnår en rimelig svarprocent? Er der klare retningslinjer for, hvordan man undgår skævhed i besvarelserne? Er svarpersonerne sikret anonymitet? Måleredskaber i dagtilbud

Hvilken målgruppe passer redskabet til? Overvej følgende, inden I vælger redskab: Er det klart angivet, hvilke målgruppe redskabet er relevant for? Er det angivet, hvilken aldersgruppe redskabet er relevant for? Er det angivet, hvilken dagtilbudstype (institution eller dagpleje) redskabet er relevant for? Måleredskaber i dagtilbud

Hvad ved vi om redskabets lødighed og kvalitet? Er redskabet undersøgt med henblik på at vurdere dets kvalitet? Er det undersøgt af andre end dem, der har udviklet redskabet? Måleredskaber i dagtilbud

Hvordan er redskabets kvalitet? Er redskabet gennemsigtigt, dvs.: Er det lagt tydeligt frem, hvad redskabet har til hensigt at måle? Er der redegjort for, om redskabet bygger på forskning, og er det tydeligt, hvilken forskning der er tale om? Er der klare retningslinjer for brugen af redskabet? I hvor høj grad lægges der op til lokal tilpasning? Hvis der lægges op til lokal tilpasning af redskabet: er det undersøgt, om tilpasningen påvirker resultatet? Måleredskaber i dagtilbud

Er det undersøgt, om redskabet er pålideligt, dvs. måler præcist? Er det undersøgt, om redskabt er fri for tilfældige målefejl: Er det undersøgt, om redskabet måler stabilt over tid? Er det undersøgt, om redskabet måler konsistent og uafhængigt af personen, der bruger det? Er der retningslinjer for, hvordan man skal bruge redskabet for at sikre pålidelighed? Måleredskaber i dagtilbud

Måler redskabet det, du gerne vil måle? Er det undersøgt, om redskabet er fri for systematiske fejl: Er det undersøgt, om redskabet stemmer overens med andre redskaber, der måler det samme? Er der retningslinjer for brugen af redskabet, der sikrer, at besvarelserne kun afspejler det, man vil måle - og ikke ydre faktorer? Er det undersøgt, om redskabet måler en eller flere faktorer? Er det undersøgt, om resultatet kan sammenfattes meningsfuldt i et tal, eller om man bør se på de enkelt dele hver for sig? Måleredskaber i dagtilbud

Hvordan er redskabets praktiske anvendelighed? Hvad koster det at indkøbe redskabet? Hvilke kompetencer kræver det at bruge redskabet? Hvor meget tid kræver det at benytte redskabet? Hvilken form af IT-understøttelse følger der med redskabet? Måleredskaber i dagtilbud

EVA har vurderet kvaliteten af 6 redskaber EVA har medtaget og beskrevet følgende redskaber: ECERS-3, ITERS-R: Børnemiljøvurderingsskalaer i ERS- familien. En række kvalitetsredskaber, som fokuserer på vurdering af miljøet for forskellige aldersgrupper og dagtilbudstyper SSTW, Sustained Shared Thinking and Emotional Well-being. Fokuserer på miljøet i forhold til vedvarende fælles tænkning KIDS: Kvalitetsudvikling i daginstitutioner. Er et danskudviklet redskab til at vurdere kvalitet i den daglige praksis i dagtilbud Måleredskaber i dagtilbud

EVA har vurderet kvaliteten af 6 måleredskaber Temperaturmåling. Danskudviklet redskab, der er bygget op omkring temaerne i den pædagogiske læreplan samt dagtilbuddets udviklings- og læringsmiljø, personalets faglige kompetencer og ledelse til understøttelse af personalets faglige arbejde. Rambøll LLMV: Lege-og læringsmiljøvurdering. Er en videreudvikling med fokus på den faglige refleksion af bl.a. KL´s Temperaturmåling samt Odense Kommunes læringsmiljøvurdering. Dagtilbudstermometret. Er et danskudviklet redskab, der fokuserer på børnemiljøet blandt dagpleje-, vuggestue- og børnehavebørn. Redskabet dækker børnenes fysiske, psykiske og æstetiske miljø, og kobler sig på læreplanstemaerne. Måleredskaber i dagtilbud

Vil du vide mere om måleredskaber i dagtilbud? Du kan se mere om redskaberne i pjecen Måleredskaber i dagtilbud. En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvaliteten, EVA, 2017. Der er udelukkende medtaget redskaber, der måler læringsmiljøet Eller hent en oversigt over EVAs vurdering af de 6 måleredskaber her Måleredskaber i dagtilbud