Stressmanagement En ledelsesopgave Ved Erhvervspsykolog Majken Matzau
Optimale forhold Belastende forhold Krav: Krav: Udviklingsmuligheder: Klarhed Udfordring Udviklingsmuligheder: Udvikles og bruges Arbejdet: Variation Mening og sammenhæng Klarhed i rollen Klar kommunikation, feedback Indflydelse og kontrol Målopfyldelse Samarbejde: Tydelig og omsorgsfuld topledelse Støtte til selvværd Værdsættelse og anerkendelse Tilhørsforhold socialt Social kontakt Værdsættelse: Feedback Organisatorisk betydning Indsats - resultat Krav: Uklarhed For små eller store Modstridende Udviklingsmuligheder: For store krav til ny viden og kunnen Arbejdet: Overstimulation Opsplittede opgaver uden sammenhæng Rollekonflikter Manglende / modstridende feedback Manglende indflydelse og kontrol, for stort ansvar Uafsluttede, udflydende opgaver Samarbejde: Utydelig og uretfærdig topledelse Manglende støtte Manglende anerkendelse og respekt Konflikter med medarbejdere Manglende kontakt Værdsættelse: Manglende viden om betydningen af egen indsats
Stressmanagement Stress er et organisatorisk og ledelsesmæssigt ansvar En stressreduceringsstrategi involverer ikke blot træning i individuel stresshåndtering men skal identificere og adressere kilder til stress i forretningsgange, processer, strukturer og i kulturen. Stressede medarbejdere er et symptom på manglende balance i virksomheden Virksomhederne skal have hjælp til at undgå at de enkelte medarbejdere gøres til personlige bærere af virksomhedens ubalance
Ledelsesopgaven Det er nærmeste leders opgave og ansvar at styre ressourcer og lede egne medarbejdere, så alle er i flow Lederne skal være uddannet og klædt på til at spotte og identificere stresssignaler hos medarbejderne, samt spotte og styre stressfaktorer i egen enhed Lederne skal lære at lede opadtil Lederne skal fungere som buffere i organisationen Lederne skal agere som rollemodeller Lederen skal have et godt samarbejde med HR Lederen skal være klar på virksomhedens stresspolitik, tilbud og procedurer
Lederen som buffer Led opadtil! Som leder er man buffer for afdelingen Led nedadtil! Sørg for, at begrænse medarbejderens arbejdspres Identificer kilder til stress i din enhed og udform handleplan til implementering i samarbejde med medarbejderne Hjælpe medarbejderen med at prioritere opgaverne
Lederen som kulturskaber Stressede ledere smitter – Manage your self… Medarbejdere gør som chefen gør – ikke som chefen siger En leder er rollemodel for kulturen og skal være opmærksom på de signaler de sender. Gå foran og sæt ord på samt iværksæt stressaktiviteter for afdelingen
Når det gælder stress: Glem alt om coaching og ‘hvad synes du selv’. Tag ledelse!
Kollaps En medarbejder på randen af kollaps vil altid forsøge at holde den kørende Medarbejderen skal IKKE involveres , men styres Søg hjælp hos HR HR skal vurdere den pågældende medarbejder, arbejdsbelastning og andre forhold (fx personlige forhold) HR skal vurdere om der er brug for ekstern hjælp i form af stressbehandling HR skal udarbejde en langsigtet plan (6 mdr) for reducering af belastende faktorer og nedsat tid – og evt. sygemelding Ved sygemelding påregn 1-3 måneder Efter sygemelding skal medarbejderen på nedsat tid i op til 3 måneder
Stresstrappen Flow Belastning Overbelastning Kollaps Effektivitet Leder Stimuleret Inspireret Engageret Performende Glæde Ekspansion Udvikling HR Belastning Højt tempo Reduceret kvalitet Manglende overblik Kort lunte Stresssymp-tomer Overbelastning Ekstern Sygefravær Fejl Konflikter Symptomer forværres Lav trivsel Kollaps Angst Sammenbrud Sygemelding Stress
Stress i lederrollen
Stress i lederrollen Tidligere ledere Nuværende ledere 23 % af tidligere ledere er udbrændte 44 % af aktive ledere og 37% af tidligere ledere er truede af stress, dvs. de har mindst ét af ovennævnte symptomer 10 % = 23.000 aktive ledere på kanten af stresskollaps – direkte relateret til arbejde: Høj forekomst af stresssymptomer Lav livskvalitet Depressionssymptomer Et dårligt selvvurderet helbred 10 % Hårdt ramt 23 % Hårdt ramt 37 % Risiko-zonen 44 % Risiko-zonen 46 % Minus stress 40 % Minus stress Tidligere ledere Nuværende ledere Kilde: Ledernes hovedorganisation
Arbejdstimer i gennemsnit pr. uge (%) 10 17 22 46 52 50 43 36 35 33 38 18 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Mit arbejde er følelsesmæssigt belastende 8 17 15 38 49 28 26 76 28 55 36 23 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Jeg må kæmpe for at nå fastsatte mål 21 32 45 62 34 38 21 25 45 30 24 13 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Modstridende krav i lederjobbet 12 22 39 53 32 44 36 55 37 34 25 10 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Langvarige eller alvorlige konflikter med overordnede 13 22 29 56 78 87 71 44 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
At finde tid til venner og familie er kilde til stress 24 58 49 73 26 29 22 50 17 19 22 10 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Indflydelse på eget jobindhold 11 20 25 31 52 32 46 37 58 48 28 11 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Ved du hvad der forventes af dig som leder? 6 18 14 25 28 37 40 39 66 42 49 36 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
Hvor ofte får du hjælp / støtte fra din chef? 21 36 55 62 35 34 23 25 44 30 22 13 Nuværende stressramte Tidligere stressramte Nuværende truede Nuværende ”raske” Kilde: Ledernes hovedorganisation
1.linie ledere i Danmark oplever: Mindste grad af fællesskab Mindst indflydelse Mindst jobtilfredshed Mindst forudsigelighed Mindst rolleklarhed Laveste grad af krav Den mindste arbejdsmængde Bruger mindst tid på arbejde i fht. mellem- og topledere Kilde: Ledernes hovedorganisation
Topledere i Danmark oplever: Største krav Længste arbejdstid Største arbejdsmængde Største jobtilfredshed Største indflydelse Forudsigelighed Rolleklarhed Kilde: Ledernes hovedorganisation