Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Naturfag på Social- og Sundhedsskolen
1. november 2007 Carl P. Knudsen
HTX – teknisk gymnasium
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Arbejde i temagrupper Metode:
Netværkskonference Odense Globaliseringsaftalens målsætninger 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Pt. ca. 80 % i Nordjylland 50 % skal.
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Fremtidige rammer for Javaobjekt Arne Skou, CISS 22. April 2009.
Styr på logistikken Kend din skoles årsplan Sammenhængende timer på linjen i skemaet OSO-forløb Deadlines for valg af uddannelsesønsker Kendskab til dine.
”Dansk Skoleidræt har en særlig rolle i forhold til implementering af folkeskolereformen, idet det er den eneste organisation, som både har kontakt til.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Innovationstjek v/ Henrik Blach Innovationsagenterne.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Dialogforum - Engrosmodel
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Madkamp - DM i madkundskab
Brobygning – EUD og efterskolerne
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Dagens program Du skal have kendskab til:
Velkommen.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Uddannelsesplanen.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Naturvidenskabernes Hus 14. april 2010
Velkommen til TECHCOLLEGE
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Netværksgrupper (1) Allerød Gymnasium Aurehøj Gymnasium
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rammesætning for dagen
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Biologi, geografi og kemi på HF
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07

Baggrund og formål Samarbejde mellem Teknisk Gymnasium Horsens og Herning Gymnasium Netværk mellem en række gymnasier, aftagerinstitutioner og virksomheder med det formål at øge elevernes forudsætninger og interesse for naturvidenskab Aktiviteter på langs og på tværs

Indledende overvejelser og tiltag Lokal forankring Blanding af tekniske gymnasier og almene gymnasier Kontakt til potentielle deltagere med forespørgsel om interesse! Indledende møde med deltagerne - ideudveksling og afstemning af forventninger til samarbejdet

Deltagere i netværket Gymnasier: Herning Gymnasium Teknisk Gymnasium Horsens Ikast Gymnasium Holstebro Gymnasium Teknisk Gymnasium Randers Teknisk Gymnasium Herning Ringkøbing Gymnasium Teknisk Gymnasium Holstebro Skanderborg Gymnasium Tørring Gymnasium Aftagerinst/virksomheder Handels og Ingeniørhøjskolen, Herning Vitus Bering University College Bang & Olufsen Unimerco KK Electronic Brædstrup Fjernvarme

Organisering af samarbejdet Styregruppe To parallelle geografisk forankrede netværk, der kan operere samtidigt – begge bestående af såvel gymnasier, aftagerinstitutioner og virksomheder Fagligt funderede forberedende møder bestående af lærere med forskellig naturvidenskabelig baggrund, forskere og medarbejdere fra aftagerinstitutionerne og virksomhederne

Konkrete mødeaktiviteter i netværket Indledende styregruppemøde om ideer og afstemning af forventninger til samarbejdet Møde i Idéværkstedet, Vitus Bering – udarbejdelse af konkrete undervisningsforløb i 4 natur-videnskabelige fag – udarbejdelse af projektrapport Opfølgningsmøder Statusmøde

Uddrag fra projektrapport (1) Formål: Gode ideer til forløb, hvor ungdomsuddannelser knyttes til aftagerinstitutioner og virksomheder indenfor følgende fag: Kemi Fysik Biologi Matematik/IT Nærmere beskrivelse af indholdet i forløbet. Er det realistisk at gennemføre forløbet (ressourcer, sammenhæng med pensum etc.). Er det fagligt relevant for og appellerende til eleverne?

Uddrag fra projektrapport (2) Fysik: Mekanik og Energi (Fjernstyret el-bil) Kemi: Brændselsceller/brintteknologi og intelligente tekstiler Biologi: Landbrug - gødningsforhold og genteknologi Mat/it: Digital og analog signalbehandling (MP3- afspiller)

Konkrete elevrettede aktiviteter Undervisningsforløb i fysik B på Herning Gymnasium i samarbejde med HIH Undervisningsforløb i fysik B på HTX Herning i samarbejde med HIH/KK Electronic Undervisningsforløb i biologi på Ikast Gymnasium Undervisningsforløb i fysik/design på HTX Horsens i samarbejde med B&O Undervisningsforløb i matematik A på Herning Gymnasium i samarbejde med B&O

Vigtige erfaringer/udfordringer Travl tid vi lever i! Smidighed i arbejdet i netværket – lokal forankring Opfølgning på implementeringen af de konkrete aktiviteter – fra ide til handling! Alle aktører i netværket skal kunne se en klar egeninteresse i samarbejdet Fra ildsjæle til generelt medejerskab