Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Inddrag nu Kick-off møde
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Integrated Children’s System
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Afrapportering på institutionsmål v
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Folkeskole-reformen August 2014.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
CFUI oktober 2011 Praksisundersøgelse af sagsbehandling i sager om frivillig aflastning, fast kontaktperson og frivillig anbringelse.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 4 Overgange i barnets liv
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Paradigme 2.0.
Tvang i psykiatrien – i et menneskeretligt perspektiv Det Centrale Handicapråd 15. marts 2010 Birgitte Kofod Olsen Rådgiver, PhD.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Tilstanden på anbringelsesområdet – et kommunalt perspektiv d. 10
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
"Børnesager - hvor er retsstaten?"
Tilfredshedsundersøgelse
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Investering i efterværn
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Velkommen til 4. kursusdag Plejefamiliens kompetencer
Specialundervisningens rammer
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Økonomiske overvejelser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Frederiksberg den 15. august 2019
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik Horster ”det er en væsentlig forudsætning for socialt arbejde, at befolkningen har tillid til de sociale myndigheder. Ankesystemet må derfor være opbygget, så det medvirker til at fremme den tillid. En hovedbetingelse for, at ankesystemet kan få denne virkning er, at befolkningen opfatter systemet som retsbeskyttende, og at der faktisk skabes retsbeskyttelse. Hertil må kræves, at systemet er så enkelt, at borgeren uden vanskelighed kan finde ud af det, og dels, at klageinstansen er så uafhængig og sagkyndig, at borgeren føler sikkerhed for, at der sker en reel prøvelse af, om han får den hjælp lovgivningen tilsigter”. Anført i 1. betænkning for socialreformkommissionen fra 1969 om ankesystemet

Agenda Ankestyrelsens myndighedsopgaver på børneområdet De seneste års udvikling på børneområdet Resultater fra: Ankestyrelsens praksisundersøgelser Ankestyrelsens kulegravningsundersøgelse Ankestyrelsens og Socialstyrelsens Task Force • Hvad nu?

Ankestyrelsens myndighedsopgaver på børneområdet • Klagesagsbehandling – afgørelser truffet af børn og unge-udvalget Egen driftssager – herunder underretninger modtaget fra borger og fagpersoner Retssagsbehandling – 800 hovedforhandlinger om året Praksiskoordinering - P-afgørelser Praksisundersøgelser – (stikprøveundersøgelser) Andre undersøgelser (kommune og enkeltsagsundersøgelser etc.) Ankestyrelsens og Socialstyrelsens Task Force på det specialiserede børneområde

De seneste års udvikling på børneområdet Mange problematiske enkeltsager Stor politisk fokus på børneområdet Stigning i antallet af egendrift/underretningssager i både kommuner og i Ankestyrelsen Undersøgelser fra, KL, Socialrådgiverforeningen, BUPL, DLF, Børnerådet, Børns Vilkår, Ankestyrelsen m.fl. Ny lovgivning - ny retning - ”Barnets Reform” 1. januar 2011- ”Barnets bedste” - ”Overgrebspakken” 1. oktober 2013 – ”Beskyttelse af børn”

Resultater fra Ankestyrelsens og Task Forcens undersøgelser og analyser i perioden 2009 - 2016 2011 Praksisundersøgelse om flytning og hjemgivelse af anbragte børn og unge 2011 Praksisundersøgelse om inddragelse af børn og forældre i sager om frivillige foranstaltninger 2009 Praksisundersøgelse om anbringelse af børn og unge 2009 Praksisundersøgelse om ophør af anbringelse ved det 18 år • 2015 Undersøgelse om implementering af ”Overgrebspakken” • 2012 – 2016 Diverse Task Force forløb i 12 kommuner

1. Praksisundersøgelse om flytning og hjemgivelse af anbragte børn og unge 2011 Ankestyrelsen anbefalede blandt andet; at kommunerne konsekvent sørger for at afholde børnesamtale i overensstemmelse med loven, før der træffes afgørelse i sagen at kommunerne løbende inddrager den unge i sagsforløbet at kommunerne er opmærksomme på behovet for yderligere udredning og undersøgelse med henblik på iværksættelse af relevant og tilstrækkelig støtte at kommunerne sikrer sammenhæng, kontinuitet og opfølgning i sagerne

1. Praksisundersøgelse om flytning og hjemgivelse af anbragte børn og unge 2011 • I 70 procent af de 81 målte sager var reglerne om børnesamtale ikke overholdt, inden der blev truffet afgørelse.

2. Praksisundersøgelse om inddragelse af børn og forældre i sager om frivillige foranstaltninger 2011 Ankestyrelsen anbefalede blandt andet; at kommunerne i større omfang inddrager børn og unge i sagsforløbet, herunder afholder børnesamtale, og sikrer, at inddragelsen er relevant at kommunerne sørger for, at børnesamtalen afholdes før der træffes afgørelse i sagen, så barnets eller den unges holdning kan indgå i overvejelserne at kommunerne er opmærksomme på, at ønsket om at samarbejde med forældrene ikke kommer til at flytte fokus fra barnets eller den unges vanskeligheder og støttebehov

2. Praksisundersøgelse om inddragelse af børn og forældre i sager om frivillige foranstaltninger 2011 at kommunerne etablerer faste procedurer, der sikrer en hurtig opfølgning på underretninger at kommunerne altid tager stilling til, om der også er behov for undersøgelse af støtte til søskende I 61 procent ud af de 121 målte sager havde kommunen gennemført en samtale med barnet før der blev truffet afgørelse i sagen! I 88 procent ud af de 121 målte sager blev forældrene inddraget

3. Praksisundersøgelse om anbringelse af børn og unge fra 2009 Ankestyrelsen anbefalede blandt andet; at kommunerne er opmærksomme på, at der skal afholdes en samtale med barnet/den unge, før der træffes afgørelse om anbringelse at Kommunerne bør være opmærksomme på, at der skal udarbejdes notater om de samtaler, der er afholdt med børn og unge at kommunerne øger opmærksomheden på at den lovpligtige § 50 undersøgelse udarbejdes inden en anbringelse iværksættes

4. Praksisundersøgelse om ophør af anbringelse ved det 18 år fra 2009 Ankestyrelsen anbefalede blandt andet; • at kommunerne indarbejder sagsbehandlingsrutiner, som sikrer, at den unge inddrages i arbejdet ved blandt andet at gennemføre en samtale med den unge • at den unges handleplan revideres, og at der her tages stilling til at alle forhold, som er relevante for den unge efter det fyldte 18. år • at der træffes en afgørelse om behovet for støtte efter det 18. år og i givet fald hvilken foranstaltning, der kan tilbydes. Kommunerne skal huske, at afgørelsen som udgangspunkt skal træffes på baggrund af samtalen med den unge

Resultater fra Kulegravningsundersøgelsen fra foråret 2012 Manglende inddragelse af børnene/børnesamtaler Manglende fokus på søskende Forkert fokus på børnenes egentlige problemstillinger For meget fokus på forældresamarbejde Manglende iværksættelse af foranstaltninger på baggrund af undersøgelser Manglende iværksættelse af relevante undersøgelser

Resultater fra Kulegravningsundersøgelsen fra foråret 2012 Manglende inddragelse af børnefaglig ekspertise Iværksættelse af foranstaltninger på uoplyst grundlag

2015, implementering af ”Overgrebspakken” Inddragelse af børn og unge Sagsgennemgangen viser, at kommunerne i knap tre fjerdedele af de gennemgåede sager har efterlevet reglerne om afholdelse af en samtale med barnet eller den unge på baggrund af underretningen. I alle de gennemgåede sager har kommunerne efterlevet reglerne om afholdelse af en samtale med barnet eller den unge som led i den børnefaglige undersøgelse.

Ankestyrelsen og Socialstyrelsens Task Force Blev etableret i 2012 – udspringer af ”Barnets Reform”. Formål: At støtte kommuner i at styrke kvaliteten i deres sagsbehandling At hjælpe kommuner med at sikre et helhedsorienteret perspektiv At fremme læring og kapacitetsopbygning i kommunerne Et tæt samarbejde mellem Socialstyrelsen og Ankestyrelsen Juridiske kompetencer Socialfaglige kompetencer Aktuel bedste viden

Task Force udviklingsforløb

Hvad viser startmålingerne generelt? (baseret på 10 forløb) • Manglende systematik i sagsbehandlingen Manglende eller utilstrækkelig inddragelse af børn og forældre Manglende eller mangelfulde børnefaglige undersøgelser og handleplaner Manglende samtykke fra sagens parter Manglende eller forkert faglig vurdering af sagen Manglende eller utilstrækkelig journalføring og dokumentation

Hvad viser Task Forcens statusmålinger? Flere børn og unge får den sagsbehandling, som de har krav på Der sker et generelt løft i kvaliteten i sagsbehandlingen i de enkelte kommuner Antallet af processuelle fejl i sagsbehandlingen falder Der arbejdes mere ensartet på tværs af medarbejdergruppen Der er en markant forbedring i forhold til dokumentation af sagsskridt ------------ Der kan ikke opnås fuld effekt ved et udviklingsforløb på 1½ år Der er igangsat en omfattende og betydeligt udviklingsproces Det kan ses i sagerne, hvor kommunerne har haft deres fokus i udviklingsforløbet.

Hvad nu?? Er der lys for enden af tunnelen??