En god start på livet – i dagplejen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det nære og naturlige næste skridt
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Integrated Children’s System
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Elevplaner Elevplan Dialog ! Evalueringer Elevmål.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Læringsstile og lektier
Fra pædagogisk servicecenter til læringscenter
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Temadag COSIP 26. Januar 2006 Side 1 Familierådgivningen I forhold til familien som helhed, har rådgivningen fokus på at: •Undersøge kommunikationsmønstre.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Velkommen til Nordregårdsskolen
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Klar til barn Et tilbud til kommende fædre og mødre.
Hvem bærer tasken. Tid: Torsdag den kl –
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Præsentation af forårs-sfo
Hjemmebesøget – Sundhedsplejens kerneydelse
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Tidlig indsats – sundhedsplejens kobling til dagtilbud
SATSPULJEPROJEKT FOR SÅRBARE GRAVIDE Side 1. UDMØNTNING AF MIDLER FRA SUNDHEDSPOLITISK UDSPIL TIL SÅRBARE GRAVIDE 2 Regeringens Sundhedspolitiske udspil.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Gæstepleje – afbræk eller variation? Vibeke Njor Dagplejeleder i Rødovre kommune.
Velkommen til Skolen ved Sundet
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Fleksible fællesskaber
Børn med særlige behov i dagplejen
VELKOMMEN til Stort Fællesmøde for Almen Praksis på Fyn
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Hjemme hos Samir.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Den Tværfaglige Model 2018.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Præsentationens transcript:

En god start på livet – i dagplejen Er dagplejen et moderne dagtilbud? Familierne / en ny generation?

Supervision med Susan Hart med henblik på at omsætte tilknytningsteorien og viden om børns personlighedsudvikling i dagplejepraksis – Dagplejepædagogen som coach i relation til dagplejeren At målrette dagplejepædagogens og sundhedsplejens fælles observation af bl.a. barnets relationelle kompetencer ved hjemmebesøg og udvikle på overgangen fra hjemmet til dagpleje

Hjemmebesøg i familien Dagplejepædagog og sundhedsplejerske At forældrene får mulighed for at fortælle om lige præcis deres barn og deres ønske til dagplejeplads. At lette overgangen fra hjem til dagpleje for både barn og forældre At drøfte barnet nærmeste udviklingszone og barnets personlige behov Hjemmebesøg i familien Dagplejepædagog og sundhedsplejerske At drøfte med forældrene hvilke lege og forberedelser der kan gavne barnet i forhold til at skal gå i dagpleje At dagplejen får kendskab til barnets udviklingstrin,vaner og baggrund Det rigtige match – dagplejer, forældre og barn

Tilknytningsforløb Forældrene er en vigtig kilde til at kende barnet – gør som forældrene til en start Det første møde med forældre og barn - omsorg De fleste børn forstår alt når de starter i dagpleje Udvikling/afvikling