EKsamen på Horsens Gymnasium 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rygevaneundersøgelsen
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Om eksamen 2011.
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Mundtlig eksamen og årsprøver Retningslinier 2014 v. LH og KS.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Elevernes digitale dannelse
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Hvordan søger man om optagelse?
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Almen studieforberedelse
Årsplan – en kort en lang
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Dias 1 Seminar om videnskabelig redelighed på studierne Martin Stampe Noer Studiechef.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Orientering om skriftlige prøver (eksamen, termins- og årsprøver) 2016.
NATUR OG VEJ SERVICE Center for Byens Anvendelse Aarhus Kommune Instruktion til fremmede håndværkere hos NVS Version:
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Mundtlig eksamen og årsprøver Retningslinier 2016 v. HR.
Disposition 1. Generelt om eksamen 2. Eksamensplaner 3. Antallet af prøver 4. Sygdom 5. Hvornår er en prøve begyndt? Hvad sker der, hvis jeg kommer for.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Møde Fakturering af projekter 2016
Eksamen på Horsens Gymnasium 2017
Terminsprøveorientering
Mundtlig eksamen og årsprøver
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Fagdidaktisk kursus i biologi
Møde Fakturering af projekter 2016
Præsentationsportfolio
Fake news, research og kildekritik
Eksamen på Horsens Gymnasium 2018
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Møde Fakturering af projekter 2016
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Program Torsdag den 12. april HTX
Fake news, research og kildekritik
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Den gode tone Lse.
Eksamensvejledning maj 2017
FIR morgenmøde 22. november 2018
– hvordan får vi de ansatte med?
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

EKsamen på Horsens Gymnasium 2017 En præcisering af bestemmelserne vedr. kommunikation og begrænset netadgang

Eksamensbekendtgørelsen 2013 § 14: Institutionen skal sikre, at prøverne gennemføres under forhold, der er egnede til at udelukke, at eksaminanden kommunikerer utilsigtet.

Eksamensbekendtgørelsen 2013 §15: Under prøverne er anvendelse af hjælpemidler, herunder elektroniske, tilladt, jf. dog stk. 2, medmindre der i regler for den enkelte uddannelse er fastsat begrænsninger. §15 stk. 2: Eksaminanden har under prøver, der er underlagt tilsyn, alene adgang til internettet, får så vidt angår egne læremidler, egne notater og egne arbejder.

Ministeriets fortolkning af §15 stk. 2 Det er ikke eksaminanden, men skolen, der inden for de givne rammer beslutter, hvad der ved den enkelte prøve, hvortil der ellers ikke er netadgang, er egne læremidler. Der skal være tale om et bestemt, konkret læremiddel, herunder i- og e-bøger, som et hold/en klasse på skolens foranledning har benyttet i under-visningen.

Ministeriets fortolkning af §15 stk. 2 Det er forudsat, at det pågældende hjælpemiddel i øvrigt er tilladt ved prøven. Bestemmelserne giver ikke adgang til brug af hjælpemidler ud over det, der er tilladt i den konkrete læreplan. Eksaminanderne får således ikke flere hjælpemidler til rådighed end tidligere – mediet for hjælpemidlerne-/adgangen hertil er blot anderledes.

Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Infomedia: Elever på et hold har i undervisningen benyttet Infomedia (en gangske bestemt artikel). Derved har eleverne under prøver og i forberedelsestiden kun adgang til at benytte denne bestemte artikel. Det giver dem ikke retmæssig adgang til at benytte andre artikler i Infomedia.

Bestemte data fra databaser: Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Bestemte data fra databaser: Elever på et hold har benyttet bestemte data fra databaser som Surveybanken og Statistikbanken i undervisningen. Derved har eleverne kun online adgang til disse bestemte data. Det giver dem ikke retmæssig adgang til alt i databasen, men kun til at benytte de samme allerede anvendte data.

Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Wolfram Alpha: Elever på et hold har benyttet Wolfram Alpha. Derved har eleverne kun online adgang til de bestemte værktøjer, der har været anvendt i undervisningen. Det giver dem ikke retmæssig adgang til alt andet på Wolfram Alpha, men kun til at benytte de samme allerede anvendte værktøjer.

Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Bestemte værkstøjer som videoer, Restudy, Fri viden el. lign. Elever på et hold har benyttet bestemte værktøjer som videoer el. lign. i Restudy, Fri viden og lign.. Derved har eleverne kun online adgang til de bestemte dele heraf, der har været anvendt i undervisningen. Det giver dem ikke retmæssig adgang til alt andet på Restudy, Fri Viden og lign., men kun til at benytte de samme allerede anvendte videoer mv.

Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for System- og programudviklingsprojekter: Elever på et hold har benyttet online-værktøjer i forbindelse med system- og programudviklingsprojekter (fx MIT Scratch, App-inventor, SeattleClouds, nemprogrammering.dk og lign.). Derved har eleverne kun onlineadgang til disse konkrete online udviklingsværktøjer, der har været anvendt i undervisningen. Det giver dem ikke retmæssig adgang til andre onlineværktøjer, men kun til at benytte de samme allerede anvendte værktøjer.

En bestemt analyse og fortolkning af en tekst: Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for En bestemt analyse og fortolkning af en tekst: Hvis elever på et hold har benyttet en bestemt analyse og fortolkning af en novelle af Karen Blixen, er det et eget læremiddel, der må anvendes online. Det er derved ikke tilladt, at eleven går på nettet og søger efter andre analyser og fortolkninger under prøven eller i forberedelsestiden.

Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Google, studieportalen og lign.: Elever på et hold har i undervisningen benyttet Google, studieportalen og lign. og herigennem fundet frem til et bestemt materiale/en artikel og lign.. Derved har eleverne under prøven og i forberedelsestiden kun adgang til dette konkrete materiale. Det giver dem ikke retmæssig adgang til ubegrænset anvendelse af Google, studieportalen og lign..

Konkrete undervisningsmaterialer: Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Konkrete undervisningsmaterialer: Elever må under prøven og i forberedelsestiden gerne online hente konkrete undervisningsmaterialer (fx tavlenoter fra elektroniske tavler), som har indgået i undervisningen.

Onlineordbøger JA – oversættelsesprogrammer NEJ Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Onlineordbøger JA – oversættelsesprogrammer NEJ Ved prøver, hvor anvendelse af ordbøger er tilladt, er det også tilladt for eleverne at anvende onlineordbøger. Adgang til oversættelsesprogrammer er derimod fortsat ikke tilladt.

Informationssøgning generelt: Konkrete eksempler på, hvad der kan anses for egne læremidler, og hvad der falder uden for Informationssøgning generelt: Links til og fra de læremidler / internetsider m.v., som på skolens foranledning har været anvendt i undervisningen, må ikke anvendes til informationssøgning generelt.

Reglerne på Horsens Gymnasium Eleverne må ikke kommunikere utilsigtet under prøverne - hvilket vil sige at kommunikere mundtligt eller skriftligt med andre under prøven eller i forberedelsestiden. Eleverne skal følge Ministeriets retningslinjer vedr. adgangen til konkret anvendte materialer i undervisningen - som gennemgået ved eksamensorienteringen af enten ledelsen eller studievejlederne samt besked i Lectio. Brug af sløringstjenester, fx Tor, anses fra snyd.

Reglerne på Horsens Gymnasium (fortsat) – og en opfordring Eleverne må alene anvende adgang til nettet via skolens netværk Eleverne er selv ansvarlige for forud for prøven at have downloadet de væsentligste materialer, så eksamen kan gennemføres, selv om adgangen til nettet bryder ned. En opfordring: Eleverne opfordres til selv at downloade alt væsentligt materiale forud for prøverne.

Konsekvenserne af at bryde reglerne på Horsens Gymnasium Overtrædelse af reglerne medfører bortvisning fra prøven/prøverne på grund af SNYD, hvilket betyder, at man ikke gennemfører og dermed består prøven/prøverne sommeren 2017. Vi gennemfører stikprøver med logoversigter – via samarbejde med IT-Center Fyn.