Dokumentar.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Fakta-TV og dokumentarfilm
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Journalistiske virkemidler
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
// Tv - Dokumentar film.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kommunikation af resultater
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Trykte reklamer og tv-reklamer
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Medier og kommunikation
Fakta-tv og dokumentarfilm
Kortfilm – de 7 parametre
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Ondskab
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
- et forsøg på en analyse
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Tv-reklame.
Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt, Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, pp
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kortfilmen ”Beast”.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Erik Skammelsøn.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Nyheds-mediernes historie
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
Levende billeder: Kortfilm
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
En introduktion af Otto
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

Dokumentar

Faktakoder Konkrete tegn i tv-programmer og film, som signalerer til seeren, at der er tale om en produktion, der er forankret i realiteter. F.eks. brug af arenaer og aktører fra virkelighedens verden og af en mere neutral billed- og lydside. Neutral/saglig stil – henviser gerne til produktionsproces

Fiktionskoder Konkrete tegn i tv-programmer og film, som signalerer til seeren, at der er tale om en produktion, der forholder sig frit til virkeligheden. F.eks. brug af skuespillere, iscenesatte arenaer og en spændingsfyldt dramaturgi. Subjektiv stil typisk uden henvisning til produktionsproces

Genrekontrakt (afsender-modtager) En slags uskreven aftale med modtageren - tv-seere og biografpublikum - om, at man sender en bestemt udsendelse eller programtype eller annoncerer en bestemt filmgenre, så den vil have en vedtaget form med fast opbygning og gennemgående figurer i klart definerede roller. Kontraktforholdet etableres allerede gennem annoncering, spots, trailers og 'plakater'

Faktion Tekster, der blander det fiktive og ikke-fiktive, er faktion. Ordet faktion kommer af blandingen mellem ordene fakta og fiktion. Fakta kan fremstilles som fantasi og forvandles til fortælling ved hjælp af fiktionens udtryksformer og virkemidler, og på samme måde kan fiktion fremstå som virkelig.

Dokudrama - er baseret på virkelige hændelser som formidles i en fiktiv form. Denne type er startet i USA. - Den engelske udgave er Dramadokken, hvor en fiktiv historie gives en dokumentarisk (faktuel) form.

Dokumentartyper Portrættet her er menneskets identitet og psyke i fokus. Det kan skildre menneskelige kriser, en tabuiseret identitet og livsform. Portrættet af den kendte personlighed fremstiller ofte politiske, kulturelle og almenmenneskelige problematikker.

Den sociologiske dokumentar fokuserer på gruppen og /eller miljøet og på de subkulturer og ”minisamfund”, som måske ligger fjernt fra den måde, vi selv lever på. Dokumentaren kan synliggøre forskellige livsvilkår, livsformer og kulturer i det almindelige hverdagsliv eller afsøge forskellige gruppers konflikter med samfundet.

Institutionsdokumentaren skildrer livet og tilværelsen på forskellige institutioner. Her får vi indblik i verdener, der under normale forhold ikke er tilgængelige for seeren. Det kan f.eks. være livet på en politistation, på et hospital eller i fængsler

Den sagsorienterede dokumentar behandler emner som politik, økonomi og etik. Her gøres brug af kritisk journalistik og afsløringer, der munder ud i et ønske om ansvarsplacering.

Dokumentaren benytter ofte: - iscenesættelse - rekonstruktion - interviews (Og bryder derved med idealet om ”fluen på væggen”-optagelser)