Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medier og kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medier og kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Medier og kommunikation
13. november Tv- og tegneserieanalyse

2 Program 10-12 13:00 Fremlæggelse i 3A56 14:00 Kage 14:45 Fremlæggelse
Tv- og tegneserieanalyse 13:00 Fremlæggelse i 3A56 Øvelser 14:00 Kage 14:45 Fremlæggelse

3 Typer af tekster Monstrativ (beskrivende)
Leksika, varedeklarationer, opskrifter, lovtekster mmm Narrativ (fortællende, fiktion/fakta) En fortælling er en fremstilling af et menneskeligt (eller menneske-lignende) subjekt der har et projekt (vilje, ønske, begær), og som gennemlever en kæde af kausalt sammenhængende begivenheder (Gripsrud p. 214) fra ækvilibrium via disækvilibrium til et nyt, anderledes ækvilibrium Demonstrativ (argumenterende) Politiske taler, domsforhandlinger, læserbreve mm

4 Fænomenologisk virkelighedsopfattelse
Naturlige indstilling Rettethed (intentionalitet, etc.) underverdener, som blandes (arbejde, fritid, kærlighedsliv) Finitte meningsprovinser fantasien, drømmen, neurosen, forskning, ekstase, leg, fiktionslæsning, etc.

5 Tv-indstilling som finit meningsprovins
Udviskning af mediets materialitet (immediacy) Produktion af tv som seende syn Tv’s blik som todimensionalt Ikonisering (appercipering)

6 Tv som medium Tv er adaptivt (remediation) Tv er flow Kanalflow
Makrodiskurs

7 Tv som medium Tv skaber medtilstedeværelse Live-transmission
Virkelighedseffekter og antropomorfe fortælleformer Tv er homokront (modsat heterokrone medier som bogen)

8 Tv som medium Tv etablerer blikkontakt
Tv bruger først og fremmest nærbilledet (cf. Hjarvard) Tv er et medie for samtale (cf. Hjarvard) Soap, talkshow, sport (voice-over), interview

9 Tv’s udsigelse Historie Diskurs Umarkerede henvendelse
Vi er fluen på væggen Indirekte, markerede henvendelse Begivenhederne finder kun sted for kameraets skyld Diskurs Henvendelse til kameraet Den finitte meningsprovins (tv-diskursen) taler eksplicit Henvendelse til seerne Den finitte meningsprovins taler eksplicit til seeren

10 Tv’s fremstillingsmåder
Narrativisering (tænk på feks en tv-dokumentar om forløbet op til starten på krigen i Irak) Monstration (beskrivelse) Narration (fortælling) Demonstration (argumentation) Organisering foregår ofte gennem et hierarki af udsigende instanser, feks Studievært Reporter på stedet Øjenvidne eller ekspert

11 Tv’s tre hovedgenrer Fiktive Faktive Ludiske (NB: Kun i tv)
Soap, tv-drama Faktive Nyheder, dokumentar Ludiske (NB: Kun i tv) Quiz, sport (forudsætter live-karakter)

12 Udsigelsesforhold i tv’s hovedgenrer
Fiktion Fakta Ludiske genrer Uvirkeligt univers Virkelig verden Uvirkelige udsigere Virkelige udsigere

13 Tegneserieanalyse Tegneserien er ”en sekvens af statiske, tegnede billeder, afgrænset af reelle eller imaginære rammer, i samspil med en eller anden form for tekst” + talebobler

14 Tegneserieformater Striben Hæftet Albummet Europæiske album
Grafiske romaner Manga

15 Tegneseriegenrer Humor Adventure Romantik/erotik Superhelte Westerns
Krigstegneserier, etc Romantik/erotik

16 Billedet Dobbeltrolle Kombinerer ofte billede og tekst
Kompositionen skal hvile i sig selv Kompositionen skal indgå i et billedforløb Kombinerer ofte billede og tekst

17 Stil Den cinematografiske stil Den ikonografiske stil
Den transparente stil Nedtonet fortællepræg Den ekspressive stil Betoning af fortællepræg, det grafiske

18 Fortælling og tableau Ingen relation mellem fortælling og sidetableau
Afhængighed mellem fortælling og sidetableau Fortællingen dominerer Den kon-ventionelle funtion Den retoriske funktion Sidetableau-et dominerer Den dekorative funktion Den fremstillende funktion

19 Montage Fortællende montage Ikke-fortællende montage Bevægelsesmontage
Handlingsmontage Scenisk montage Dramatisk (eller analytisk) montage Krydsklip Elliptisk montage Ikke-fortællende montage Amerikansk montage Deskriptiv montage Symbolsk montage

20 Tekst og billede Det illustrative forhold: teksten bærer fortællingen
Det forankrende forhold: teksten forklarer og peger ud Det komplementære forhold: billede og tekst er gensidigt afhængige

21 Fortælling Mimetisk Skuespil Film Tegneserier Diegetisk Roman Noveller

22 Tegneseriens fortæller
(Diegetiske historier: synlig fortæller) Mimetiske historier: usynlig fortæller (cf. film) Narrator (billedskift) Graphiator (tegner) Filmen afbilder, mens tegneserien konstruerer

23 Fortællehierarki Implicit fortæller Ekspliclit fortæller
Heterodiegetisk (udenfor historien) Jegfortæller Homodiegetisk( indeni historien)


Download ppt "Medier og kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google