Anne Bjørkmann, studievejleder, IBOS Synsfaglige netværksdage 2016 Projekt Nyt syn på fremtiden Hvad skal der til for at bringe unge synshandicappede i alderen 18-30 år i uddannelse, alternativt arbejde? Anne Bjørkmann, studievejleder, IBOS Synsfaglige netværksdage 2016
Er de unge synshandicappede lært hjælpeløse Er de unge synshandicappede lært hjælpeløse? Og hvordan får vi styrket deres handletillid og gjort dem mere foretagsomme?
Hvad vil jeg fortælle om Baggrund Målgruppe Projektets mål Forløb Metode – herunder hvad skal der til for at lykkes? Udfordringer i projektet
Baggrund Uddannelsesmæssigt efterslæb Lav beskæftigelsesgrad Danmarks statistik 2012: 35% af DBS medlemmer i alderen 18-30 år var på kontanthjælp Knap 70% af de 18-30 årige havde en folkeskoleeksamen som den højest gennemførte uddannelse
Målgruppe 18-30 årige Opfylder DBS synskriterier for medlemsskab Er på uddannelseshjælp/kontanthjælp eller sammenlignelige ydelser Har ingen eller begrænset uddannelse Har ikke andre væsentlige handicap der overskygger synshandicappet
Projektets mål At bringe de unge tættere på uddannelse/job At udvikle en samarbejdsmodel mellem DBS som civilsamfundsorganisation og IBOS som offentlig aktør. DBS laver motivationsskabende screening og netværksbaserede aktiviteter IBOS laver individuelle synsfaglige udredningsforløb med bla. studievejledning og praktikforløb.
Projektets mål For IBOS: at udvikle samarbejdsmodel mellem studievejledere og arbejdsmarkedsmentorer Få viden om virksomme metoder Overdragelse til kommunens Jobcenter med afsluttende rapport med anbefalinger, som kommunen kan arbejde videre ud fra.
Samarbejdspartnere Jobcenter UU vejleder Synskonsulenter Regionskonsulenter Virksomheder
Forløb Henvendelse Afklaring ift. opfyldelse af kriterier. Indledende samtale. DBS og IBOS og borger Indhentning af oplysninger Afklarende forløb Praktiske forløb Opsamling Anbefalinger til Jobcentret
Metode Vores mangeårige erfaringer med at hjælpe borgere med synshandicap i uddannelse og beskæftigelse + Inspiration fra SKUB metoden
Hvad skal til for at lykkes i uddannelse? Faglighed og motivation Kompensation Erkendelse af synssituation Selvindsigt Foretagsomhed Undersøgelse og valg Kvote 2 forberedelse Samarbejde med studiestedet Bolig, økonomi, flytte hjemmefra
Hvad skal der til for at opnå fast arbejde? Vær fagligt dygtig og opdateret Erkend din synssituation Lær at bruge hjælpemidler Få styr på transport til/fra job Samarbejd med det offentlige Forstå uskrevne/sociale regler Forstå arbejdsgiverens logik Forklar dit syn kort og enkelt Lær at kommunikere på seendes præmisser
Definition af foretagsomhed Kompetencen til at iværksætte forandrende handlinger, som har positiv værdi for mig selv og for andre. Anne Kirketerp 2010
Lært hjælpeløshed Lært hjælpeløshed optræder når vi mister troen på at vi kan påvirke vores omgivelser Peterson &Seligman: (1993). Learned Helplessness: A Theory for the Age of Personal Control. New York: Oxford University Press.
SKUB metoden Træning og internalisering af foretagsomhed Veje til foretagsomhed går fx gennem at få mange succesoplevelser med at være foretagsom Succesoplevelser: Ikke for let og ikke for svært Evt. dele opgaver op i bidder, tænke "næste-bedste-skridt". Fx øve i at ringe op til en man ikke kender, fx arbejdsgiver Selvindsigt Ønsker, styrker, kompetencer, interesser, barrierer Rollemodeller
Skubmetoden – at understøtte foretagsomhed Styrker og interesser Anerkendelse for handling Lært Hjælpeløshed Foretagsomhed Succes-oplevelser Rollemodeller Fokus på næste bedste skridt Mod til at fejle Kirketerp, 2011, Kirketerp 2016
Udfordringer i projektet Rekruttering Samarbejde med Jobcentre Tid Barrierer hos borger Ensomhed Koordinering Prioritering af indsats Ventetid