TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Manja – socialrådgiver Marianne – psykolog Karin - socialrådgiver.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT ARENA. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE MIDT.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Personale, Bestyrelse og Ledelse = Charlotte,(med sit ledelsesmæssige bagland) skaber en Natur-Børnehave.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Paradokser og Dilemmaer
At styrke barnets selvstændighed
Forslag fra arbejdsgrupperne
Respekt for Grænser Fakta
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
- for samarbejdspartnere
Ordenes betydning Alkoholiker
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Læring gennem registrering og indberetning
Geoseismik Seismik er en geofysisk metode til undersøgelse af havbunden. Resultatet er et kort, som viser de geologiske strukturer. Metoden er derfor et.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Tendenser i forældresamarbejdet
Rammesætning for dagen
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen til forældremøde
Kursus for personer med demens og pårørende
Hjerneskaderådgivningen CFK
Velkommen Dagens program.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Borgermøde.
Skypemøde for badminton-medarbejdere den 27. marts 2019
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
Værktøj 8: Supervision og sparring
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI

LIAM 4 år gammel Bor på Nordfyn med storebror, mor og far Går i Børnehuset Sneglehuset Stille / tavst baby og barn Meget non-verbalt kommunikerende Klodset, falder meget Reflux Gråd fører til host med opkasttrækning Diagnosticeret i januar 2016

DYSPRAKSI Medfødt motorisk udviklingsforstyrrelse Problemer med at planlægge viljestyrede bevægelser Svært ved at indarbejde automatiseringsprocesser Flere former for dyspraksi; grovmotorisk, finmotorisk, oralmotorisk og verbal Læs evt. mere på dyspraksiforeningens hjemmeside:

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE, LIAM Dagpleje: Kommunal ergoterapeut tilknyttet pga. motoriske udfordringer Børnehave: tidlig start pga. verbale udfordringer og kommunikation vha. tegn til tale (2,8) Sprogskole: opstartet september 2016 Flere faggrupper involveret: –Ergoterapeut, fortsat- test af motoriske færdigheder og supervisere oralmotorisk træning –Børnehavepædagog- observere og understøtte igangværende træning –Støttepædagog- træning 1-2 timer tre gange om ugen –Logopæd/tale-høre-lærer- sprogskole 2 gange ugentligt og supervisere træning 1 gang ugentligt –Fysioterapeut- test af motoriske færdigheder

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE, LIAM Daginstitutionen –Dagbog sørger for den almindelige kontakt mellem støttepædagog og forældre –Hvad har de trænet med den pågældende dag –Hvad har Liam oplevet hjemme / i weekenden; som udgangspunkt for samtale –Træning optages jævnligt på video, til brug i hjemmet Sprogskolen –Liams mappe med dagens aktiviteter og hjemmeøvelser kommer frem og tilbage –Involvering af alle / relevante fagpersoner Møde –Hver 2. måned afholdes opfølgningsmøde

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE, LIAM Daginstitutionen –Dagbog sørger for den almindelige kontakt mellem støttepædagog og forældre –Hvad har de trænet med den pågældende dag –Hvad har Liam oplevet hjemme / i weekenden; som udgangspunkt for samtale –Træning optages jævnligt på video, til brug i hjemmet Sprogskolen –Liams mappe med dagens aktiviteter og hjemmeøvelser kommer frem og tilbage –Involvering af alle / relevante fagpersoner Møde –Hver 2. måned afholdes opfølgningsmøde

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE, LIAM Daginstitutionen –Dagbog sørger for den almindelige kontakt mellem støttepædagog og forældre –Hvad har de trænet med den pågældende dag –Hvad har Liam oplevet hjemme / i weekenden; som udgangspunkt for samtale –Træning optages jævnligt på video, til brug i hjemmet Sprogskolen –Liams mappe med dagens aktiviteter og hjemmeøvelser kommer frem og tilbage –Involvering af alle / relevante fagpersoner Møde –Hver 2. måned afholdes opfølgningsmøde Men får vi skrevet i dagbogen? Hvem læser og bruger viden fra dagbogen? Hvordan sikrer vi ensartet træning i institution og hjem? Koordinering af træning fra to forskellige faggrupper Hvem af fagpersonerne har det overordnede ansvar for barnet

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE FORDELE Giver helhedssyn Hvert fagområde bidrager med ”ekspertviden” Fornemmelse af at få bedst mulig hjælp Forældre står ikke alene Barnet kender de forskellige fagpersoner ULEMPER Når alle har ansvaret har ingen ansvaret Indgåede aftaler skal overholdes Svært at sikre informationsdeling med alle Manglende svar fra tværfaglige tests

FORUDSÆTNINGER FOR SUCCES Samarbejde mellem institution, hjem og øvrige fagpersoner Forældreinvolvering og -inddragelse Fagpersoner der sætter barnet før eget fags ”ambitioner” Alle fagpersoner skal møde familie og barn Åben og ærlig kommunikation Koordineret indsats, men én primær tovholder i forhold til familien Fokus på familien som helhed

KOMMUNIKATION OG SAMARBEJDE ESSENSEN AF DET HELE

SPØRGSMÅL? TAK FOR ORDET JENS QVIST JORDHØJ