1 De ny rådgivningspåbud. 2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøcertificering
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
DUA seminar den 5. oktober 2010
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
Arbejdsmiljøregulering - reformens baggrund, intentioner og realiteter Anders Kabel, Arbejdsmiljørådgiverne Selskab for Arbejdsmiljø, IDA, december 2007.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
ARBEJDSTILSYNET Svejsning, skæring og slibning i metal på tilsynet
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
/jobliv dk/am_lovgivning_apv  JUC/pf Erfaringer med arbejdsmiljøreformens virkemidler Screening, tilpasset tilsyn og autoriseret rådgivning i 2005.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Det Sociale Kapitel
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
3F – Fagligt Fælles Forbund og Forebyggelsesfonden.
IDA koordinatorer – en historie fra hverdagen 5A ApS ArbejdsmiljørådgivningArbejdssikkerhed Arbejdssundhed
Informationsmøder om rengøring
Samspil, Plan & Perspektiver
Landbrugets arbejdsskader og deres forebyggelse
Skarp kontrol med rengøringsbranchen
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Arbejdstilsynets særlige indsats på børn- og ungeinstitutioner (dag og døgn) v/Bettina Brix tilsynsførende i Arbejdstilsynet Ergonomiseminar Korsør 2010.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
1 Fokus på det psykiske arbejdsmiljø oplæg
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
Seminar Per Stig Jørgensen. Dansk Byggeri..
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Velkommen BR-10 Seminar til Til 2 x ½ dags kursus.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
3D metalprint.
Overordnede bestemmelser
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Tømmerkonferencen Stilladsuddannelsen.
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Flere gode år på arbejdsmarkedet
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

1 De ny rådgivningspåbud

2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer Rådgivningspåbud ved mange arbejdsmiljøproblemer Rådgivningspåbud ved gentagne arbejdsmiljøproblemer Brug af autoriseret rådgiver ved undersøgelsespåbud om psykiske arbejdsmiljøforhold Ny fremadrettet rådgivningspligt (brugspligt)

3 Komplekse og alvorlige påbud Nye og udvidede på de prioriterede arbejdsmiljø- problemer Andre end arbejdsgivere, nu også Bygherrerne Formelle overtrædelser, ATEX fx. De kendte problempåbud Rådgivningspåbud om Komplekse og Alvorlige problemer

4 Mange-påbud Mange-påbud sikrer at de virksomheder, der har mange overtrædelser (formelle/materielle) får rådgivning Dette gælder uanset, om virksomheden formelt har styr på APV og SIO/SIU

5 De gentagne 31. marts 2008 Afgives når der træffes 15 eller flere afgørelser om overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, der er konstateret på 2 eller flere forskellige produktionsenheder under den samme juridiske enhed, og er konstateret inden for en periode af mindst 6 måneders og højst 12 måneders varighed, og samtlige afgørelser ligger inden for ét emne 1. April 2007

6 Generelle krav til rådgivningspligt Arbejdsgiverens pligter / rådgiverens opgaver: Aftale efter 6 uger Påtegning af rådgiver af alle tilbagemeldinger til AT Redegørelse til virksomhed Tilbagemelding til AT om, at såvel rådgivningspligten som de underliggende forhold, der førte til rådgivningspåbudet, er efterkommet.

7 Rådgivningspligten ved strakspåbud og forbud Rådgivningen skal forebygge, at tilsvarende opstår eller problemet gentager sig ved revision af APV Skal ikke fokusere på at løse det underliggende problem, da dette formentlig (forhåbentligt) allerede er løst Men rådgiveren skal bekræfte, at problemet er løst Altså mere fremadrettet rådgivning. Ikke blot om det problem, der jo allerede er løst, når rådgiveren kommer efter 6 uger.

8 Rådgivningspligten ved Komplekse og Alvorlige og ved Mange-påbud Løsning og påtegning af tilbagemelding på konkret problem. Revision af APV for de pågældende problemer med henblik på at få fastlagt arbejdsrutiner, der understøtter, at disse problemer fremover forebygges –Alle elementerne i APV-processen gennemføres –Det indebærer, at SiO inddrages

9 Rådgivningspligten ved Gentagne-påbud Fastsættelse af arbejdsgange og rutiner der sikrer, at virksomhedens sikkerhedsorganisation (SiO) fremover tager initiativer, der understøtter at sådanne arbejdsmiljøproblemer løses på tværs i virksomhedens afdelinger. Rådgiveren skal IKKE påtegne tilbagemeldinger vedrørende de minimum 15 underliggende afgørelser, der udløste rådgivningspåbuddet. Efterkommelse: Kortlægning af SiO's arbejde mhp. effektive arbejdsgange og rutiner på tværs i organisationen.

10 Rådgivningspligten for bygherren Rådgivningspligt til bygherren starter med, at der konstaters et konkret problem vedr. bygherres pligter på en byggeplads. Rådgivningspåbud ved manglende PSS eller PSS med væsentlige mangler. Rådgivningen går på bistand til at få gennemført initiativer, der sikrer, at den konkrete Plan for sikkerhed og sundhed opfylder lovgivningen, og At bygherren fremover har arbejdsgange, der sikrer, at en fremtidig plan for sikkerhed og sundhed ikke er mangelfuld Kun bygherrer med CVR-nummer er omfattet

11 Undersøgelsespåbud om psykisk arbejdsmiljø Rådgiveren skal gennemføre undersøgelsen Undersøgelsen skal være så kvalificeret, at AT kan vurdere, om der er grundlag for at afgive en rapport om psykisk arbejdsmiljø Undersøgelsen er altså rådgiverens redegørelse til virksomheden: dvs. at når der er tale om §21 påbud om psyk, så er den redegørelse rådgiveren normalt laver ved afslutning af et rådgivningsforløb identisk med undersøgelsen af virksomhedens psykiske arbejdsmiljø. Rådgiveren skal altså ikke lave 2 redegørelser.

12 Rådgivningspåbud Alvorlige og komplekse

13 Ergonomi § 8Ny om ergonomi. Når der træffes tre eller flere afgørelser ved samme tilsynsforløb på samme produktionsenhed om ergonomisk belastning, og som vedrører mindst to forskellige arbejdsmiljøproblemer gives der rådgivningspåbud. Eksempel: der gives 2 påbud om løft og et påbud om arbejdsstillinger. Det medfører et rådgivningspåbud § 9Ændret – Løft af byrder Rådgivningspåbud som før og når løft er –udført af 2 eller flere personer og hvor byrderne vejer mere end 50 kg for 2 personer og 100 kg for 4 personer –og er et led i den sædvanlige arbejdsfunktion –og der samtidigt forekommer en eller flere forværrende faktorer Dvs. ikke længere enkelt løft og ikke daglig løftemængde

14 ulykker § 19 Ny om ulykker. Når der træffes tre eller flere afgørelser ved samme tilsynsforløb på samme produktionsenhed om ulykker, og som vedrører mindst to forskellige arbejdsmiljøproblemer gives der rådgivningspåbud. Der kan fx være tale ulykkesrisici i forbindelse med: Maskiner, anlæg og trykbærende udstyr Håndværktøj og håndmaskiner Transport-, løfte- og hejseudstyr Fald til lavere niveau Fald, snublen i samme niveau Interne færdselsveje Nedfald af genstande, sammenstyrtning m. m. Manuel håndtering (ikke ergonomi) Øvrige ulykkesrisici

15 Tekniske hjælpemidler. § 26 udvidet. Bestemmelsen gælder for tekniske hjælpemidler, undtaget CE-mærkede maskiner under 5, år som hverken er egenproduktion, eller er ændret af brugeren eller har sikkerhedsforanstaltninger, der er omgået af brugeren. Både sikkerhedsmæssige konstruktions- og ændringsmæssige mangler er indeholdt. Gælder altså nu også maskiner, der ikke er ændret på af brugeren. Årsagen til omgåelse skal konstateres/indeholdes i vurderingen om komplekst eller ikke komplekst problem. Dækker ikke det lovpligtige område, naturgas, m.m.

16 Nye og udvidede § 29 Akustik er udvidet til og omfatter nu produktionslokaler,daginstitutioner, skoler og kontorer § 30 Støj er udvidet med spidsværdi på 137 dB(C) § 31 Vibrationer er ny. Der gives rådgivningspåbud hvis arbejdstager udsættes for hånd- og armvibrationsbelastning på over 5 m/s 2 og gælder kun for tekniske hjælpemidler der er taget i brug efter 6. juli 2007 § 32 Spånsiloer er ny. Der gives rådgivningspåbud; når spånsiloer ikke er indrettet således, at farlige maskinbevægelser inde i siloen, fx omrører eller udmadersystem, automatisk stopper, når der åbnes ind til siloen, eller når adgangsvejen til siloen ikke er aflåst, når der ikke foretages tømning eller lignende, eller hvis der er risiko for nedstyrtende spåner på grund af brodannelse i siloen, eller hvis fyldningshøjden overstiger 3 meter, og der ikke er truffet effektive sikkerhedsforanstaltninger.

17 § 35 Ny - ATEX rådgivningspåbud -1- Virksomheder er omfattet, hvis de arbejder med: –brændbare gasser –brændbare væsker –brændbart støv/pulver, Der afgives påbud/forbud samt rådgivningspåbud hvis: Kortlægningen og vurderingen af eksplosionsfaren mangler, eller der er væsentlige mangler Zoneklassifikation af eksplosionsfarlige områder mangler Foranstaltningerne mod eksplosionsfaren er mangelfulde: –forebyggelse af farlig eksplosiv atmosfære –forebyggelse af tændkilder –foranstaltninger mod konsekvensen af en evt. eksplosion (foranstaltninger kan være både tekniske og administrative)

18 Nye og udvidede indenfor bygge- og anlægsvirksomheder - 1 § 20 Ny om arbejde på ikke bæredygtigt underlag. Der gives rådgivningspåbud ved konstatering af arbejde på ikke bæredygtigt underlag § 21 Ny adgangsveje på B/A-pladser Rådgivning til virksomheder der benytter adgangsvejene Rådgivning til virksomheden der havde ansvaret Rådgivning til bygherre, hvis ansvar for adgangsvejene ikke er beskrevet i plan for sikkerhed og sundhed § 22 Ny montage af betonelementer, hvor der ikke er truffet effektive sikkerhedsforanstaltninger mod ulykker under anhugning, løft, afsætning af elementer, og mod ulykker under sammenstøbning montage og demontage af elementstøtter

19 Nye og udvidede indenfor bygge- og anlægsvirksomheder - 2 § 23 Udvidet omfatter nu arbejde hvor der er nedstyrtningsfare og sammenstyrtningsfare ved arbejde på tage og konstruktioner samt i bygninger § 25Ny om stillads, der ikke er opstillet i en standardopstilling efter den pågældende stilladstypes brugsanvisning, og hvor der for den valgte stilladskonstruktion ikke foreligger en konstruktionsberegning § 34Ny om bygherrens pligter. Hvis der konstateres mangler på byggepladsen der skal fremgå af Plan for Sikkerhed og Sundhed gives der rådgivningspåbud til bygherren hvis PSS mangler eller der er væsentlige mangler i PSS

20 Smiley

21 Ny Smiley-ordning Screenet efter den nye metode og der ikke er problemer, der udløser en rød eller gul smiley Påbud med frist, rapport om psykisk arbejdsmiljø eller strakspåbud. Vises i minimum 6 mdr. Alle rådgivningspåbud og forbud. Vises i min. 6 mdr. Gives til virksomheder efter anmodning, når virksomheden har anerkendt dokumentation for et godt arbejdsmiljø

22

23 Procesvejledning Udvidet vejledning