Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Fremtidens patienter Skift i sygdomsmønster Ca. 1,7 mio. danskere med én eller flere kroniske sygdomme Længerevarende/livslange forløb Både borger og patient Skift i patientrollen Mindre autoritetstro Mere informationssøgende Kendskab til sygdom og behandling Stigende ønske om samarbejde Sammenhæng Inddragelse
Kvalitet – fra patienters perspektiv Faglig kvalitet – Rette specialistniveau Sammenhæng og helhed – Fokus på multisygdom – Samarbejde på tværs Tilgængelighed – Let adgang – Ingen unødig ventetid Inddragelse – Efterspørge patientens viden – Bruge patientens ressourcer – Individuel målretning
Sundhedsvæsenets siloer
Forslag til løsninger Ret til en individuel plan Ret til en navngiven koordinator i enhver fase af et samlet forløb Kultur og struktur, der fremmer inddragelse Telemedicinske løsninger
Prioriteringer Danske Patienter advarer mod at acceptere prioritering mellem forskellige alvorligt syge patienter. – Truer patientsikkerhed – Mindsker patienternes tillid – Øger uligheden i sundhed.
Prioriteringer Der er behov for innovation - ikke at fratage mennesker behandlinger – Bedre rehabilitering – Forebyggelse af fejl – Telemedicinske løsninger – Rationelt medicinindkøb