Præsentation 20. august 2015 Dansk Turismefremme på MID ”Made in Denmarks indflydelse på destinationen” Rasmus Jerver, Turistchef VisitVesthimmerland
Vi er IKKE…
Hvad sker der de kommende år? Flere voksen-bleer end baby-bleer (Japan år – verden år) Antal 65+ årige vokser fra 15 – 25 % Antal 80+ årige vokser fra 4 – 11 % Salget af MTB, løbesko og vandrestave stiger eksplosivt Mad produktion næste 50 år svarende til al den tid, der har været mennesker på jorden → Ro, mad og fred bliver mere og mere efterspurgt
MAMIL´erne kommer!
European Bike Week
SIT – Special Interesse Turisme Moderne turister ønsker i stigende grad at fokusere på deres helt særlige interesser – også i ferien Turismen går fra masseprodukt mod specialprodukter – og flere, kortere ferier SIT udvider sæsonerne; vandre, sejle, cykle, dykke, lede efter fødevarer, fiske, golf etc.. SIT turister bruger generelt flere penge end gennemsnittet af turister SIT turister fortæller vidt og bredt om deres oplevelser SIT turister har høj genbesøgsrate
Klubber og medlemmer i Tyskland - et eksempel på SIT potentiale AktivitetAntal klubber og medlemmer CyklingUsikkert – største klub ADFC har Medlemmer Dykning924 klubber ( medlemmer) Kajak/Kano1.300 klubber ( medlemmer) Lystfiskeri7.000 klubber ( medlemmer) Ridning7.685 klubber ( medlemmer) Sejlads1.350 klubber ( medlemmer) Vandring58 foreninger ( medlemmer) Motorcykler indregistrerede motorcykler Golf spillere i Tyskland ( i DK) Til sammenligning: Småbørns familier: ca i Norge (1,9 børn/familie)
SIT onlineadfærd og –kompetencer Der eksisterer mange SIT fora; SM og WOM SIT målgruppen sætter deres interesse i højsædet og er også aktive på disse specifikke sites, blogs og fora. Det er på hjemmesider at SIT ser informationssøgning til planlægning af rejser vigtigst, samt det er på nettet den største forskel findes på, hvor de booker deres rejse i forhold til landsgennemsnittet. SIT målgruppen bruger nettet over landsgennemsnittet.
Værdikæden skal udvikles Den unikke ”pakke” Overnatning Aktiviteter Det Stedbundne
Made in Denmark besøgende En af de største sports events i Danmark -den største i Vesthimmerland! -Gøre turistproduktet mere skarpt i forhold til målgruppen -Kompetenceudvikling -Fokusere mere på ”FØR” og ”EFTER” eventen -Arbejde målrettet på at optimere projektorganisationen -Arbejde for en yderligere professionalisering af turisterhvervet -Fokusere på en målrettet kommunikationsstrategi
Hvorfor satser vi på en golfturnering?
Made in Denmark Lær af – og indgå alliancer med tilsvarende destinationer Andre European Tour Tournament destinationer – samarbejde, best practice etc. Göteborg; Volvo Ocean Race Udnytte nærheden til ”storbyen Aalborg” - Nimtofte
Samarbejdet med Turistforeningerne Aalestrup-Farsø-Aars-Løgstør; rygraden i turismearbejdet Samarbejde-inspiration-udvikling-kompetencer Løgstørs ”Frivillighedslaug” – fantastisk.. Fredagsflækken /Tolne begejstring og entusiasme Input fra ”bonden i malkestalden” er essentielt
Rasmus Jerver 5. maj 2015