Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Advertisements

Hvorfor skal børn have rettigheder?
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
    Tro på dig selv!     Tro på dig selv!.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Velkommen til kursus.
Skoleparathed.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
God trivsel = God læring
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Børn, bevægelse og motivation
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Det autentiske menneske
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Tilfredshedsundersøgelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
forældre og klassens sociale liv.
Relationer – Omgangstone
Pædofili Pædofili.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
At tale om sexualitet.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
FACE:IT. De næste 45 timer Niels og Carsten Historien bag FACE:IT Spejlneuroner Erfaringer med FACE:IT Idéudveksling Lidt flere erfaringer Afrunding.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Præsentationens transcript:

Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser

Før: Lydighed & Tilpasning I dag: Integritet & Ansvarlighed

Drop opdragerrollen – og tag stilling til dit arvegods.

Drop truslerne – og sæt dine grænser personligt.

Det handler om at finde ud af, hvorfor børn gør, som de gør, når vi ikke kan forstå dem. Det er det, der er hele næringen i denne måde at være sammen på – hele tiden at forsøge at blive klogere på, hvem hinanden er. I stedet for bare at synes, de er på tværs eller besværlige.

Drop skældud – og sæt dine grænser personligt.

– Hvorfor skal du altid smide din jakke på gulvet! Hvor mange gange skal jeg sige det til dig! Så svært kan det da heller ikke være! – Jeg er træt af at høre mig selv sige, du skal hænge din jakke op, når vi kommer hjem. Jeg vil gerne have, at du hænger den op nu!

Drop moralen – og skru op for empatien.

– Og så kom jeg til at sige, at hun var en dum ko, sagde pigen. – Sådan noget skal du jo heller ikke sige, så er du ikke bedre end hende, svarede moren.

Drop mistilliden – og øv dig i at have tillid.

Drop magtkampene – de er spild af tid

Selv om børn ofte taler, som om de vil have ret eller have deres vilje, er de ligesom voksne primært interesserede i at blive taget alvorligt i de relationer, de oplever sig afhængige af.

Skru ned for rosen – og sig noget om dig selv i stedet.

Selvværd betyder, at man kan lide sig selv for den, man er. Selvtillid betyder, at man kan lide sig selv for det, man gør.

Vær lydhør – dit barn har ret til have sine ønsker, følelser og behov, selvom det ikke nødvendigvis har ret til at få dem opfyldt.

Vær personlig – vær dig selv, så du viser dit barn, hvad det vil sige at være menneske. Det skaber et mere autentisk nærvær mellem dig og dit barn.

Vær ansvarlig – det er altid os voksne, der har ansvaret for samspillets kvalitet. Vores ansvarlighed fremmer vores barns ansvarlighed.

Vær nærværende – En forudsætning for at skabe kontakt og blive hørt er nærvær. Vores nærvær mætter barnet og gør det roligere.