LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Søren Smidt, cand. psych. Center for institutionsforskning
LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Dagpasningsomr å det er fuldt udbygget St ø rre fokus p å kvaliteten, det p æ dagogiske indhold
LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Lederen i dag skal samarbejde med mange samarbejdsparter Og forholde sig til mange forskellige funktioner
LANDSKONFERENCE 2006 Gamle strukturer nedbrydes – opbyggede strukturer er svære at beskytte Nye opgaver kommer til – aktuelt læreplaner, dokumentation, Kontraktstyring, modulordninger
LANDSKONFERENCE 2006 Økonomien er usikker og præget af ændringer De bedste medarbejdere vil flytte derhen, hvor de bedste betingel- ser er
LANDSKONFERENCE 2006 Udviklingstendenser 1) Decentralisering 2) Brugerindflydelse 3) New Public Management
LANDSKONFERENCE 2006 Opgør med kollektive ledelsesformer ”Lederne skal lave et opgør i forhold til deres egen funktion samt tage den autoritære rolle mere alvorlig.”
LANDSKONFERENCE 2006 Aflivning af små institutioner, men måske ikke af de små en- heder. Opgør med ” forældede tanker om ledelse: effektivisere og sætte mere fokus på den faglige opgave
LANDSKONFERENCE 2006 Fra administration til ledelse ”Et dilemma for den pædagog- iske leder som har haft de administrative opgaver som sin identitet”
LANDSKONFERENCE 2006 Kommunale målsætninger som styringsredskab Institutioner som selvstændige virksomheder skal følge retningslinjer og mål vedtaget af kommunalbestyrelsen og sat i værk af forvaltningen
LANDSKONFERENCE 2006 Loyalitet betyder at indgå aktivt og udviklende i dialog omkring at udfylde de rammer som er sat og som fortsat er åbne. ”Arkitekten har tegnet huset, og nu skal vi have nogle håndværkere til at gennemføre opførelsen.”
LANDSKONFERENCE 2006 Ledernetværk De nye strukturer betyder at der oprettes arbejdende og forpligtende ledernetværk
LANDSKONFERENCE 2006 Samarbejdet med skolen skal gøres betydelig mere integreret og bredspektret Større enheder på dagpasnings- siden skal kunne være ligevær- dige partnere overfor skolen
LANDSKONFERENCE 2006 Foreløbige erfaringer Fokus på organisation og struktur Mindre fokus på den pædagogiske kvalitet Pædagogisk udvikling præges af læreplaner
LANDSKONFERENCE 2006 Projektledelse Projektorganisering og vedvar- ende udviklingsprojekter som vilkår: Selvstyrende medarbejdere Mindre permanente strukturer