Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal kunne fortælle om de 3 reaktionsmønstre -Du skal vide, hvilket reaktionsmønster du selv har I forskellige situationer. -Du skal have kendskab til måder at kommunikerer på, som er konflikt nedtrappende. Litteratur til undervisningen: kap. 10 i grundbogen Psykisk arbejdsmiljø
Sammenstød Strid Uoverensstemmelse Konflikt
Det er vigtigt at holde fokus på sagen Følelser skal behandles konstruktivt(empati) Sag kontra følelser
Konflikttrappen Hvor er konflikten på vej hen? Bidrager jeg selv?
Forhold, der påvirker konflikter Fysiske rammer(rum, støj, lugt, sygdom etc) Psykiske rammer(relationer, tidspres, mobning etc)
Udviklende konflikt En udviklende konflikt har gjort gavn i form af ny læring, afklaring etc. GOD ENERGI
Ødelæggende konflikt Ødelæggende konflikter dræner os for energi, skader parterne og hindrer samarbejde DÅRLIG ENERGI
Italesætte en konflikt ”hvis vi ikke taler om det, eksisterer det ikke” – VRØVL Konflikten er tilstede selvom den ikke italesættes Hvis man ønsker konfliktløsning, er det nødvendigt at møde konflikten – italesætte konflikten
Konfliktmønstre Slå = Angreb Gå = Forsvar Stå = Møde
Anerkendende Kommunikation -konfliktnedtrappende Forstå fremfor at dømme Jeg-sprog Udtryk behov Udelad ”aldrig og altid” Forstå og respektér følelser og oplevelser Erkend egne fejl Bevar alles værdighed
Giraf og Ulv At lytte til sine egne behov, ønsker og følelser og lære at udtrykke dem. At iagttage den andens behov, følelser og ønsker At bevare dialog, bl.a. ved at spørge ind til hvad den anden mener hvis vedkommende ikke udtrykker sin behov, ønsker og følelser At angribe den anden. At forsvare sig mod det den anden siger At trække sig ud af samtalen eller lukke den og afvise den anden Giraf Ulv 1.Fakta 2.Følelser 3.Behov 4.Anmodning