Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Konflikter og mobning i INTOPS
Refleksion i kommunikationen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Set fra sundhedspersonens side
RBU Jon Kristian Lange.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Workshop almene boligdage
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Oplæg om konflikthåndtering
Hvordan passer jeg på mig selv ?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Den vanskelige samtale
Omgangstone og kollegialitet
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Hvordan spørger man anerkendende?
AKT på Dybbøl Skolen.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Velkommen til Workshop ”Forebyg konflikter og vold” Torsdag den 28. april 2016 Lise Keller.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Praktikopsamling Velkommen tilbage. Dagens program: Kl Fraværsregistrering, skridttæller, læring på tværs + praktikoplevelser – 2:2 sammen Kl
Konflikter og kommunikation
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Kommunikation Modul A.
Interview-teknik.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
God kommunikation og godt kollegaskab
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal kunne fortælle om de 3 reaktionsmønstre -Du skal vide, hvilket reaktionsmønster du selv har I forskellige situationer. -Du skal have kendskab til måder at kommunikerer på, som er konflikt nedtrappende. Litteratur til undervisningen: kap. 10 i grundbogen Psykisk arbejdsmiljø

 Sammenstød  Strid  Uoverensstemmelse Konflikt

 Det er vigtigt at holde fokus på sagen  Følelser skal behandles konstruktivt(empati) Sag kontra følelser

Konflikttrappen Hvor er konflikten på vej hen? Bidrager jeg selv?

Forhold, der påvirker konflikter  Fysiske rammer(rum, støj, lugt, sygdom etc)  Psykiske rammer(relationer, tidspres, mobning etc)

Udviklende konflikt  En udviklende konflikt har gjort gavn i form af ny læring, afklaring etc.  GOD ENERGI

Ødelæggende konflikt  Ødelæggende konflikter dræner os for energi, skader parterne og hindrer samarbejde  DÅRLIG ENERGI

Italesætte en konflikt  ”hvis vi ikke taler om det, eksisterer det ikke” – VRØVL  Konflikten er tilstede selvom den ikke italesættes  Hvis man ønsker konfliktløsning, er det nødvendigt at møde konflikten – italesætte konflikten

Konfliktmønstre  Slå = Angreb  Gå = Forsvar  Stå = Møde

Anerkendende Kommunikation -konfliktnedtrappende  Forstå fremfor at dømme  Jeg-sprog  Udtryk behov  Udelad ”aldrig og altid”  Forstå og respektér følelser og oplevelser  Erkend egne fejl  Bevar alles værdighed

Giraf og Ulv At lytte til sine egne behov, ønsker og følelser og lære at udtrykke dem. At iagttage den andens behov, følelser og ønsker At bevare dialog, bl.a. ved at spørge ind til hvad den anden mener hvis vedkommende ikke udtrykker sin behov, ønsker og følelser At angribe den anden. At forsvare sig mod det den anden siger At trække sig ud af samtalen eller lukke den og afvise den anden Giraf Ulv 1.Fakta 2.Følelser 3.Behov 4.Anmodning