”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
Advertisements

Arbejdsdeling mellem kommuner og region på psykiatriområdet
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Dagkirurgisk sygepleje
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Netværk af forebyggende sygehuse
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Sygeplejerske Lone Woelders
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Christian Worm – Direktør i Koncern Plan, Udvikling.
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Implementering af forløbsprogrammerne - succeser og udfordringer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hospitalernes spareplaner konsekvenser for den ældre medicinske patient specielt Udsigterne på kort og længere sigt for regionens ældreplan Hvad gør vi.
KL´s visioner for kroniske patienter
Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Sygeplejerske Caroline Staby Frost Amager Hospital
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Michel Kjeldsen. Praktiserende Læge og Praksiskoordinator.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
2 JUNE 2014 COWI POWERPOINT PRESENTATION 1 Evaluering af etableringen af Familieambulatorierne.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
AKUTTEAMET I SILKEBORG KOMMUNE
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Baggrundsinformation
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Præsentationens transcript:

”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom til fuld restitution, og der blev skabt en øget dialog på tværs af sektorgrænsen.”

”Projektet byggede på både en regional og kommunal indsats, hvilket betød, at begge parter følte ejerskab til projektet og projektinterventionerne.”

”Samarbejdet gled lettere og lettere efterhånden, som der blev indført et fælles sprog og en fælles forståelse mellem hospital og kommune.”

”Der ligger en stor udfordring i at få alle aktører på tværs af sektorer på banen.”

”Hospitalsledelsen har været meget interesseret i projektet og fulgt det.”

”Når de oplever, at vi bakker dem op og hjælper dem helt ude i yderste led, så giver de udtryk for, at det har været et godt samarbejde, og at de har lært rigtig meget. De giver også udtryk for, at det har været en stor sejr, når det lykkes.”

”Initiativet har vist, at meget afhænger af de mennesker, som er involveret.”

”Erfaring viser, at det kræver meget af personalet på sygehuset at forstå, hvordan virkeligheden er på den anden side af sektorgrænsen.”

”…funktionen er afhængig af en ledelsesmæssig opfølgning.”

”Erfaring har vist, at kendskab til projektet og specialet er den største forudsætning – hertil kommer parathed til at indgå i nye strukturer og sammenhænge.

”Det var vanskeligt at vende personalet i de akutte modtageafsnit til at ”huske”, at det er muligt at ”vende en akut patient i døren”.”

” Målene nås ganske langsomt men sikket. Problemet er at udbrede kendskabet til en stor gruppe af praktiserende læger.”

” Som med alle projekter er det vigtigt, at have et fleksibelt personale, der er vant til forandringer og parate til at prøve noget nyt uden sikkerhedsseler.”

”… det har sig, at der blandt de øvrige ambulante patienter har været en fantastisk forståelse for, at akutte patienter har kunnet medføre lidt afvigelser og forsinkelser i de øvrige planlagte aktiviteter.”

”De to kulturer kan blive et stærkt team med bred ortopædisk kompetence og en stor gruppe med mange medicinske kompetencer.”

”… når der sættes noget nyt i gang, er nøgleordene: kommunikation, information, tid til processen og tæt ledelsesopfølgning specielt i starten.”

”… besøget i patientens eget hjem giver sygeplejersken et erfaringsudbytte, som kan være gavnligt ved tilrettelæggelsen af hele patientforløbet.”

” Erfaringerne har bredt sig som ringe i vandet, og netværk er dannet.”

”Der er stor tilfredshed med ordningen både fra kommunens og sygehusets side og ligeledes fra patienter og pårørende.”

”… arbejdsgangen omkring udskrivelse var meget tung, hvilket gjorde, at færdigbehandlede patienter lå og ventede på at komme hjem fra hospitalet.”

”Faglige ledere fra kommunen og plejefaglige ledere fra hospitalet har været med til at udvikle initiativet.”

”Udviklingen af initiativet har ikke været specielt omkostningstung.”

”Det har været svært at få initiativet ind i en fast rutine.”

”Samarbejdsaftalens mål er at tydeliggøre forventninger og krav til den praktiserende læge, til kommunen og til sygehuset i forbindelse med indlæggelsesforløb.”

”Indførelse af nye tværsektorielle samarbejdsprocedurer kræver lang tids omhyggelig forberedelse. Alle skal tages i ed, og mange detaljer skal belyses. Implementeringen kræver både central og lokal koordinering og dedikerede tovholderfunktioner på alle niveauer.”

”… hensigten med at tilbyde hjemmebehandling til fordel for patienten og hospitalet var: færre transporter til/fra hospital, mindre ventetid, aflastning af ambulatoriet og økonomiske besparelser…”