Oktober 2008 Budget Vedtaget budget
Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion m.m. på rådhuset Budgetområde 1.03 Reduktion af rengøringsbudget Ændring af barselsfonden til 80% central refusion Budgetområde 1.01 – 1.03 Effektivisering – udmøntes administrativt
Oktober 2008 Budget Plusmål Børne- og Ungeudvalget Budgetområde 3.02 Afledte driftsudgifter Møllehaven og Åsagergård vuggestue Minusmål Børne- og Ungeudvalget Budgetområde 3.02 Bleer med hjemmefra i dagplejen Bleer med hjemmefra i vuggestuer og integrerede institutioner Takstændring jf. mad i vuggestuer Reduktion i budgettet til udvendig vedligeholdelse lukkedage i daginstitutioner – mandag og tirsdag før påske (onsdag er i forvejen lukkedag) Overflytning af tilsyn i dagpleje til børnehuse Budgetområde 3.01 – 3.04 Effektivisering – udmøntes administrativt
Oktober 2008 Budget Budgetbemærkninger: Effektivisering – udmøntet administrativt:Direktionen anmodes om at fremlægge initiativer til reduktion af administrative byrder (tillid og afbureaukratisering). Forligspartierne er enige om, at der skal gennemføres tillids- og afbureaukratisering i Greve Kommune. Målet er at reducere administrative byrder for at sikre, at medarbejderne har tid og overskud til optimal løsning af kerneopgaven i forhold til borgere og brugere. Det øger medarbejdernes arbejdsglæde, hvis de ansatte får lov at bruge deres faglighed, kompetence og sunde dømmekraft. For at understøtte Greve Kommune som en attraktiv arbejdsplads og fremme fagligheden er det derfor afgørende, at der sker en afvikling af uhensigtsmæssige og overflødige kommunale dokumentationsopgaver, regler samt arbejds- og beslutningsgange. Ligeledes skal nye opgaver og regler tænkes sammen med eller afløse gamle for ikke at øge den samlede administrative byrde. Udgangspunktet er at Greve Kommunes 7 værdier. Overflødige, ressourcekrævende administrative opgaver skal afløses af tillid til den lokale ledelse, pædagoger, lærere, hjemmehjælpere, socialrådgivere og andre offentlige ansatte. Derved sikre vi, at motivationen og respekt for fagligheden kommer tilbage til medarbejderne i Greve Kommune. Forligspartierne er enige om, at der i 2009 skal gennemføres initiativer til afbureaukratisering og tillidsskabelse i centre og institutioner. Der skal være plads og frihed til differentierede løsninger, der blandt andet bygger på medarbejderes og lederes konkrete vurderinger. Herved sikres faglighed og praktisk anvendelighed. Arbejdet med regelforenkling pågår også på landsplan, hvor Regeringen meget snart på forsøgsbasis forventes at introducere muligheden for hel eller delvis fritagelse for lovbestemte regelsæt. Forligspartierne er enige om, at Greve Kommune skal udnytte denne mulighed for at få erfaring med regelfrie områder. Initiativerne forankres i Direktionens Strategiplan. Frist: 2. kvartal 2009.
Oktober 2008 Budget Budgetbemærkninger: Overflytning af tilsyn i dagpleje til børnehuse: Direktionen anmodes om at fremlægge forslag til, hvorledes der gennem ny struktur med overflytning af tilsynet i dagplejen til børnehusene kan gennemføres en årlig besparelse på mio. kr. fra og med 2010.