Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Advertisements

En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
AffaldVarme Århus Teknik og Miljø Århus Kommune Grøn Energi set fra en kommunal forsyningsvirksomhed.
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
InfrastrukturkommissionenSide 1 Infrastrukturkommissionen - Fokus på langsigtede trafikale udfordringer (2030) - Grundlag for statslige trafikinvesteringer.
Transport & klima – den næste store udfordring Per Homann Jespersen FLUX – Center for transportforskning Roskilde Universitet
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.
1 Infrastrukturkommissionens arbejde og resultater Indlæg ved Birgit Aagaard-Svendsen, Formand for Infrastrukturkommissionen British Chamber of Commerce.
Bæredygtigt hospitalsbyggeri Nyt Hospital Herlev Bygherrens forudsætninger IDA 8. april 2014 Jesper Myhr, Arkitekt MAA Projektleder byggeafdelingen Herlev.
Syddansk Mobilitetsråd 18. september 2009 Jørgen Krab Jørgensen Lufthavnschef, Billund Lufthavn Billund Lufthavn og visionerne for den.
Transport i miljøredegørelsen Industriens Temadag november 2007 i Odense Kurt Meiner Hansen, Fredericia Kommune.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
19. oktober 2009Strategisk planlægning 1 Velkommen til møde og seminar oktober 2009 Nordstrat og NVF strategisk planlægning.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.
Februar 2011 Klimaråd - Grøn vækst Image size: 7,94 cm x 25,4 cm Grøn vækst Energi og bæredygtighed Buisiness og arbejdspladser Alternative title slide.
Introduktion af VDSL2 med frekvensplan 35b (“Vplus” – “Supervectoring”) 1 VULA Videreudvikling – møde 6. november 2015 Vers. 1.0.
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder Koordineret kørsel i Danmark Trafikstyrelsens konference 20. november 2012, Chefkonsulent Henrik.
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016.
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Smart Mobility in LOOP CITY
Virksomhedens udvikling
URS-møde Mandag d. 25/ Emne:
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Strategisk planlægning:
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Globalisering – internationalisering - påvirkning af friluftsliv i Danmark? Kap. 4 i grundbogen ‘Friluftsliv’ Nye aktiviteter Lokalt – nationalt – globalt.
Landbrugsledernes årsmøde
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
MUDP handlingsplan for december 2017
Central kontra decentral
Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane
Bæredygtighed og smarte løsninger Himmerland & SBI
/ Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
Godsomsætning i danske havne set i et udviklingsperspektiv
Borgermøde.
Regional udvikling og kollektiv trafik
Forslag til masterplan for infrastruktur
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Vision 2050 er vejen til vækst
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Room for people.
Region Midtjyllands opgave
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
MUDP handlingsplan for december 2017
Logistiksystemet i en produktionsvirksomhed
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
Vejbelysning – med og uden LED
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland. 3.Der skal sikres en effektiv opkobling af alle landsdele til de overordnede transportkorridorer og knudepunkter. 4.Danmarks porte mod udlandet skal indgå som en central del af et effektivt transportnetværk 5.Intelligente teknologiske løsninger skal sikre optimal udnyttelse af infrastrukturen. 6.Indsatsen for at begrænse transportens miljø- og klimapåvirkning skal intensiveres.

FIRE GRUNDLÆGGENDE PROBLEMER TRÆNGSEL TRAFIKKENS NEGATIVE EFFEKTER INTERNATIO- NALE ADGANGE BETJENING AF YDEROMRÅDER

2000 totalt: 89,1 mio. tons 2025 totalt: 174,7 mio. tons + 96 %

TRÆNGSEL Udbygning af eksisterende vej og bane (udvidelse af Vejlefjordbroen samt tilstødende motorveje til seks spor) Øge kapaciteten i den eksisterende infrastruktur (betydelig brug af ITS) Anlæg af nye aflastende veje og baner (tredje Lillebæltsforbindelse forlænget syd og vest om Trekantområdet – ”Det spejlvendte J”) Flytning af passagerer og gods til andre trafikmidler (øget kollektiv trafik; mere gods på bane og skib, bedre terminaler)

Betjening af yderområder Udbygning af eksisterende vej og evt. bane (forbedring af rute 11) Bedre kollektiv trafik

Internationale adgange Forbedre havneadgang for vigtige havne Bedre offentlig transport til Billund Lufthavn (bane, evt. letbane, til Billund) Bedre adgang gennem Nordtyskland (grænseoverskridende infrastruktur)

Trafikkens negative effekter Kollektiv trafik Klimavenlige brændstoffer og transportsystemer (brintteknologi) Regulering/reduktion af transportbehov (bedre fysisk planlægning) Indsats for trafiksikkerheden

Udvikle en bæredygtighedspolitik på godsområdet - Udarbejde mål, etablere processer og rutiner. «Feje for egen dør» Indføre tiltag for å gøre godstransport inden for regionale institutjoner mere bæredygtig. Information, dialog og holdningsændring Kortlægge hvad der sker regionalt Formidle information om bæredygtige godstransportløsninger Etablere en dialog om bæredygtig godstransport i hele styringen af branchen Overførsel af gods fra vej til bane og sø Standardisere (lastebærere, omlastning, info mm) Øge anvendelsen av IKT Koordinere mellem forskellige transportsystemer (Tilskynde til at) Arealplanlægge for øget tilgang til transport på sø og bane (Tilskynde til at) Investere i transportinfrastruktur for sø og bane. En mere bæredygtig godstransport – hvad kan vi gøre?

Mere miljøeffektiv godstransport Stimulere til at transportbranchen tager miljøstyring i brug Stimulere til højere energieffektivitet og lavere udslip Stimulere til øget brug av alternative drivstoffer. Reducere volumen av godstransporten Effektivisere godstransporten (øge returlasten og i højere grad samordne transporten) Stimulere til øget regional omsætning av regionalt producerede varer. Udvikle bæredygtighedsindikatorer på godsområdet Indikatorer også for politisk styring, ikke bare ren tilstandsbeskrivelse Forudsætter kobling til regionalpolitiske mål om bæredygtig godstransport Forudsætter også bedre regional transportstatistik Mulige indikatorer: Transportarbejde, transportintensiv økonomi, fordeling av transportarbejde på transportmidler, kapacitetsudnyttelse for forskellige transportmidler, andel af fornybare drivstoffer for forskellilge transportmidler. Valg av politisk niveau Reaktiv: udelukkende at tilpasse sig til eksterne krav Proaktiv regionalt: tage vare på miljøkvaliteterne regionalt Proaktiv globalt: også arbejde med de globale miljøproblemer

OSLOØSTJYSKE BYBÅND LUFTHAVNGardermoenBillund BEFOLKNING AFSTAND61 km59 km (Horsens) PASSAGERER20 mio.2,5 mio. TOGFOR- BINDELSE? Ja, FlytogetNej Tid til centrum19 minLetbane til Vejle: min ?