Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Klager og den vanskelige samtale
17½ års samarbejde i Aarhus
1 EKSTENSION Ny klub i området? Hvordan kan det gøres? DGe okt
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Elektroniske medier Hvordan anvendes elektroniske medier til at styrke kommunikationen mellem forældrene og skolen? Ordrup skolebestyrelses debatforslag.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Convergens / Mads Anker Højlund
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Akut Forløbsbeskrivelse ved ansøgning om kontanthjælp med Grønt Kort (grøn bølge) 1 1 Decentrale aktører tildeler Grønt kort til relevante borgere Figur.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde Deltagelse.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Indgangen til kommunen 2 2 Borger 1 1 Borger erhverver hjerneskade Deltagelse i koordinerende udskrivningmøde Er.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
’Den koordinerende sagsbehandler på handicapområdet’ V. fuldmægtig Mia Schneider D. 17.nov
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Sundhedskoordinator og Klinisk Funktion Kenneth Kibsgård Klinisk Socialmedicin & Rehabilitering Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Region Midtjylland.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Netværksmøde for socialrådgivere indenfor senhjerneskadeområdet øst for Storebælt ’Den koordinerende sagsbehandler’ Mia Schneider D. 21. okt
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Inddragende netværksmøder
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Overordnede bestemmelser
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Den kriminelle fødekæde i bander og
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Persondataforordning
Martin Holmgaard Adm. direktør
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Den Tværfaglige Model 2018.
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere 1 1 Bekymring for barn/forældre/ familie fra samarbejds- partnere 2 2 Handicap- afdeling/- forvaltning Er familien informeret om bekymringen? Er der udpeget kontaktperson? Forløb sluttes Skal sagen drøftes i handicap- team? Sagen drøftes i handicap- team Orienter familien Afdæk bekymrings- niveau Du er kontakt- person Skal der nedsættes miniteam? Drøft hvem der skal deltage i miniteamet Orienter familien 13 Afhold møde i miniteam Kontaktperson udpeget og alle relevante parter orienteres JaNej Borger Figur forklaring » Infor- mation til familie Infor- mation til familie Kontaktperson overtager Information til familie og Samarbejds- partnere Information til familie og Samarbejds- partnere Nej Ja Kontakt- person overtager Iværksæt indsats Opfølgning på indsats Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Ja Nej Information til familie og Samarbejds- partnere Information til familie og Samarbejds- partnere Orienter Kontakt- person Handlevejledning for tildeling af koordinator til familier med 'bekymringsbørn'

Tilbage Du har som medarbejder i Børne- og familieteamet eller Dagtilbudsteamet en bekymring for et barn, barnets forældre eller øvrige familie, der muligvis kan relateres til funktionsnedsættelse hos barnet. Bekymringen kan enten være opstået på baggrund af direkte kontakt med barn og familie, eller på baggrund af andres bekymring, der har formidlet den til dig. Bekymring kan være opstået hos: Dagpleje Vuggestue Børnehave Skole Fritidshjem SFO Forældre Pårørende Øvrige civilsamfund Husk her at være opmærksom på regler omkring videregivelse af private og fortrolige oplysninger. Undersøg om familien er informeret om bekymringen. Hvis familien ikke er orienteret tages kontakt til familien, der orienteres om bekymringen. Endvidere spørges familien om de modtager støtte fra det offentlige i forvejen (i forbindelse med barnets eventuelle handicap), og om de har en kontaktperson i kommunen. Undersøg, om der er oprettet sag på familien, og om der er udpeget en tovholder. Dette gøres via ESDH-systemet. Medarbejdere uden adgang til ESDH- systemet kontakter sagsbehandler i Børne- og Famlieteamet, og beder vedkommende om at tjekke ESDH-systemet. Hvis der er udpeget tovholder for familien, kontaktes denne. Tovhodleren orienteres om bekymringen. Tovholderen overtager forløbet herfra. Hvis der ikke er udpeget tovholder, er du foreløbig tovholder for familien. Du tager kontakt til familien og uddeler en folder om tovholderfunktionen med dine kontaktoplysninger i. Det noteres i ESDH-systemet, at du er tovholder og, at du har uddelt folder. Din opgave er nu at lave en indledende afdækning af bekymringsniveaet. Hvor bekymret er du? Du kan afdække graden af din bekymring ved at: Tale med familien (se eventuelt afsnit 4) Anvende en bekymringsskala, jf. tabellerne i afsnit 5. Få råd og vejledning i anonymiseret form fra andre i Børne- og Familieteamet.Anvende en bekymringsskala, Hvis din bekymring overstiger nederste niveau på bekymringsskalaen, kan du tage sagen op i det lokale handicapteam. Hvis du vurderer, at sagen ikke behøver at blive drøftet yderligere, iværksætter du den fornødne indsats overfor barn og familie. Herunder tager du stilling til, hvornår der skal følges op på indsatsen. Du følger op på indsatsen over for barn og familie. Gå til punkt 5 herover. Du orienterer familien om, at barnets og/eller familiens situation bør drøftes i et tværfagligt forum. Du bør tage stilling til, om sagen skal drøftes anonymt eller ej. Hvis sagen ikke skal drøftes anonymt, skal der indhentes samtykke. Du tager sagen med i det lokale handicapteam, hvor sagen drøftes tværfagligt. På baggrund af den tværfaglige drøftelse tages der i handicapteamet stilling til, hvorvidt der skal nedsættes et miniteam omkring barnet/familien. Hvis I vurderer, at der ikke bør nedsættes et miniteam, gå til punkt 6.1 herover. Hvis der nedsættes et miniteam, tages der i handicapteamet endvidere stilling til, hvem der bør inviteres med i miniteamet. Du orienterer familien om det fremtidige forløb i sagen. Du indkalder til og afholder møde i miniteamet. På dette møde: Udpeges relevant tovholder Drøftes det, hvem der skal informeres, om hvem der er kontaktperson (se checklister side 4) Udarbejdes en samlet plan for afdækning af barnets funktionsevne.

Handlevejledning for tildeling af koordinator til familier med 'bekymringsbørn' Tilbage Herunder har du et forslag til en: Dagsorden ved miniteam i handicapgruppen Tovholderen indkalder til dette møde og udarbejder referat af mødet Tovholderen præsenterer de oplysninger der er på barnet Der diskuteres bekymringsniveau Der lægges plan for, hvad der skal ske efterfølgende Der diskuteres om tovholderen skal være den samme eller om der er en anden, som er mere kompetent til opgaven frem over og i forhold til nye opgaver Dagtilbudsteamet skal have besked, hvis man forventer at barnet ikke skal tilbydes en plads i en ordinær institution. Udarbejdes en samlet plan for afdækning af barnets funktionsevne Der aftales nyt miniteam 13. Relevant tovholder for familien er nu udpeget. Alle relevante parter informeres om dette – herunder familien. Husk at noter i EDSH- systemet. Se også afsnit 2, side 4. HUSK at det er tovholderens opgave at informere om mulighed for råd og vejledning hos Kommunen. HUSK hele vejen gennem forløbet at være opmærksom på regler omkring videregivelse af private og fortrolige oplysninger. HUSK at der altid kan søges om råd og vejledning i de relevante forvaltningsafsnit, så længe sagen er anonymiseret.

x x Hvad betyder de forskellige figurer? x x x x x x x x Start/afslutning handicapforvaltningen Start/afslutning Samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra handicapafdeling Til samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra samarbejdspartnere /borger til handicapforvaltning Aktiviteter i Handicapforvaltningen Aktiviteter hos samarbejdspartnere/ borgere Skillevej/beslutningspun kter i Handicapforvaltningen Sekvensflow Informationsflow Afgrænsning af organisatoriske enheder/borgeren Tilbage