Dynamisk system teori - model

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Den 16.august 2010 Regionsgården
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Idræt - også for sindslidende
Undervisningsplanlægning
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Fra integration til inklusion
Børn, bevægelse og motivation
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
Jeg støtter barnet ved:
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Inspiration til reformarbejdet
Dansen omkring handicapbegrebet
Alle børn er alles ansvar
Introduktion til nyansatte – krop i læring
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Børns udvikling Tamim harise.
Hva er god klasseledelse ?
Personligheden og selvet
Vision og strategier formidlet gennem IT 1. Præsentation 2. Funktionalitet 3. Grænseflader 4. Skabelse af vision 5. Evaluering af systemet 6. Perspektivering.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse Ringkøbing-Skjern Kommune model.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
GRUPPE 1 DESIGN TIL HOSPICE IXD FINDINGS 1. Patienterne og de pårørende opfører sig som om, de var på et hospital. 2. Patienterne opfatter deres.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Relations kompetencer
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Handicap og menneskerettigheder
Personlig stof- og alkoholpolitik
Centralnervesystemet
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Grænser.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Hvordan Oplever vi?.
Sundhed I den pædagogisk praksis
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Dynamisk system teori - model Bevægelse skal ses som et samspil mellem opgaven der skal løses, kravene fra de omgivelser opgaven skal løses i, og de motoriske og psykologiske evner individet har. Opgave Kontekst Individ Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Dynamisk system teori - model Den motoriske kontrol påvirkes og struktureres af opgaven. Det er bl.a. intentionen eller målet med opgaven, som er styrende for hvilket motorisk output der vælges. Opgave Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Dynamisk system teori - model Drejer sig om de omgivelser som opgaven skal løses i. Fysiske genstande, dimensioner, afstande, vægt, andre mennesker, lys, lyd osv. har/kan have indflydelse på valg af motorisk strategi/output Kontekst Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Dynamisk system teori - model De fysiske, psykiske og sociale styrker/svagheder som individet har. Det kan dreje sig om styrke, bevægelighed, motivation, erfaring, alder, koordinationsevne, nerveledningsevne/hastighhed og meget andet. Individ Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Viden om bevægelse En hensigtsmæssig motorisk kontrol, som kan tilpasses opgaven og konteksten, kræver tilstedeværelsen af ”kommunikation” mellem dels kroppens sanser og CNS dels mellem CNS og det muskuloskeletale system. Feedback Feed forward Modulering Denne teoretiske tilgang tillægger interaktionen med omgivelserne stor værdi. Den tilbagemelding vi får fra omgivelserne og fra kroppen er afgørende for den måde vi vælger at løse en opgave på – så feed back er central for at tilpasse vores motoriske svar. Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Feedback Viden om bevægelse En hensigtsmæssig motorisk kontrol, som kan tilpasses opgaven og konteksten kræver tilstedeværelsen af ”kommunikation” mellem kroppens sanser og CNS Feedback Denne teoretiske tilgang tillægger interaktionen med omgivelserne stor værdi. Den tilbagemelding vi får fra omgivelserne og fra kroppen er afgørende for den måde vi vælger at løse en opgave på – så feed back er central for at tilpasse vores motoriske svar. Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Feed forward Viden om bevægelse En hensigtsmæssig motorisk kontrol, som kan tilpasses opgaven og konteksten kræver tilstedeværelsen af ”kommunikation” mellem kroppens sanser og CNS Feed forward Denne teoretiske tilgang tillægger interaktionen med omgivelserne stor værdi. Den tilbagemelding vi får fra omgivelserne og fra kroppen er afgørende for den måde vi vælger at løse en opgave på – så feed back er central for at tilpasse vores motoriske svar. Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Modulering Viden om bevægelse En hensigtsmæssig motorisk kontrol, som kan tilpasses opgaven og konteksten kræver tilstedeværelsen af ”kommunikation” mellem kroppens sanser og CNS Modulering Denne teoretiske tilgang tillægger interaktionen med omgivelserne stor værdi. Den tilbagemelding vi får fra omgivelserne og fra kroppen er afgørende for den måde vi vælger at løse en opgave på – så feed back er central for at tilpasse vores motoriske svar. Efterår 2013 - Thah Stamhold 513

Viden om bevægelse Socrative – rum 274446 Efterår 2013 - Thah Stamhold 513