PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Overordnet målsætning:
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Bytte   PowerPoint  .
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: •Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed. Mål:
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Formalia ved opgaveskrivning
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
1. MM SLP- kursus Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion til problemorienteret projektarbejde.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed gennem.
Organisation/ledelse, procesanalyse
EKSAMEN OG PRØVER.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
SKABELON.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Samarbejde Samarbejdsaftaler Erfaringsudveksling Procesanalyser
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
P0-erfaringsopsamling
Problem- and play- based Learning
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Refleksion over projektuge
Præsentationens transcript:

PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet P0-erfaringsopsamling 1

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: perso.wanadoo.fr/ primitive/agenda.html Forelæsning om Refleksion Procesanalyse-skrivning P0-erfaringsudveksling i tværgrupper Gruppearbejde: Skrivning af procesanalyse 2

3 P0 erfaringsopsamling Program  8.15:Introduktion  9.00:Erfaringsudveksling i tværgrupper  11.00:Aflevering af gode råd fra tværgrupperne incl. nummer, pr. til:  Efterfølgende skriver grupperne deres P0- procesanalyser, som skal afleveres til studie- sekretæren tirsdag d. 25 september kl !

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Dagens læringsmål © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: Kendskab til refleksion som en integreret del af en læreproces Forståelse for hvad en procesanalyse er, hvorfor du skal skrive en sådan og hvordan en procesanalysen kan skrives. Have nogle ’Gode råd’ til P1-perioden, givet af og til dig selv og dine kammerater. Få nye ideer til udvikling af arbejdsprocessen. 4

Hvad er refleksion…. swapmeetdave.com 5

6 HVAD er refleksion Eksempler på refleksion: En studerende reflekterer når:  han lægger mærke til at der mangler vigtige informationer i en tekst og tænker over hvorfor de mangler og søger de manglende informationer andet steds  hun lægger mærke til at der er noget anderledes ved den matematikopgave hun er i gang med at regne i forhold til bogens typeopgaver, identificerer forskellen og ved hvad hun skal gøre anderledes  hun ser tilbage på en projekt-tidsplan, som ikke holdt, identificerer de tidskrævende elementer og tager højde for dem i næste tidsplan

7 HVAD er refleksion Eksempler på manglende refleksion: En studerende reflekterer ikke når:  han indsætter tal i en given formel og udregner et resultat  hun omformulerer og videregiver en forklaring som hun ikke selv forstår  hun beskriver gruppens tids- og ressourceplan for P0-projektet uden at vurdere og kommentere den

8 HVAD er refleksion Gyldendals fremmedordbog:  tilbagekastning (af lyd/lys)  overvejelse, betragtning, eftertanke Fra eksemplerne:  lægge mærke til  tænke over  se tilbage på  gøre bevidste iagttagelser  planlægge på grundlag af erfaringer Refleksion fremmes ofte af HVORFOR spørgsmål

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Metodiske færdigheder Problemorientering Projektarbejde Omstillingsevne Innovation Hvorfor refleksion? Fordi refleksion er en forudsætning for: 9

10 HVORDAN reflekterer man? Fremkalde bevidste iagttagelser ved at stille spørgsmål:  HVAD GIK GODT I P0?HVORFOR?  HVAD GIK SKIDT I P0?HVORFOR? I HVORFOR spørgsmålene ligger refleksionen Refleksion som værktøj til udvikling og forbedring af metodiske færdigheder kan anvendes indenfor alle fagområder I dag fokuserer vi på refleksion i forhold til jeres læreprocesser indenfor projektarbejdets faglighed

11 HVORDAN reflekterer man? Test Generalisering Refleksion Erfaringer P0 har givet erfaringer HVORFOR gik det som det gik = refleksion HVORDAN kan jeg/vi gøre det bedre = generalisering Dette testes i P1 og giver nye erfaringer

Refleksion i forhold til metoder og teorier er en del af videnskabelig formidling og skal dokumenteres i hele uddannelses-forløbet. Dokumentation af refleksion © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Refleksion af proces- sen i forhold til det problemorienterede projektarbejde skal kun dokumenteres via procesanalyserne. 12

P0-proces analysens indhold © SLP-gruppen, Aalborg Universitet  Projektplanlægning  Samarbejde i gruppen  Samarbejde med vejleder  Problemformuleringer  Rapportstruktur Beskrivelse – hvad skete der Analyse – hvordan og hvorfor skete det Vurdering – var det godt eller dårligt Perspektivering – hvad gør vi en anden gang Billede: 13

14 HVORFOR skal I skrive en procesanalyse? - 1  For at forbedre jeres kompetencer vedr. projektplanlægning, samarbejde og projektstrukturering  For at skrive procesanalysen bliver I nødt til at tænke over, hvad I gjorde i P0, hvordan det gik og hvorfor det gik som det gik.

15 HVORFOR skal I skrive en procesanalyse? - 2  I lærer med andre ord af jeres erfaringer og bliver dermed bedre til at håndtere det problemorienterede og projektorganiserede gruppearbejde og problemorienterede projektforløb

16 HVORDAN skal I skrive P0- procesanalysen? 1.Lav beskrivende runder om områderne: projektplanlægning, gruppesamarbejde, samarbejde med vejleder, problemformuleringer og rapportstruktur. 2.Lav vurderende og analyserende runder med udgangspunkt i spørgsmålene: HVAD er gået godt?… og HVORFOR? HVAD er gået skidt?… og HVORFOR?

17 HVORDAN skal I skrive P0- procesanalysen? (fortsat) Giv ’Gode råd’ til studerende og til vejledere mhp. forbedringer i P1- projektet. Brug *start, stop, fortsæt*- modellen: Det vil vi begynde at gøre (start) Det vil vi ikke gøre mere (stop) Det vil vi fortsætte med at gøre (fortsæt)

18 Et par tips om procesanalyser Det er en god idé at starte med en individuel skriverunde, hvor hver studerende skriver hans/hendes personlige ‘procesanalyse’, inden I begynder at diskutere i gruppen !! Tag eet område ad gangen og gør det færdigt inden I går i gang med det næste. Det kan sommetider være svært at skelne klart mellem områderne, men prøv at se på den vejledning, som ligger på moodle.

19 Et par tips om procesanalyser Vent med at analysere og vurdere jeres erfaringer til efter I er færdige med beskrivelsen. Hvis I er uenige så skriv de modstridende opfattelser i stedet for at bruge meget tid på at blive enige.

20 Et par tips om procesanalyser De ‘Gode råd’ til P1 skal være konkrete og operationelle, ikke kun pæne uforpligtende ‘nytårsforsæt’! P0-procesanalysen bør maksimalt fylde 5 sider, excl. bilag. Relevante bilag er for eksempel: Tidsplaner, samarbejdsaftaler, indholdsfortegnelser etc. P0-procesanalysen afleveres til jeres studiesekretær senest tirsdag den 25. september, kl. 12:00.

HUSK: Vær konstruktiv….. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Vores vejleder har vi ikke haft så meget kontakt med som forventet. Det skyldes delvist at han havde meget travlt, og vi ikke kontaktede ham tids nok for at aftale vejledermøde. Billede: Vi føler at vores vejleder havde alt for travlt til at give os den støtte til projektarbejdet som vi havde brug for. Næste gang vil vi få afklaret forventningerne til hyppighed på vejledermøderne, få oplyst tidspunkter med forventet travlhed i vejlederens kalender for indeværende semester og om muligt få planlagt møde en måned frem. Vi fik alt for travlt til sidst. I P1 vil vi derfor prøve at lave en tidsplan med deadlines undervejs så de travle perioder fordeles mere 21

HUSK: Vær konstruktiv….. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: Vejledningen var dårlig. Det var et problem at vores vejleder skulle på ferie i vores projektperiode. Vi fik alt for travlt til sidst. I P1 vil vi derfor komme tidligere i gang. Vi havde et gruppemedlem, som ikke lavede noget. Det gav en del frustrationer. Nogle gruppemedlemmer blev sure, når deres arbejdsblade blev kritiseret. IKKE konstruktive udsagn er fx: 22

Nogle spørgsmål til P0- procesanalysen?? 23

Oplæg til tværgruppearbejde Start med en præsentationsrunde: Navn, P0- projekt emne 2.Lav beskrivende runder om områderne: projektplanlægning, gruppesamarbejde, samarbejde med vejleder, problemformuleringer og rapportstruktur 3.Lav vurderende og analyserende runder med udgangspunkt i spørgsmålene: HVAD er gået godt?… og HVORFOR? HVAD er gået skidt?… og HVORFOR? 24

Oplæg til tværgruppearbejde Giv ’Gode råd’ til studerende og til vejledere mhp. forbedringer i P1-projektet. Brug *start, stop, fortsæt*-modellen: Det vil vi begynde at gøre Det vil vi ikke gøre mere Det vil vi fortsætte med at gøre (evt. bedre) Gør eet område færdigt ad gangen, fra beskrivelse over vurdering og analyse til ’Gode råd’ 25

Oplæg til tværgruppearbejde De ’Gode råd’ fra jeres tværgruppearbejde sender I til mig i en , senest kl og jeg vil så kategorisere dem og lægge dem på moodle inden kl , til brug mens I skriver jeres P0-procesanalyser, men også til at bruge når i skal lave samarbejdsaftaler og projektplaner i P1. 26

Nogle spørgsmål til tværgruppearbejdet?? Tværgruppearbejdet slutter kl. 11:00 Lone og Lars Peter er her til at besvare spørgsmål indtil kl. 14, send en med anmodning om assistance og gruppenummer til: eller Så kommer vi efter først til mølle princippet. 27

Nu tværgrupper…. - se grupperne på spisesedlen på moodle Billede: 28