Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Kontanthjælpsreformen
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Uddannelsesafklarende samtaler
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Jobcenter Bornholm Beskæftigelsesudvalget, 6. september 2011 Oplæg om rettidighed.
1 Dagens program Velkomst v/Beskæftigelsesregionen Drøftelse af indsatsen for de unge årige v/Direktør Hans Bach, Discus, og Mette Plougmann, Jobcenter.
Opgaven! Endnu flere unge skal have en ungdomsuddannelse. Færre unge på offentlig forsørgelse. Færre unge på førtidspension.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Ny Chance til alle ??? Niels Tylstrup Ny chance til alle DISPOSITION Status ”Ny Chance” De 3 mål Udviklingen i resultater sammenholdt med Region.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Afbureaukratisering, regeringsgrundlag, finanslovsaftale, forenkling. Ny lovgivning på beskæftigelsesområdet – Torsdag den 26. april 2012.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
1 © Copyright AK-Samvirke Hvad betyder beskæftigelsesreformen for de arbejdsløse? Verner Sand Kirk LO 25. november 2014.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
FTF Projekt Styrkelse og understøtning af jobrotation på tværs af Jobcentre.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Hurtig i gang – 2 Jobcenter Esbjerg Udfordringer og opnåede erfaringer.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Investering i efterværn
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Virksomhedspulje til bedre match
Status for branchenetværk
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Det kompetente Nordjylland
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ analyse og anbefalinger

Baggrund og formål Baggrund Størst ledighed Spørgsmål Hvordan oplever de unge ledige indsatsen? Formål Hvordan kan indsatsen over for de unge ledige forbedres?

Metode Individuelle interview med unge ledige Deltagelse i informationsmøder Individuelle interview med professionelle fra jobcenter, A- kasse, privat og offentlig leverandør Fokusgruppe med unge Workshops med medarbejdere og ledelse i Herning, Holstebro og Aarhus

De unges oplevelser af indsatsen ’Jeg havde en klar fornemmelse af, at møderne på jobcentret bare skulle afholdes, så de kunne sætte et kryds i deres skemaer. Der var ikke noget fokus på min personlige situation – det var meget overfladisk, varede ca. fem minutter og vi kunne lige så godt have afholdt mødet telefonisk.’ Ung dagpengemodtager ’Til mødet på jobcentret fik jeg tilbudt et seks ugers forløb hos anden aktør, uden at de kunne fortælle mig mere om indholdet. Jeg skulle starte den efterfølgende mandag.’ Ung dagpengemodtager ’Jeg deltog i jobsøgningskurser tre gange med præcist det samme indhold. Det kørte jeg hurtig træt i.’ Ung kontanthjælpsmodtager

De unges oplevelser af indsatsen ’De [privat udbyder] har virkelig kunnet hjælpe mig videre med at skrive bedre CV’er og ansøgninger. Der var noget meget relevant undervisning i interessante emner, relateret til min konkrete jobsøgningssituation. Som nyuddannet har jeg ikke den store erfaring med at skrive ansøgninger og præsentere mig selv. Selvom jeg ikke har fundet et job endnu, har jeg lært meget om jobsøgning.’ Ung dagpengemodtager ’Jeg blev overrasket over, hvor hurtigt jeg blev indkaldt til et møde med jobcentret. Her mødte jeg en meget engageret konsulent, der gav mig god støtte til jobsøgningen og et klap på skulderen. Det var det, jeg havde brug for, fordi jeg var ret nedtrykt efter, jeg var blevet ledig.’ Ung kontanthjælpsmodtager

Udsagn fra medarbejdere ’Man går fra at være studerende, og selv er ansvarlig for, at man får læst pensum og om man vil møde op til forelæsninger, og så kommer man herned (jobcenter) og får at vide, hvor og hvornår man skal det og det, endda på timeantal. Her er rammerne allerede sat.’ Jobcentermedarbejder ’Vi skal møde de unge med krav, men det skal være nogle respektfulde krav, og de skal tilpasses den enkelte. Det er stor forskel på, hvor mange krav man kan stille til den enkelte, og det kræver et godt kendskab til den unge.’ Medarbejder hos en kommunal udfører ’For de fleste af de unge, vi har med at gøre, giver det ikke mening at sidde en hel dag foran computeren og søge stillinger.’ Jobcentermedarbejder

To forskellige informationsmøder Eksempel på et kvalificeret informationsmøde Fokus på hovedformålet selvforsørgelse Præsentation af muligheder vha. konkrete eksempler (herunder formål med aktiviteter) Evt. individuel samtale i et diskret hjørne af lokalet (evt. gennemgang af CV) Eksempel på et mindre kvalificeret informationsmøde Fokus på overholdelse af rettighed Præsentation af komplicerede regler Formålet med aktiviteter præsenteres ikke Ikke mulighed for individuel gennemgang af CV

To forankringsteorier Den simple: Fokus på rettidigheds- og aktiveringskrav Fokus på kvantitative aktivitetsmål De unge mødes med samme indsats uanset individuelle forudsætninger Den kvalificerede: Fokus på selvforsørgelse og vejene dertil Fokus på individuelle forudsætninger og inddragelse Fokus på kvalificering af valg af aktivitet eller uddannelse Fokus på kvalificeret match Fokus på klare aktivitetsmål Fokus på sammenhæng mellem aktiviteter

Den simple forankringsteori Input Unge ledige Evt. opdelt efter: Ufaglærte Faglærte Uddannede Output Aktiviteter: Informationsmøder Samtaler Straksaktivering/ -afklaring Vejledning og opkvalificering Virksomhedsforløb Seks ugers selvvalgt uddannelse Mål: Tidlig, aktiv og rettidig indsats Outcome Selvforsørgelse

Den kvalificerede forankringsteori Input Unge mennesker med forskellige forudsætninger: - Sociale og personlige kompetencer - Faglige kompetencer - Forventninger kval. match Output Aktiviteter: Informationsmøder Samtaler Straksaktivering/-afklaring Vejledning og opkvalificering Virksomhedsforløb Seks ugers selvvalgt uddannelse Fokus på indholdet i og målet med aktiviteter Outcome Selv- forsørgelse Fælles mål

Konklusion Den simple forandringsteori Tidlig og aktiv indsats: Aktiviteten for aktivitetens skyld Manglende sammenhæng og mål med aktiviteter kan forlænge ledigheden Den kvalificeret forankringsteori De unges oplevelser kan være med til at kvalificere indsatsen Medarbejderrefleksioner kan ligeledes kvalificere indsatsen

Fem overordnede anbefalinger 1.Etabler en fælles forståelse af indsatsen 2.Inddrag de unge i kvalificeringen af indsatsen 3.Tilbud skal i højere grad ses som et tilvalg 4.Tilbuddene skal ses i en sammenhæng 5.Indsatsen skal i højere grad koordineres mellem jobcenter og A-kasse

Anbefalinger til aktiviteterne 1.Anvend en imødekommende, positiv og tillidsbaseret tilgang 2.Anvend straksafklaring og straksaktivering i en kombination 3.Vejledning skal målrettes den enkeltes situation 4.Virksomhedsforløb skal have et klart formål 5.Valget af selvvalgt uddannelse skal kvalificeres og tænkes sammen med øvrige aktiviteter

Regionale initiativer Hvad kan regionen understøtte? 1. Etablering af fælles forståelse af indsatsen Er der brug for faglige tværgående arrangementer for medarbejderne? 2. Systematisk indhentning af brugeroplevet kvalitet Skal der igangsættes udvikling af modeller til indhentning af den brugeroplevede kvalitet? 3. Bedre koordinering mellem jobcenter og A-kasse Skal der igangsættes forsøg, hvor information og indsats koordineres?