Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HRM -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Or Historien om ”Myren”.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Alexander Kjerulf Projekt Arbejdsglæde
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Analyse- og udviklingsmodel
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Sikring af arbejdskraft
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab, Fredensborg Kommune
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Arbejdsglæde.
Ledelse og menneskesyn
Ledelse af innovative medarbejdere
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Anerkendende APV.
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Synopsis: Klima Hvilke former for politisk deltagelse har den største indflydelse på folks holdning til klimaspørgsmål?
Samfundslære: Styreformer
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Gruppeudviklingssamtaler
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
Quality Management Systems
Ungebasen.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Workshop Sund By Netværket
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Videnskabsteori & metode
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Sammen finder vi ud af det
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Presentasjon SEROS faglunsj 27. marts Læring fra operative indsatser – et sociokulturelt perspektiv på hverdagens indsatsledelse.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Hvordan opleves specialeplanlægningen på akutsygehusene? Christina Holm-Petersen, projektchef, ph.d. Baseret på en interviewundersøgelse blandt 13 lægelige.

Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
SUF - gevinstrealisering
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Grundliggende principper
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
Teamwork i stærke fagkulturer kunsten at skabe samspil
Innovation.
Metoden fælles beslutningstagning
Or Historien om ”Myren”.
Lederlivsundersøgelse 2015
Præsentationens transcript:

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HRM - hvordan tilfredse medarbejdere bliver mere effektive Medarbejdere skal ikke være tilfredse -men effektive Jan Grau Kristensen Cand.psych., Ph.D HR Manager, Novo Nordisk

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Hvem var mest tilfredse med ”jobbet”? Indtil videre har forsøgene vist at folk skriver helt tilfældige tal, og at forsøget derfor ikke giver mening, desuden har vi nok forsøg til at konkludere dette allerede Indtil videre har forsøgene vist at folk ikke skriver tilfælde tal, og vi mangler kun få forsøg for at kunne konkludere Du må selv vælge om du vil deltage. Du får pengene under alle omstændighed er Forsøget går i gang nu Kilde: Pallak, M.S., Sogin, S.R., & Van Zante, A. (1974) Bad decisions: effect of volition, locus of causality, and negative consequences on attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 30,

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Hvem var mest tilfredse med ”jobbet”? Jobbet opleves ikke som meningsfuldt Jobbet opleves som meningsfuldt InvolveringAutoritær Kilde: Pallak, M.S., Sogin, S.R., & Van Zante, A. (1974) Bad decisions: effect of volition, locus of causality, and negative consequences on attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 30,

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Hvem var mest tilfredse med ”jobbet”? Jobbet opleves ikke som meningsfuldt Jobbet opleves som meningsfuldt InvolveringAutoritær Kilde: Pallak, M.S., Sogin, S.R., & Van Zante, A. (1974) Bad decisions: effect of volition, locus of causality, and negative consequences on attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 30, Selvrealisering Selvopofrelse

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Vores nuværende billede af hvad god ledelse er

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Executive Summary Vores billede af hvad god personaleledelse er, er forkert Vores billede bygger på at glade medarbejdere er mere effektive, men det er de ikke Vi er nødt til at skabe nye billeder af hvad god ledelse er God ledelse er at få medarbejdernes til at ofre sig selv ikke realisere sig selv Det har konsekvenser for hvad HR skal lave

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Typiske indvendinger Det er jo blot et perspektiv blandt mange. Tal er taknemmelige og man kan få dem til at vise hvad som helst. Fint nok men det du kritiserer er jo heller ikke det jeg gør Du er jo HRs svar på Bjørn Lomborg!

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Vores nuværende billede af god ledelse God ledelse > Motivation og udvikling > Glade medarbejdere > Performance Arbejdsglæde Performance

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Korrelation mellem arbejdsglæde og performance er max 0,3 God ledelse > Motivation og udvikling > Glade medarbejdere > Performance Arbejdsglæde Performance Arbejdsglæde Performance >

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Ph.D: Hvordan tilfredse medarbejdere bliver mere effektive 1. Identificer hvornår de ideer vi i dag tager for givet opstod 2. Undersøg empirien bag de ideer 3. Tag for givet medarbejderne allerede er tilfredse

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, De empiriske beviser 1920 Tilfredshed > effektivitet 1940 Involvering bedre end autoritet 1960 Selvstyre bedre end ledelse 41 minearbejdere hæver produktiviteten 22% da de får selvstyre En gruppe skolebørn laver mere da de udsættes for demokrati 5 medarbejdere øger effektivteten 40% da deres behov tilfredsstilles

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den alternative udlægning 1920 Mayos Hawthorne studier 1940 Lewins ledelseseksperimenter 1960 Trists undersøgelser i Durham Forbedringerne er resultatet af styrket ledelse, ikke øget selvstyre Brugbarhed ikke involvering er det der for ledelse til at fungere Brugbarhed skal defineres ud fra medarbejder perspektiv ikke behov

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Vores nuværende billede af god ledelse God ledelse > Motivation og udvikling > Glade medarbejdere > Performance God ledelse > Ledelse opleves som brugbart > Accept af ledelse > Performance

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, HR systemer der bør genovervejes Karriereplanlægningssystemer Arbejdsklimamålinger Performance management systemer Ledelsesudviklingsprogrammer Kulturforandringsprogrammer rettet mod øget selvstyre

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, HR mindset der bør genovervejes Med- arbejdere er dovne Straf og kontroller Mine behov bliver ikke mødt Investerer ikke energi

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HR Mine behov bliver ikke mødt af HR Ledere skal bruge teori y Jeg bliver tvunget til at bruge teori x HR Med- arbejdere er dovne Straf og kontroller Mine behov bliver ikke mødt Investerer ikke energi