1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gregers Mogensen, Rejsekort A/S
Advertisements

Trafikselskab i Region Midtjylland Udvalg for regional kollektiv trafik og infrastruktur 15. Marts 2006.
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
OK-08 Highlights Det kommunale og regionale område.
Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Handicapkørsel.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Beskrivelse af de nuværende trafiksystemer Kortlægning af den kollektive trafik i Region Syddanmark Rapport af 13. april 2005.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
Ny visuel identitet på SDU. Nyt tilrettet logo 2 Fælles udtryk styrker SDU som brand Understøtter oplevelsen af fælles identitet.
Arbejdet med fordelingsregnskaber i Region Sjælland Maria Prindal Thygesen Koncern Økonomi Region Sjælland.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
Gode råd om indkøb for institutioner uden egen indkøbsorganisation Oplæg ved Henrik Dyrehave Rasmussen, Økonomi- og ressourcedirektør ved CELF (Center.
Økonomiaftale for budget 2007 Forberedelsesudvalget Odense, den 22. juni 2006.
Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.
HANDLING OG PLAN1 Repetition af modellen. HANDLING OG PLAN2 Repetition af modellen FORMÅL  Sikre at vi fortsat har samme forståelse af udgangspunktet.
Hvad skal der ske i 2006 Historien Omfattende tekniske forberedelser er allerede i gang Startet af amtsborgmestrene ultimo 2004 Først trafikselskaberne.
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
1 Den Nationale Ungeenhed Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. maj 2010.
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016.
Q3 2007/08 præsentation, 27. august 2008 Ved CEO K. E
Strategisk energiplanlægning
Virksomhedens omkostninger
Ny indsamling af madaffald i sommerhusområder
Det videre arbejde med unge- og campusmiljø
Forslag til ny turnering 2013
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Brugergruppemøde: Orientering fra HOFOR 4. april 2013
Hovborg Borgermøde d. 16. marts 2017
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Tro på dig selv - det gør vi
optimering af ejendomsdriften
Lægge Procent til eller trække procent fra
Kursus for nye efterskoleledere
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdoms Sikring (AES) – ændringer pr
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
Borgermøde 20. marts 2018 Information om budget
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Vejregler for vintertjeneste
Principper for drifts-og datasikkerhed i Rejsekort
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Pressebriefing 22. november 2006 Socialområdet i Region Syddanmark
Dannelse af trafikselskaber
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Fanø Vand A/S Økonomien set fra sommerhusejernes vinkel – Septiktank
Velkommen til Møde om vandsamarbejde i Favrskov Kommune
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Plustur, lemvig 16. juni 2019.
Status for budget 2019 ØDF Syd 30. august 2018 Status på budget 2019
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Årsmøde
Præsentationens transcript:

1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen

2 Nationalt, Trafikministeriet Arbejdsgruppe - takstsystemer 5 scenarier fra fuldt landsdækkende til fuld decentral frihed for det enkelte trafikselskab Arbejdsgruppe – takststigninger ARF, KL, DSB, HUR mener at taksterne målt i gennemsnit på udvalgte passagertyper og rejser må stige i takt med omkostningsudviklingen i branchen. Arbejdsgruppe – overgangsordninger for takster Afrapportering til Folketingets trafikudvalg i marts – vi afventer resultatet

3 Nationalt, Bus&Tog aftalesystemet Koordinering og personsammenfald mellem arbejdsgrupperne Rejsekort takstgruppe Takstsystem, beregningsprincipper, takstkompetence Kontant takstgruppe Landsdækkende zonesystem, beregningsprincipper, dyrere pris end Rejsekortrejser Aftalegruppe for det fremtidige Bus& Tog samarbejde Overgangsordninger fra nuværende til fremtidigt aftalesystem Seminar 7. marts om det fremtidige samarbejde

4 Rejsekort, tidsplan (COWI) 2006:Systembeskrivelse og kravspecifikation godkendt. 2006:Udvikling og produktion af Rejsekortet. 2007:Pilotprojekt på strækningen Holbæk-Glostrup med Roskilde som trafikalt midtpunkt. Omfatter bybusser, regionalbusser, regionaltog, lokalbanetog samt S-tog. 2008:Systemet udvides til hele Sjælland (busser, S-tog, Metro, lokalbaner og DSB-tog). 2009:Systemet udvides til hele landet, omfattende aftaleparterne (DSB, ARRIVA-tog, VAT og NT). 2010:Udvidelse af systemet til øvrige selskaber, der ønsker det.

5 Rejsekort, økonomi Fyn (COWI) PostEnhedspriserInvesteringer inkl. moms mio. kr. Drift og vedligehold inkl. moms mio. kr./ å r Decentrale investeringer i busser og p å salgssteder, inkl. installation og uddannelse kr./bus 7-9 % drift og vedligeh ,9-3,1 Kontantbillettering (software/printer) kr./bus4 *) 0,4 Tilslutningsbidrag til Rejsekort A/SFasts æ ttes individuelt0-1 Afgift pr. rejse til Rejsekort A/S (Rejsekort-rejser)0,212 kr./rejse4,2-4,9 Oms æ tningsafgift til Rejsekort A/S (Rejsekort-oms æ tning)0,929 % af indt æ gter1,4 I alt ved aftale f ø r den 1. juni ,9-9,8 I alt ved aftale efter den 1. juni ,9-9,8

6 Sydjylland - status 3 forskellige takstniveauer Forskellige zonestørrelser i de nuværende 3 selskaber Forskellige billetsystemer – et avanceret elektronisk i SydBus, et manuelt i RAT og VAT midt imellem VAT har tilsluttet sig Rejsekorts 1. fase

7 Sydjylland – hvad så? Overgang til fælles system vil medføre takstændringer og en usikker indtægtsøkonomi Et fælles system vil leve kort tid, hvis Rejsekort anskaffes På kort sigt foreslås de nuværende systemer videreført med nødvendige små ændringer Der foreslås udarbejdet beslutningsgrundlag og konsekvensvurderinger af fælles billetsystem (Rejsekort) Plan for harmonisering af takster og zoner, hvis det er nødvendigt inden det fælles system Relationerne Bus&Tog i overgangsperioden? Kommunale frihedsgrader om 0-takst for lokalkørsel.

8 Fyn - status Op til 20 forskellige takster- og systemer Meget beskedent takstfællesskab mellem regionale og lokale busser Blandt landets højeste regionale takster i FynBus og landets billigste i Odense Samme elektroniske billetsystem i FynBus og Odense taget i brug

9 Fyn – hvad så? Alene kommunesammenlægninger gør i hvert fald en beskeden harmonisering nødvendig Udredningsarbejde peger på to modeller: Bybusmodellen (Model A) Trafikselskabsmodellen (Model B) Arbejdsgruppen anbefaler Trafikselskabsmodellen på trods af nødvendig investering på 9 mio. kr.: sikrest indførelse af Rejsekortet hvis Rejsekortet forsinkes, kan man på Fyn agere mere afslappet, idet model B uden problemer kan forlænges et par år med det nuværende billetudstyr med model B kan Fyn indgå i Rejsekortsamarbejdet på det for Fyn mest optimale tidspunkt.

10 Fyn, en særlig problemstilling Odense Bybusser skal integreres i Trafikselskabet 92 driftsbusser og ca. 320 medarbejdere Aftaleudkast falder på plads Organisatorisk indplacering??? - samarbejde med Region Midt om tilsvarende opgave - referenceforhold - fremtiden Hvad med regionens jernbaner der ligner?