DESIGN. GeometriskOrganisk FORMSPROG FUNKTIONELT DESIGN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nu skulle det hele gerne blive klarere… :-)
Advertisements

Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Data Dictionary (databaser, del 7)
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
DESIGN C FAGETS INDHOLD: Produktdesign Kommunikationsdesign Arkitektur Stilhistorie.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Opgave: Webside analyse
Amanda, Jimmie, Sebastian
Etablering af virksomhed
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Lokale arbejdstidsaftaler
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Studieretningsprojektet
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Den gode prøve i faget dansk
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Introduktion til projektionstegning:
Design Hvad er design?.
UNDERVISNINGENS FORLØB
- en spændende kundskabs- og teknologikonkurrence for børn og unge
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Den gode SRP-proces.
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Avanceret flisearbejde niveau 1
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Rasmus, Morten, Sandy og Kristina
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Dokumentation.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Madkoloni Bornholm Klassepræsentation.
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Uddannelsesstrategi 2014 – fokus på vejledning
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Innovation i humanistiske fag
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
KÆRE DELTAGER Slet dette slide inden aflevering OBS!
Fra byggesten til praksis
Status fra PR gruppen + status fra Lyø
Future Vejle inspiration
KÆRE DELTAGER Slet dette slide inden aflevering OBS!
Strategi Til markedsføring
Mini-innovationsforløb Elevcamp
Præsentationens transcript:

DESIGN

GeometriskOrganisk FORMSPROG

FUNKTIONELT DESIGN

ERGONOMISK DESIGN

ADFÆRDSÆNDRENDE DESIGN

DESIGN MED SIGNALVÆRDI

 Designprocessen er iterativ (kører i ring...) PRODUKTDESIGN

DESIGNPROCESSEN

 Hovedgreb = den overordnede idé der styrer et designprojekt  Hovedgrebet kan godt ændre sig undervejs, men skal holde sig til et evt. designbrief DESIGNPROCESSEN - HOVEDGREB

 Et designbrief er den 'kontrakt' der er indgået med kunden - den man laver designet for  Et brief vil derfor f. eks. skulle indeholde:  Formel information om HovediInteressenterne (hvem er hvem og hvad står de for)  De overordnede rammer (fysiske, økonomiske, sociale) for løsningen  Målgruppen (hvem skal bruge det)  Funktionelle krav (Hvad skal de bruge det til?)  Æstetiske krav (Udtryk, "historie", associationer osv.)  Designets overordnede idé (Hvad er de centrale værdier/begreber designet skal orientere sig efter) DESIGNBRIEF

 I skal lave grafiske mønstre med blyant  Fokuser på:  Formsprog - geometrisk eller organisk  Gentagelser  Rene linier PRAKTISK ØVELSE

MANDEN I MIDTEN

 Opgave:  Lav en collage med billeder der afspejler 'manden i midten'. I må gerne bruge PC!  Lav en beskrivelse af hvilken type (segment) vi har med at gøre MANDEN I MIDTEN - COLLAGE

I skal (om lidt) designe et skolemøbel. Forarbejde: Gå ud og kig på møblerne på Campus.  Tag billeder, tegn eller noter hvad I lægger mærke til.  Er der en rød tråd i designet?  Passer møblementet til omgivelserne?  Er der et passende samspil mellem design og funktionalitet? På stedet: Lav en håndfuld skitser til jeres møbel. Sørg især for at det passer ind i omgivelserne (det er det kunde vil have) REGISTRERINGSØVELSE

Krav:  I skal lave et skolemøbel der er behageligt at sidde i i mange timer i træk.  I vælger selv materialer men funktionalitet i samspil med design skal være i fokus.  Møblet skal være holdbar i mange år da der er mange der bruger det dagligt.  Møblet må godt have 'special features'  Det understreges at møblet skal passe til (evt indarbejdes i) omgivelserne I SKAL DESIGNE ET SKOLEMØBEL

 I skal aflevere jeres designbrief (i udfylder selv et tilsvarende det i teksten ud fra de retningslinier I har fået)  I skal aflevere en beskrivelse af projektets hovedgreb  I skal aflevere billeder af jeres færdige design,  I skal aflevere billeder af jeres (håndtegnede) skitser  I skal aflevere billeder af hvor I har tænkt jer møblet skal stå  I skal aflevere billeder af en evt. model/mockup AFLEVERING

Analyseopgave:  Læs om 'analyse af designgenstande'  Lav en analyse af en anden gruppes skolemøbel  Præsenter analysen for klassen ANALYSEMODEL - DESIGNGENSTANDE