Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Forædremøde den
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Projektlederens rolle(r)
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Udlands-semester i Moscow, Idaho Marc Andresen.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Ph.D. Group in Economics Sektion for Økonomi, Syddansk Universitet D
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvordan lettes overgangen relevant
Folkeskolereform 2014.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Ledelse i forskellige retninger
Session 3 - Skovnetværk i DN?
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Ledelse i synet af de unge
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
Simulering af binomialforsøg
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer fra : Netværk mellem ungdomsuddannelsesinstitutioner og universitet om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Morten Rask Petersen 7. November 2007

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Netværksdannelse - Hvordan starter man et netværk Vedligeholdelse af netværket Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Baggrund for netværket Oprettelse af netværket Forventninger fra deltagerne Erfaringer Hvad kunne være gjort anderledes Keywords

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Everybody is born with a physical brain; but a human mind develops only through relationships. Wayne E. Baker

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Du har et æg og jeg har et æg – vi bytter Så har du stadig et æg og det har jeg også Du har en idé og jeg har en idé – vi bytter Pludselig har jeg to ideer – det har du også Sådan er vi begge blevet dobbelt så rige på ideer Blot ved at bytte med hinanden Kinesisk ordsprog Pedersen, 2003

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Sparring Ny viden Erfaringer fra andre Personlig udvikling Dansk Læringscenter om Netværk

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Center for Ledelse, 2006

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Netværksdannelse – Hvordan starter man et netværk Et netværk bygger på gensidighedsprincippet ”Gensidighedsprincippet er et paradoks fordi grundtanken er, at man udvikler sit netværk fordi man ønsker at få noget ud af det, men på den anden side så fungerer netværk kun, hvis man bidrager uden at forvente at få noget igen fra dem man har hjulpet” Dansk Læringscenter om Netværk

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Netværksdannelse – Hvordan starter man et netværk Formål Økonomi og ressourcer Deltagere Ledelse og koordinering Temaer og aktiviteter Efter Holst-Grych modellen Dansk Læringscenter om netværk

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Vedligeholdelse af netværket Center for Ledelse, 2006

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Vedligeholdelse af netværket ”Start med at netværke og bidrage i god tid. Så skaber du bedre grundlag for at netværket vil dig det godt når du har brug for deres bidrag.” Dansk Læringscenter om Netværk

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Vedligeholdelse af netværket 3 punkter til vedligeholdelse af netværket Bidrag med det du kan Vær deltagende og lyttende Stil rimelige spørgsmål

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Gymnasiereformen ændrede 3. årsopgaven til et tværfagligt studieretningsprojekt. Flere elever skal skrive opgave inden for matematik og de naturvidenskabelige fag. Kravet om tværfaglighed er nyt. SDU kan bidrage med ny viden og faciliteter til laboratoriearbejde. Formålet fra SDU’s side er at vise hvad der foregår på SDU, for på sigt at få en øget rekruttering. Baggrund for netværket om studieretningsprojekter

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Oprettelse af netværket I netværket indgår: 7 STX og 3 HTX Der er planlagt 8 møder over 18 måneder Skolerne blev inviteret via rektorerne

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Deltagernes forventninger Deltagerne mødte op med meget forskellige forventninger. Der var enighed om at der ikke blev arbejdet videre mellem møderne. Flere var blevet ”sendt afsted” af rektor uden helt at vide hvad projektet gik ud på.

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Deltagerne mødte op med meget forskellige forventninger, men undervejs blev deltagerne mere og mere enige om hvilken retning projektet skulle gå. Der var enighed om at der ikke blev arbejdet videre mellem møderne. Det viste sig dog at flere af deltagerne fik ideer og arbejde videre på disse derhjemme. Flere var blevet ”sendt afsted” af rektor uden helt at vide hvad projektet gik ud på. Det er min fornemmelse at størstedelen af deltagerne stadig ikke er klar over at projektet er en del af et større netværksprojekt. Erfaringer

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvad kunne være gjort anderledes? Formål Økonomi og ressourcer Deltagere Ledelse og koordinering Temaer og aktiviteter Formål Skulle præciseres yderligere Deltagere: Skulle have været udvalgt mere specifikt Temaer og aktiviteter: Skulle have været beskrevet mere konkret Ledelse og koordinering: Skulle have været på plads fra starten Økonomi og ressourcer: Var velbeskrevet allerede i ansøgningen

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Keywords Værdifællesskab Gensidig afhængighed Tillid og respekt Interesse Engagement Sympati Efter Hjørdie, 2006

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Litteratur og link Bodil Pedersen : Netværk – viden, inspiration og værktøjer, Aschoug, 2003 Marina Hjørdie: Netværskkogebogen, Ålborg erhvervsråd, 2006 Wayne Baker: Achieving success through social capital : Tapping the hidden resources in your personal and business networks, 2000 Dansk Læringscenter om Netværk –

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Tak for opmærksomheden Er der nogle spørgsmål?