FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Private fællesveje Drift og vedligeholdelse mm. Drift og vedligeholdelse mm. Ved: Vejchef, Mohamed Ouazzani.
Advertisements

Private veje - istandsættelse og vedligeholdelse
Oplæg til generalforsamling i Sdr. Nyrup grundejerforening Juridisk responsum Skrevet af advokat Gitte Espensen Hangshøj.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Naturplan Danmark Kommunernes rolle Kim Aaen – Skanderborg Kommune.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Planlovsdage Kim Brodersen Planlovsdag 2012.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om pesticider og.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Når erstatningssager og overtrædelsessager er for jurister – hvad så med fagligheden? Erfaringer med sager ved domstolene og taksationskommissionerne Ved.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
FORMÅL.
Skolernes kvalitetsrapport
14. MARTS 2016 YARAs etablering Kommunens Myndighedsrolle.
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Søfartslovgivning og skibsadministration
Konkrete forhold Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Konference Danske Havne
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Vintertjeneste på fortove
Center natur, miljø og trafik
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
- proces Kommunale fællesprojekter Modul 2 Ilse Gräber Lone Dupont
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Varmetillæg Folkepension.
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
De offentlige grundværdier og plandata
NVF – seminar sep Vejdirektoratets vintertjeneste på stier og fortove mv. ”Ændring fra specifikke ruter til arealer med planlægnings- og metodefrihed”
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Arbejdsgang for Privatskade samt Landbo (Stuehuset)
Lovgivning.
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Narcotics Anonymous’ SERVICESTRUKTUR.
Præsentationens transcript:

FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet

Vedligeholdelse af veje i sommerhusområder Lov om private fællesveje Ikrafttræden: den 1. januar 2012 § 3. Reglerne i afsnit III (byreglerne) finder anvendelse i områder, der er byzone, jf. lov om planlægning, og i Københavns Kommune, jf. dog stk. 3. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at byreglerne også skal finde anvendelse i 1) sommerhusområder, jf. lov om planlægning, og

§ 4. Reglerne i afsnit II (landreglerne) finder anvendelse i områder, der ikke er omfattet af § 3, stk. 1 og 2. Notat fra Gribskov kommune af De private fællesveje reguleres efter lovens afsnit II "landregler" eller lovens afsnit III "byregler". Alle veje i byzone, er jf. planloven, omfattet af byreglerne og alle øvrige veje er omfattet af landreglerne. Dog kan byrådet beslutte, at sommerhusområder og landsbyer skal omfattes af byreglerne. Landreglerne er få og overlader meget til grundejerne. Byreglerne er mere omfattende og giver kommunalbestyrelsen flere beføjelser og pligter.

Vejudlæg Afsnit II – Landregler Grundejere. Kommunen skal godkende at udlægget teknisk og færdselsmæssigt Forsvarligt og ikke er i strid med planlægningen. Kommunen kan ikke tage stilling til linieføringen og vejens udformning i øvrigt. Afsnit III – Byregler Grundejere, men kommunen kan gennemtvinge vejadgang. Der er regler om erstatning m.m. i den Forbindelse. Vejprojekter skal gennem en omfattende godkendelse, hvor kommunen udover linieføring tager stilling til vejens bredde og udformning. Kommunen skal tillige tage stilling til om udlægget er teknisk og Færdselsmæssigt forsvarligt og ikke er i strid med planlægningen.

Istandsættelse mv. Afsnit II – Landregler Grundejere. Arbejder udføres som samlede arbejder eller af de enkelte grundejere på baggrund af en fordelingsnøgle, der enten kan være privatretlig eller fastsat ved vejsyn og vejkendelse. Udgifter fordeles i forhold til grundejernes benyttelse af vejen. Kommunen kan, i samarbejde med politiet, beslutte at der skal foretages snerydning, glatførebekæmpelse og renholdelse. Kommunen kan vælge at dette skal ske efter reglerne i afsnit III. Hvis reglerne i afsnit II er dem der bruges, fordeles snerydning m.m. i sommerhusområderne efter den brug der er af de enkelte ejendomme.

Istandsættelse mv. Afsnit III – Byregler Grundejere. Arbejder udføres som enkeltarbejder af de enkelte grundejere (evt. efter påbud fra kommunen) eller som samlet arbejde. Udgifter fordeles på baggrund af ejendommenes Facadelængder, areal og benyttelse eller ejendomsværdi. Der er særlige regler om stamveje i sommerhusområder, idet udgiften skal fordeles efter de vejberettigedes brug af stamvejene. Kommunen kan, i samarbejde med politiet, beslutte at der skal foretages snerydning, glatførebekæmpelse og renholdelse. Pligten påhviler den enkelte grundejer ud for vejen.

Kommunale kreditter m.m. Det samme efter begge regelsæt. Kommunen kan yde kredit for samlede arbejder. Tillige kan kommunen indgå aftaler om at stå for den fremtidige vedligeholdelse på vegne af grundejerne.

Belysning Kun byregler. Kommunen kan kræve belysning på vejen. Hvis kravet skyldes hensyn udover den lokale færdsel, kan kommunen være pligtig at bidrage eller helt afholde udgifterne. Brug af vejareal Skal godkendes af grundejerne (og eventuelt politiet) efter landreg- lerne Skal godkendes af kommunen (og eventuelt politiet) efter byreglerne.

Gennemgang af reglerne i privatvejsloven

Landregler Hvem skal vedligeholde og betale? De, der er forpligtet hertil i henhold til aftale eller anden privatretlig bestemmelse (§ 13). Påbudte arbejder, jf. §§ 15 og 16, eller udgifterne hertil skal fordeles efter aftaler eller andre privatretlige bestemmelser, hvis sådanne findes (§ 18). De vejberettigede brugere i forhold til deres brug af vejen (§13). Hvis der ikke foreligger aftaler m.v., jf. stk. 1, fordeler kommunalbestyrelsen arbejderne eller udgifterne mellem de vejberet- tigede i forhold til deres brug af vejen (§18).

Procedure for vejsyn mv. (§ 17) Vejsyn Møde Skriftlig procedure (før kommunen træffer afgørelse) Kommunen skal holde vejsyn, hvis en vejberettiget har fremsat anmodning herom

Konkret, aktuel istandsættelse § 15. Hvis de vedligeholdelsesforpligtede ikke opfylder forpligtelsen efter § 13, bestemmer kommunalbestyrelsen under iagttagelse af proceduren i § 17, i hvilket omfang og på hvilken måde en privat fællesvej skal istandsættes for at være i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, 1) at de enkelte vedligeholdelsesforpligtede skal udføre en nærmere bestemt del af arbejdet, svarende til deres del af byrden, 2) hvornår arbejdet skal være afsluttet, og 3) hvordan udgifterne ved et eventuelt vejsyn, som kommunen har afholdt i henhold til anmodning fra en vejberettiget, jf. § 17, skal fordeles.

Stk. 3. Hvis istandsættelsen har en sådan karakter eller et sådant omfang, at det ikke kan anses for hensigtsmæssigt at lade en eller flere af de vedligeholdelsesforpligtede udføre arbejdet, kan kommunalbestyrelsen bestemme, at kommunen skal udføre arbejdet som et samlet arbejde, jf. § 21, stk. 1. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at flere private fællesveje, der udgør en færdselsmæssig enhed, skal istandsættes som et samlet arbejde, jf. § 21, stk. 1, så udgifterne ved arbejdet fordeles mellem samtlige bidragspligtige under et.

Fremtidig vedligeholdelse § 16. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, på hvilken måde en privat fællesvej fremtidig skal vedligeholdes for at være i god og for- svarlig stand i forhold til færdslens art og omfang. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at de enkelte vedligeholdelsesforpligtede skal udføre en nærmere bestemt del af arbejdet svarende til deres del af byrden. (se § 18, stk. 2 – kommunalbestyrelsen fordeler arbejderne eller udgifterne mellem de vejberettigede i forhold til deres brug af vejen )

Kommunens udførelse af arbejdet § 21. Hvis kommunalbestyrelsen bestemmer, at en istandsættelse af en eller flere private fællesveje skal udføres som et samlet arbej- de, jf. § 15, stk. 3 og 4, sørger kommunal- bestyrelsen for udførelsen af arbejdet for de vedligeholdelsesforpligtedes regning.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påtage sig at udføre et istandsættelses- eller vedligeholdelsesarbejde mod vederlag fra samtlige vedligeholdelsespligtige, hvis vedligeholdelsespligtige grundejere, der efter § 18 er eller vil kunne blive pålagt at afholde mindst to tredjedele af de samlede udgifter til vejens istandsættelse og vedligeholdelse, anmoder kommunen om det.

Stk. 4. Hvis de arbejder, der er påbudt efter §§ 15 og 16, ikke udføres rettidigt eller ikke udføres på en tilfredsstillende måde efter kommunalbestyrelsens vurdering, skal den sørge for, at det manglende arbejde udføres for de vedligeholdelsesforpligtedes regning.

Vintervedligeholdelse og renholdelse § 23. Kommunalbestyrelsen kan efter forhandling med politiet bestemme, 1) at private fællesveje skal ryddes for sne, 2) at der skal træffes foranstaltninger mod glat føre på vejene, og 3) at vejene skal renholdes. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at arbejdet helt eller delvis skal udføres i overensstemmelse med reglerne i §§ Stk. 3. Reglerne i § 16, stk. 2, § 17 og § 18 finder tilsvarende anvendelse. Dog skal et påbudt vintervedligeholdelsesarbejde, der fordeles efter § 18, stk. 2, fordeles mellem de vejberet- tigede efter deres brug af vejen om vinteren.

Byregler

Istandsættelse og vedligeholdelse Grundejernes forpligtelser § 44. Ejerne af de ejendomme, der grænser til en privat fællesvej, skal holde vejen i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang, herunder holde vejen forsynet med forsvarligt afløb. § 45, Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at de Enkelte vedligeholdelsesforpligtede skal udføre en nærmere Bestemt del af arbejdet som enkeltstående arbejder, jf. § 47, stk. 1, og hvornår arbejdet skal være afsluttet..

§ 47. Kommunalbestyrelsen kan påbyde de vedligeholdelsesforpligtede at istandsætte den del af vejen, der ligger nærmest ved den pågældendes ejendom, og bestemme, hvornår arbejdet skal være afsluttet. § 49. Kommunalbestyrelsen fordeler udgifterne til et samlet arbejde mellem ejerne af tilgrænsende ejendomme med vejret efter reglerne i § 51, jf. dog stk. 2-7.

§ 49, stk. 4. Hvis der i øvrigt er fastsat særlige regler om fordelingen af udgifterne i servitutter, vedtægter for grundejerforeninger el.lign., kan kommunen fordele udgifterne efter disse regler. §49, stk.7. Kommunalbestyrelsen fordeler udgifterne til et samlet arbejde på veje omfattet af § 45, stk. 7, mellem de vejberettigede grundejere i forhold til deres brug af vejen.

§ 45, stk. 7. Hvis der er tale om istandsættelse af en privat fællesvej i et sommerhusområde, som andre grundejere end de vedligeholdelsesforpligtede, jf. § 44, har vejret til og nødvendigvis må benytte som adgangsvej til deres ejendomme, skal kommunalbestyrelsen bestemme, at arbejdet skal udføres som et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1.

Fordeling af udgifter § 51. Kommunalbestyrelsen fordeler udgifterne mellem de bidragspligtige grundejere på grundlag af 1) ejendommenes facadelængde mod vejen, 2) størrelsen af ejendommenes arealer og 3) måden, hvorpå ejendommene benyttes eller må forventes benyttet, eller den offentlige ejendoms- værdi. Stk. 2. For ejendomme, der ikke er ansat til ejen- domsværdi, skal benyttelsesmåden anvendes. Stk. 3. Ved fordelingen skal det i stk. 1, nr. 1, nævnte kriterium indgå med en vægt af mindst 10 pct., mens kriteriet under nr. 2 og det af

kriterierne under nr. 3, som kommunalbestyrelsen vælger, hvert skal indgå med en vægt af mindst 25 pct., jf. dog stk. 4. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan fordele udgifterne alene efter størrelsen af ejendommenes arealer eller med ensartede beløb, hvis der i henhold til byplan- vedtægt, kommuneplan eller lokalplan kun vil blive tilladt en ganske ensartet benyttelse af de ejendomme, der er omfattet af kommunalbestyrelsens afgørelse, og ingen af ejendommene faktisk benyttes mere intensivt end forudsat i plangrundlaget.

§ 55. Hvis kommunalbestyrelsen bestemmer, at en istandsættelse af en eller flere private fællesveje skal udføres som et samlet arbejde, jf. § 45, stk. 4- 6, sørger kommunalbestyrelsen for udførelsen af arbejdet for de vedligeholdelsesforpligtedes regning. Stk. 2. Efter aftale med de vedligeholdelsesforpligtede grundejere kan kommunalbestyrelsen helt eller delvis påtage sig den fremtidige istandsættelse og vedligeholdelse af en privat fællesvej for grundejernes regning.