Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FORMÅL.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FORMÅL."— Præsentationens transcript:

1 FORMÅL

2 Disposition Indledning Planlægning generelt Principper for udførelse
Ruteplanlægning Snerydning før glatførebekæmpelse som i vejlov og regulativ Baggrund, formål og indhold Gør regulativet operationelt, disponeret efter lov/regulativ: Omfang og rækkefølge Regler Beredskab, herunder tilsyn Beskriver metoder, materiel og bredder Beskriver Forudsætning Definitioner, tider og frekvens Dimensionering klasse I/II hhv. III/IV

3 Planlægning generelt, omfang og rækkefølge
Snerydning: Ikke metodeafhængigt Dog anbefales præventiv saltning før snefald og om nødvendigt kombikørsel for klasse I Der tages hensyn til geometrisk udformning Vejklasser differentieres efter tidspunkt, frekvens og omfang af snerydning Glatførebekæmpelse: Metodeafhængigt for opfyldelse af servicemål: Præventiv saltning på klasse I Grusning tillades for klasse III og IV Vejklasser differentieres efter tidspunkt og metode.

4 Planlægning generelt, omfang og rækkefølge Snerydning

5 Planlægning generelt, omfang og rækkefølge Glatførebekæmpelse
Tømidler og dosering beskrives herefter

6 Planlægning generelt Regler: Parkeringspladser og sideanlæg Stier
Buslommer Bortkørsel af sne Med udgangspunkt i regulativ Beredskab: Overvågning og varsling Tilsyn, med udgangspunkt i ”Tilsynshåndbog” og vejlovens § 8… Primære opgaver: Veje og udførelsen Instruktion Kommunikation Dokumentation Sekundære opgaver: Anmeldelser og indberetninger Kontrol og materieler

7 Principper for udførelse, generel disposition
Formål Metoder Særlige vejrforhold Materiel Bredder mv. For snerydning hhv. glatførebekæmpelse, og kørebaner hhv. stier Suppleret af principskitser for snerydning og glatførebekæmpelse!

8 Principper for snerydning
Formål Sikre fremkommelighed i henhold til servicemål og metoder Fjerne mest muligt sne fra færdselsarealet Bortskaffe sne fra vejens areal Valg af metode og materiel altid et kompromis mellem en række faktorer, der med fordele og ulemper beskrives efterfølgende

9 Principper for snerydning - metoder
Sneplov Kost Specialmaskiner Kørebaner: Sneplove, fra venstre mod højre Kolonnekørsel og kombikørsel på højeste klasser Stier: Sneplov ved større snemængder Koste ved mindre snemængder

10 Principper for snerydning – kørebaner, materiel
Faste plove Vendbare plove Spidsplove V-plove Plovens elementer: Plovfæstet Plovbladet Plovskæret

11 Principper for snerydning – kørebaner, materiel, plovbladet
Definition diagonal- hhv. sideplov Materialer:

12 Principper for snerydning – kørebaner, materiel, plovskæret
Med definitioner (side 36)

13 Principper for snerydning – kørebaner, materiel, plovskæret, materialer

14 Principper for snerydning – kørebaner, valg af plove
Åbne land Byområder

15 Principper for snerydning – stier, materiel, valg af plov eller kost
Større snemængder, dvs. mere end ca. 10 cm. Mindre snemængder, dvs. mere end ca. 10 cm.

16 Principper for snerydning
Indkøbsstrategi Hastighed Plov: Mellem 40 og 60 km/h i åbent land Traktorplov på stier: max. 15 km/h Traktorkost: max. 10 km/h Tilpasses altid forholdene!

17 Principper for snerydning - snerydningsbredder
Kørebaner Stier Opdelt i Gennemgående spor (figur 3-30) og Særlige arealer (figur 3-31) Opdelt i Gennemgående spor (figur 3-32) og Særlige arealer (figur 3-33)

18 Ruteplanlægning Start med højeste klasse og fortsæt nedad
Forudsætninger: Anbefaling: Start med højeste klasse og fortsæt nedad Tilsvarende start med saltning, herefter snerydning Beskrivelsen tager udgangspunkt i ruteplanlægning for klasse I og II Henvisninger tilføjes!

19 Ruteplanlægning – definition tider og frekvens
Udkaldstiden: Udkaldstiden defineres som tidsrummet fra entreprenøren modtager meddelelse om at snerydning og/eller saltning skal påbegyndes til: Metode 1: Arbejdet påbegyndes på ruten. Udkaldstiden indeholder her montering af materiellet og kørsel til rute. Metode 2: Køretøjet ankommer til vejmyndighedens plads/salthal. Udkaldstiden indeholder her kørsel til ordregivers plads/salthal. Gennemkørselstiden: Fra start rute til slut rute Udførelsestiden: Fra udkald til slut rute: Frekvensen: Frekvensen (cyklustiden) defineres som tidsrummet fra en aktivitet kan påbegyndes på ruten første gang til anden gang.

20

21

22 Ruteplanlægning – dimensionering saltningsrute
Areal opgøres pga. længder og spredebredder Dimensionsgivende dosering jf. vejledning Kapacitet kendt Kørelængde saltning hhv. ledigkørsel på rute Rækkevidde: Arealet der skal saltes Dimensionsgivende dosering Sprederens kapacitet (tørsalt/lage) Gennemkørselstid Frekvens

23 Ruteplanlægning – sammenfaldende ruter

24 Dimensionering klasse III og IV
Særlige forhold for disse beskrives +

25 Rutebeskrivelser


Download ppt "FORMÅL."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google