Kapitel 1 Retskilder og domstolene. I kapitel 1 gennemgås: Danske retskilder Internationale retskilder Domstolene Civile retssager.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Demokrati og styreformer
Lovlig sagsbehandling
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Retssystemet.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Det danske retssystem Af: Pia Hansen.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Demokrati & Menneskerettigheder
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
Poul Søgaard, højesteretsdommer, formand for Arbejdsretten
Lovgivningsprocessen
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Kapitel 3 Retssystemer.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Advokat Lida Hulgaard Tlf. nr Statistisk undersøgelse af dommernes vota i skattesager
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
At forelægge eller ikke forelægge ? Europaretsforeningen Den 11. maj 2015 Landsdommer Katja Høegh, LLM.
Det offentlige som procespart Kammeradvokatens rolle i skattesager Oplæg hos CEPOS 25. april 2016 Frederik Waage Cand.jur.,LLM, Juridisk Institut, Syddansk.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
LÆGDOMMERE I BOLIGRETTEN JAKOB JUUL-SANDBERG, LEKTOR, PH.D. Lægdommerkonference 12. juni 2014/JJS 1.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 2 International proces- og privatret.
Tilsyns rolle Bevægelse af tyngdepunkt i forvaltningen? Indflydelse på forvaltningsret Tryggvi Gunnarsson, Altingets Ombudsmand CORA – Københavns Universitet.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Kapitel 3 Domstole og retssager Magtens tredeling – se fig. 3.1 – Lovgivende magt – Dømmende magt – Udøvende magt.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Advokat Poul Bostrup Retssikkerhedskonference Tirsdag den 8. november 2011 i Landstingssalen Omkostningsgodtgørelse.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 1 Retskilder og domstolene.
Enhedens navn Dansk Forening for Markedsføringsret Medlemsmøde den 17. november 2016 Om harmonisering og inkorporering – EU-rettens indflydelse på dansk.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
En lille morgensang
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
15. december 2017.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lov om forsøg i folkekirken
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Dansk Forening for Europaret
Retskilder og domstolene
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Ved Vesterport 6, 2. sal 1612 København V Telefon:
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
Regelsæt feriefonde Ved Søren Balslev og Lisbet Dinsen STAR
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
En ny vare på rettens hylder
Kapitel 3 - Domstole og retssager
Kapitel 2 Danske retskilder og juridisk metode
Retskilder og domstolene
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

Kapitel 1 Retskilder og domstolene

I kapitel 1 gennemgås: Danske retskilder Internationale retskilder Domstolene Civile retssager

Retskilder og domstolene Magtsadskillelseslæren (se fig. 1.1) Grundlovens § 3: Lovgivende magt: Folketinget Dømmende magt: Domstolene Udøvende magt: Regering/ministerier, forvaltningen, politiet m.fl. Gensidig kontrol Magtbalance

Retskilder Gældende ret: Retskilderne er de fortolknings- bidrag vi har til rådighed, når vi skal finde ud af, hvad der er gældende ret. I retskilderne kan vi søge juridisk information om reglerne og retstilstanden på et område – hvad gælder? Domstole og offentlige myndigheder anvender retskilderne til at træffe deres afgørelser. Advokater, banker, forsikringsselskaber mv. bruger retskilderne i deres rådgivning og i det daglige arbejde.

Retskilder Lovgivning og forarbejder Domme/retspraksis Sædvane og forholdets natur

Retskilder 1.1 Lovgivning og forarbejder Lovhierarkiet: Grundlov Lov Bekendtgørelse Vejledning/cirkulære En lavere retskilde(regelsæt), skal have hjemmel i en højere retskilde - højere oppe i lovhierarkiet.

Retskilder 1.1 Lovgivning og forarbejder Grundloven 1849, med senere ændringer: Lovgivning vedtaget i folketinget må ikke være i strid med Grundloven – Se U H Tvind-loven, s. 16. Grundloven indeholder bl.a. regler om: Statsorganernes organisation og folketingets virke Valgbarhed til folketinget Folkekirken Frihedsrettigheder, såsom ytringsfrihed, religionsfrihed, forenings- og forsamlingsfrihed, ejendomsrettens ukrænkelighed mv.

Retskilder 1.1 Lovgivning og forarbejder Lovforslag kan fremsættes af ethvert medlem af folke- tinget. Lovforslag skal behandles 3 gange i folketingssalen og vedtages med almindelig flertal. Rammelovgivning: Folketinget kan vedtage lovgivning, der fastsætter de overordnede regler/rammer på et område, hvorefter det fx overlades til en minister at fastsætte mere detaljerede regler – udstede bekendtgørelser. Bekendtgørelser udspringer af love. SU-bekendtgørelsen udspringer af SU-loven. SU- bekendtgørelsen er lavet af undervisningsministeren.

Retskilder 1.1 Lovgivning og forarbejder Vejledninger og cirkulærer: Udspringer af bekendtgørelser (skal have hjemmel i en bekendtgørelse), og er ofte lavet af de myndigheder, som skal anvende reglerne i praksis – direkte overfor borgere og virksomheder. Nogle vejledninger udgives i bogform, fx ligningsvejledningen, momsvejledningen.

Retskilder 1.1 Lovgivning og forarbejder Lovens forarbejder: Al det materiale som har været inddraget under det lovforberedende arbejde inden lovens endelige vedtagelse fx: Betænkninger, bemærkninger til lovforslaget, referater fra folketingets forhandlinger, udvalgsbehandlinger, bilagsmateriale fra interesseorganisationer mv. Lovforarbejder anvendes til tider som fortolk- ningsbidrag i retssager – se U H De ulovlige hobbyknive, s. 21.

Retskilder 1.2 Domme som retskilder Ved siden af lovgivning, er afsagte domme en vigtig retskilde. En dom kan skabe præcedens, hvis den har betydning for afgørelsen af fremtidige sager. Domme afsagt af Højesteret, vægter tungere end domme afsagt af Landsretten, ligesom domme afsagt af Landsretten vægter tungere end domme afsagt af Byretten. Nyere domme vægter tungere end ældre domme

Retskilder 1.3 Sædvane og forholdets natur En sædvane eller retssædvane opstår, når en handlemåde er blevet fulgt og accepteret over en længere periode – U H Den ufrugtbare orne, s. 22. En afgørelse efter forholdets natur, er motiveret af nogle friere overvejelser om retlige hensyn og almindelige retsprincipper – ”sidste livline”, når svaret ikke kan findes i andre retskilder – juridisk mavefornemmelse.

2. Internationale retskilder Internationale konventioner ratificeret af Danmark er en del af dansk ret, fx CISG (International købelov), EMRK (Den Europæiske Menneskerettighedskonvention) – inddrages ind imellem som retskilde ved domstolene – se Christiania-sagen, s. 18. Internationale handelskutymer, fx Incoterms 2010 ICC Reklamekodeks

Internationale retskilder – EU (se fig. 1.3) EU-Traktater: EUs ”grundlove” – bindende i de medlemsstater, som har tiltrådt traktaterne. Forordninger : Umiddelbart gældende i medlemsstaterne uden implementering. Direktiver: Bindende for medlemsstaterne, men kræver implemen- tering, dvs skal gøres til national lovgivning inden en hvis frist. Beslutninger: Bindende for de medlemsstater beslutningen henvender sig til. Henstillinger og udtalelser: Ikke bindende – alene tale om vejledning. !! De danske domstole er forpligtet til at træffe afgørelser i overensstemmelse med EU-retten.

3. Domstolene (se fig. 1.4) Højesteret (København) Landsret (Østre og Vestre Landsret) Byret (24 retskredse i Danmark) Byrettens afdelinger: Civilretten, Kriminalretten, Fogedretten, Skifteretten, Boligretten. Sø- og Handelsretten: Behandler særligt sager om immaterialret, markedsføringsret, søret og internationale erhvervsforhold. Sager anlagt ved S&H kan ankes til Højesteret. Specialdomstole: Tinglysningsretten, Arbejdsretten, den særlige klageret, Rigsretten.

Domstolene 2-instansprincippet: En retssag kan som udgangspunkt bedømmes ved 2 instanser. Hovedregel: Civile retssager starter i Byretten, og kan ankes til Landsretten. Undtagelse: Sager med påstandsbeløb under kr. kan ikke ankes til Landsretten, medmindre Procesbe- villingsnævnet giver tilladelse. Tredjeinstansbevilling: Procesbevillingsnævnet kan efter ansøgning, give tilladelse til at en sag kan bedømmes af Højesteret, selvom sagen har været behandlet i 2 under- instanser - se U H De ulovlige hobbyknive. Betingelse: Sagen skal have principiel karakter.

3.1 Internationale domstole EF-domstolen/ nu kaldet Den Europæiske Unions Domstol: Sager kan anlægges af medlemsstater, EUs institutioner, EU- borgere, virksomheder og andre juridiske personer fra medlemsstaterne. De afsagte domme er bindende i medlemsstaterne, og kan give anledning til ændring af national lovgivning. Præjudicielle spørgsmål: Hvis en dansk domstol under en retssag, er i tvivl om fortolkningen af EU-retten kan spørgs- målet blive besvaret af Den Europæiske Unions Domstol – se U /3H Den gravide vikar, s. 28. Menneskerettighedsdomstolen: Behandler sager om overtræ- delse af EMRK – Menneskerettighedskonventionen.

4. Civile retssager Saglig kompetence: Hvilken ret/domstol skal behandle sagen? Stedlig kompetence: Værneting – Hvor i landet skal sagen anlægges? Hvis der ikke er lavet en værnetingsaftale mellem de stridende parter, skal en retssag som hovedregel anlægges ved sagsøgtes hjemting (bopæl/kendt opholdssted) Supplerende værneting, fx: Virksomhedsværneting Ejendomsværneting Opfyldelsesværneting Forbrugerværneting Deliktsværneting

4.2 Procesretlige grundbegreber Forhandlingsprincippet: Sagsøger og sagsøgte har selv ansvaret for sagens bevisførelse. Retten kan opfordre parterne til at føre et bestemt bevis, men parterne er ikke forpligtet til at følge rettens opfordring. Bevisumiddelbarhedsprincippet: Beviser skal føres umiddelbart foran dommeren. Den frie bevisbedømmelse: Retten har frihed til på objektivt grundlag, at vurdere og afgøre, hvad der findes bevist under sagen, og hvilke beviser der vægter tungere end andre.

4.3 Retssagens forløb (se fig. 1.7) Parterne: Sagsøger og sagsøgte Sagens forberedelse: Stævning og svarskrift Evt. forberedende retsmøde Evt. syn og skøn Replik og duplik Hovedforhandling Småsagsprocessen: Sager under kr. Formål: Enklere, hurtigere og billigere

4.3 Retssagens forløb Omkostninger: ”Taberen” betaler vinderens omkostninger, men retten bestemmer hvor meget. Retshjælpsdækning Fri proces

4.4 Alternativ til domstolene Klage- og ankenævn fx forbrugerklagenævn, pengeinstitutankenævnet Retsmægling Voldgift Voldgiftsloven – voldgiftsklausul i aftale Ofte hurtigere sagsbehandling end alm. domstole Dommere med særligt fagkundskab Sagen er ikke offentlig Ikke mulighed for anke til højere instans