Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet Samuel Sundheds- og Socialpolitisk kontor Danske Regioner
Sundhedsaftalerne Gode erfaringer – ikke mindst på det politiske og administrative niveau God udvikling fra 1. til 2. generation – mere fokus på indhold Sundhedsaftaler løser ikke alt – og alt kan ikke løses i sundhedsaftaler
Sundhedsvæsenets kompleksitet Forskellige myndigheder (stat, region, kommune) Forskellige sektorer (offentlig sektor/praksissektor + primær sektor/sekundær sektor) Forskellige institutioner Forskellige afdelinger og forvaltninger Forskellige faggrupper og specialer – og logikker Udfordrer samarbejde og sammenhæng
Illustreret ved et citat ”Det er altså ikke bare 3 parter, der skal arbejde sammen, men i et ikke utænkeligt regnestykke som dette: En meget lille medicinsk afdeling med 10 sygeplejersker og fem læger, der skal samarbejde med fem kommuner, tre koordinerende sygeplejersker plus 20 praktiserende læger. Sum: samarbejdskonstellationer! Ikke underligt, at det skaber udfordringer” Citat fra bogen: ”Sund Ledelse, 19 bud på god sygehusledelse”, kapitel om ”Det usammenhængende sygehusvæsen under behandling” af Sidsel Vinge og Torben Mogensen
Det hele sundhedsvæsen – regionernes vision for et helt og sammenhængende sundhedsvæsen
Der skal tænkes nyt Et nyt og stærkt samarbejde mellem regioner og kommuner herunder nye modeller for samarbejdet, Sammenhængende behandlingstilbud tæt på patienterne ved at videreudvikle sundhedshuse m.v., Bedre og mere systematisk anvendelse af data og forskningsbaseret viden, så der skabes høj kvalitet i hele sundhedsvæsenet. Udvikle ”forbindelseslinjerne” helt fra det allermest specialiserede niveau og helt ud til borgerens eget hjem.
Principper for nye samarbejdsmodeller og strategier – målrettet og systematisk indsats for særlige grupper Udgangspunkt i behovene hos fælles patienter Kræver ikke ny arbejdsdeling mellem myndigheder Multidisciplinære integrerede teams Fælles faglig ledelse og organisation Fælles målsætninger og værdier Fælles budgetter og ensrettede incitamenter Volumen som sikrer faglig og økonomisk bæredygtighed
Tage patientens perspektiv! Fra patienten i dag: Til patienten i et sammenhængende tilbud: