Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Kend din værkstøjskasse
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Beskrivelsesværktøjer
Kundeværdi.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
Den Regionale LEAN Enhed
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Forretning og Ledelse – Lektion12
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
De 8 spildtyper i Lean Administration
Kortlægning af værdikæder
Lean Thinking Implementering af Lean er en strategisk beslutning.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
Flow i produktion Det stærkeste våben til minimering/eliminering af spild i produktionen er flow! Flow handler om, at varer og information flyder til bestemmel-sesstedet.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.
Last Planner System V/Erik Jung
Supplier development project Lageranalyse og ændring af push/pull Operated by Valcon & Implement.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Løftestænger til forbedring af leverandørudvikling 1 ProduktivitetKvalitet Produkt og specifikationer Logistik og planlægning Arbejdskapital.
1 Fuld skrue Optimering af produktionen ved HMF v. Lars Vig Jensen VP Sourcing & Supply.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Supplier development project 28.Aug. 15 Lageranalyse og ændring af push/pull Operated by Valcon & Implement.
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Beskrivelsesværktøjer.  Der findes mange værktøjer til at beskrive processer, funktioner, datastrømme, m.m. i en virksomhed, blandet: - Dataflowdiagrammer.
Manufacturing Intelligence
Tænk udover optimering af omkostninger og logistik
Tools for Supplier Development
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Processer Proces parameter
Optimering af produktionen ved HMF
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
ERP og BPR.
Tools for Supplier Development
28. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Præsentationens transcript:

Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops

2 Value stream mapping og de 7 spildtyper

De 5 Lean principper 3 1. Specificer hvad der skaber værdi for kunden 2. Identificer værdistrømme og fjern de ikke-værdiskabende aktiviteter 3. Skab flow omkring de værdiskabende aktiviteter 4. Lad slutkunden trække varerne gennem produktionen 5. Stræb efter det perfekte med løbende forbedringer

De 7 overordnede spildtyper Overproduktion Produktion af mere og/eller tidligere end kunden har efterspurgt. Operatør og/eller udstyr venter på materialer, værktøj, forme osv. Ventetid Unødvendige operatørbevægelser grundet indretning. Bevægelse Unødvendige processer, som foretages for at kompensere for svagheder andre steder – eksempelvis test og kontrol. Processer Lagre binder kapital, plads, tid og indeholder risiko for defekte varer. Lagre Unødvendig transport grundet dårlig layout. Transport Spild af tid, ressourcer og materialer. Kassation

IndustryWeek Benchmark25 fraktil50 fraktil75 fraktil90 fraktil Finished-product first pass yield90%95%98%99% Scrap and rework cost as % of sales5%2%1%0,50% Customer lead-time, order to shipment30 days14 days5 days2 days On-time delivery rate90%95%98%99% Machine downtime (% of sched. Uptime)10%5%2%1% Total inventory turns (per year) Raw materials inventory turns Work-in-process inventory turns6, Finished goods inventory turns Productivity (1000$ per employee)$108$161$266$500 Benchmark data Fokuser på egen fabrik Inddrag hele værdikæden

6 Presse Svejs #1 Svejs #2Montage 1Montage 2Shipping Korsør Montage- fabrik Svendborg stål Step 1: Processer i værdikæden Value Stream Mapping metode – step for step

O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek O/T= Ø OP= 100% C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time C/T= 40 sek Presse Svejs #1 Svejs #2Montage 1Montage 2Shipping Korsør Montagefabrik Svendborg stål stk/md V H Kasser = 20 stk 2 skift Step 2: Databokse for processer Value Stream Mapping metode – step for step

Shipping C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time Presse 1 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek Svejs #1 1 O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek Svejs #2 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek Montage 1 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 40 sek Montage 2 1 Korsør Montage- fabrik Svendborg stål stk/md V H Kasser = 20 stk 2 skift Step 3: Transport og lagre 2X uge COIL 5 DAGE L 4600 V 2400 H L 1100 V 600 H L 1600 V 850 H L 1200V 640H L 2700V 1440 H L 1X daglig Value Stream Mapping metode – step for step

Shipping C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time Presse 1 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek Svejs #1 1 O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek Svejs #2 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek Montage 1 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 40 sek Montage 2 1 Korsør Montage- fabrik Svendborg stål stk/md V H Kasser = 20 stk 2 skift Step 4: Informations flow 2X uge COIL 5 DAGE L 4600 V 2400 H L 1100 V 600 H L 1600 V 850 H L 1200V 640H L 2700V 1440 H L 1X daglig Produktions- styring MRP 90/60/30 dage Forecast Daglige ordrer 6-ugers forecast Ugentlig fax 920 stk/dag Ugeplan Daglige ordrer

Shipping C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time Presse 1 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek Svejs #1 1 O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek Svejs #2 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek Montage 1 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 40 sek Montage 2 1 Korsør Montage- fabrik Svendborg stål stk/md V H Kasser = 20 stk 2 skift Step 5: Gennemløbstider og Værditid 2X uge COIL 5 DAGE L 4600 V 2400 H L 1100 V 600 H L 1600 V 850 H L 1200V 640H L 2700V 1440 H L 1X daglig Produktions- styring MRP 90/60/30 dage Forecast Daglige ordrer 6-ugers forecast Ugentlig fax 920 stk/dag Ugeplan Daglige ordrer 1 sek39 sek 7,6 dage 46 sek 1,8 dage 62 sek 2,7 dage 40 sek 2,0 dage 4,5 dage Gennemløbstid 23,6 dage Procestid 188 sek 5 dage Value Stream Mapping metode – step for step

Fremtidig situation – De gode råd 11 Hvad er takt tid? Skal der produceres til ordre eller supermarked? Hvor kan vi anvende kontinuert flow? Hvor skal der bruges supermarked træk systemer? Hvilket sted i produktionsprocessen igangsætter vi produktionen? Hvordan udjævner vi mixet ved pacemarkerprocessen? Hvilket omfang af arbejde igangsættes og fjernes ved pacemakeren? Hvilke ændringer skal gennemføres Hvilke forbedringer skal gennemføres Hvilke procesforbedringer er nødvendige? (f.eks. Køretid, op/omstillinger, uddannelse)

12 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 1: Processer i værdikæden Udvidet Value Stream Mapping metode – Step for step

13 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 2: Databokse for processer RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d stk/ mo Udvidet Value Stream Mapping metode – Step for step

14 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 3: Transport RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d Dagligt 1 x 4 – 8 uger 180 km DP = 23% stk/mo 500 m 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo stk/ mo 65 km DP = 100% 1 unit = 28 stk

15 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 4: Informations flow RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d Dagligt 1 x 4 – 8 uger 180 km DP = 23% stk/mo 500 m 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo stk/ mo 65 km DP = 100% 1 unit = 28 stk OEM Planlægning Virksomhed Planlægning Leverandør Planlægning Daglig call-off Ugentlig call-off Månedlig call-off Ugentlig P-plan Daglig plan Ugentlig bekræftelse Ugentlig bekræftelse Ugentlig plan Daglig bekræftelse Daglig plan Udvidet Value Stream Mapping metode – Step for step

16 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 5: Gennemløbstider og Værditid RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d Dagligt 1 x 4 – 8 uger 180 km DP = 23% stk/mo 500 m 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo stk/ mo 65 km DP = 100% 1 unit = 28 stk OEM Planlægning Virksomhed Planlægning Leverandør Planlægning Daglig call-off Ugentlig call-off Månedlig call-off Ugentlig P-plan Daglig plan Ugentlig bekræftelse Ugentlig bekræftelse Ugentlig plan Daglig bekræftelse Daglig plan 19 dage 68 dage 2 dage 12 dage 3 timer 2 dage L/T = 104 dage I fabrik = 99 d. Transport = 5 d. Total steps = 59 VA steps = 10 Value Stream Mapping metode – step for step

17 Problemløsning

Enkel årsagsafdækning – 5 gange hvorfor Bilen kan ikke køre Glemte at fylde op Ingen benzintank Løb tørHul i tanken AHA – modforanstaltningen er at indføre en advarselslampe i bilen Intet signal Ingen benzin Motorfejl Hvorfor?

Pareto-diagrammet 19 Metoden bruges til at udpege de vigtigste faktorer og dermed til at fokusere indsatsen. Det er typisk et af de første værktøjer, vi bruger, efter at vi har opsamlet data Opkaldt efter den italienske professor Wilfredo Pareto, der studerede indkomstfordelingen mellem befolkningen i Rom. Pareto fandt ud af, at 20% af befolkningen havde 80% af de totale indkomster. Andre eksempler – 20% af forretningens varer står mere end 80% af salget – 20% af sagstyperne udgør mere end 80% af det totale antal sager PARETO-DIAGRAM Procent FEJLTYPER Ved at sætte fejlårsagerne i kategorier og derefter opstille dem i søjler er det nemt at se, hvor det er godt at starte problemløsningen

Fiskebensdiagrammet 20 Metoden bruges til at komme endnu længere ned i problemet Fiskebensdiagrammet opdeler problemet og sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om problemet MaterialerMedarbejdere MetoderMaskiner xxxx Problem Anbring problemet helt til højre – det er fiskens hoved, dernæst: Find hovedårsager – skriv dem for enden af fiskebenene Hvis ikke man kender hovedårsagerne, kan man bruge en eller flere af de 6 M’er: medarbejdere, maskiner, metoder, materialer, måling og management Nedbryd hovedårsagerne til problemet Sæt ringe om de mest relevante årsager Forbind sammenhænge mellem centrale årsager Iværksæt modforanstaltninger mod de vigtigste årsager og årsagssammenhænge