AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Patient – borger - Medborger Januarkonference 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Hvorfor skal børn have rettigheder?
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Indflydelse i Med-systemet?
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Anerkendende refleksion
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Medborgerskab – på sporet
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
De fleste mennesker ønsker at passe
PSS-Promoting Social Skills
Socialpsykiatrien i forandring - Høje Taastrup
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Borger- og lægeperspektiver v. Marie Brandhøj Wiuff, sociolog, projektleder.
Sociale netværk – en rejse i tiden
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Støvring den 11. september 2007
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Empowerment og sundhed
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Mødet mellem borger og kommune Af Thomas Wibling, hørehæmmet og coach.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Et spejl til frihed Mennesket er social
Hvordan man bekæmper mobning
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Tak for invitationen Christina sylvest Projektleder i
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Vi bestemmer Medborgerskab – Tema 2. 2 Tema 2 – Dag 1 Begrebskort Kropssprog.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Paradokser og Dilemmaer
Stressmanagement En ledelsesopgave
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Fleksible fællesskaber
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Med i samfundet Medborgerskab – Tema 3.
Demokrati og indflydelse Medborgerskab – Tema 4.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Patient – borger - Medborger Januarkonference 2016

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Historie Udskillelsen De ”åndsvage” udskilles og der oprettes anstalter. ”Udslettelsen” De Kellerske anstalter ( Brejninge / livø /SprogøI Internering og sterialisation. ”Minus-individer” - de ” dårlige gener” må ikke formeres 1952 : LEV startes – forældre samler sig for forandring !

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Historie Normaliseringen 1959 ….. N.E Bank Mikkelsen – Forsorgschef - Normalitets tankegangen Lov om forsorg for ”åndssvage og andre svagt begavede” Bistandsloven 1976 og Udlægningsloven 1980 (Forsorgen ophæves) Udflytning til samfundet og forsøg på integrering Individualiseringen 1999 ….. Pensionsreformen 1995 Serviceloven 1998 – Af-institutionalisering Lov om værgemål 1999 – forskelligt omfang ikke kun umyndiggørelse Handicap konventionen 2006

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Menneskesyn og tilgang 60érne og 70érne Sygdom og Mangler Ro Renlighed Regelmæssighed Omsorg og pleje Vi bestemte Vi talte til dem og for dem. PATIENTEN

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Menneskesyn og tilgang TidenDiskurser og fokusTilgangen 80érne og 90érnePædagogikker Struktureret pædagogik Det ka´ nytte Egen kultur/ subkultur Livskvalitet Vi begyndte at spørge…. Vi bestemmer ikke alene mere. Vi har et medansvar Brugerne skal selv vælge til og fra.

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Menneskesyn og tilgang TidenDiskurser og fokusTilgangen erneIndividet er unikt Egen bolig Rettigheder Medborgerskab Herre i eget liv Ligebehandling Fokus på ressourcer Indflydelse / selv- og medbestemmelse Anerkendende Mægtig- og Myndiggørelse Selvstændighed MEDBORGER EN

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune At være en borger –der bliver respekteret og mødt ligeværdigt –der deltager fuldt i sociale fællesskaber –der har rettigheder og tager ansvar for eget liv –der har indflydelse, medbestemmelse og selvbestemmelse Strategien Den aktive borger

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Faglig strategi - Medborgerskab Rød Indflydelse Andre beslutter, jeg kan udtrykke min mening og blive hørt Gul Med-bestemmelse Jeg beslutter sammen med andre Grøn Selv-bestemmelse Jeg bestemmer helt selv

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune To brødre Forskellige liv – Forskellige behov – Forskellige udfordringer Ens rettigheder og muligheder

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune ”Vores rejse” Gå foran. ”3 – R” Gå ved siden af. ”Kan det nytte ?” Det kan nytte. Gå bagved. ”Den aktive borger” Mit levede liv.

AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Tak for opmærksomheden